AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Hei dere! Har en 3-åring som nettopp har startet i ny barnehage pga flytting. Han hadde et opphold hjemme på noen mnd før han fikk plass. I ny barnehage hverken spiser, drikker eller går han på do. De ansatte prøver å friste med mye forskjellig, men han vil ikke. Dette har pågått nå i 3 uker og det er ikke antydning til bedring. Når jeg hente han etter en dag er han helt utsultet og slapp, og frotser i seg mat etterpå. Han har gått ned i vekt og forandret adferd, blir veldig fort sint. De ansatte ber oss holde ut og at dette har skjedd før, men jeg har aldri hørt om dette før. Han har normalt sett veldig god matlyst. Det byr meg så imot å sende han dit, og jeg vurderer sterkt å ta han ut. Hvor lenge skal man liksom prøve? Han har det jo åpenbart ikke greit der, leker ikke med de andre barna, deltar ikke på aktiviteter og sitter mye alene (rapport fra barnehagen). Innspill, erfaringe og råd mottas med stor takk! Anonymkode: 87374...846
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Hva sier barnehagepersonalet om dette ? Anonymkode: da123...079
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sier barnehagepersonalet om dette ? Anonymkode: da123...079 De sier at de har sett dette før, på småbarnsavdeling, men guttungen min er 3,5 år. De sier også at det er vanlig at barne spiser mindre i barnehagen. Men dette er ikke å spise mindre, han spiser ikke i det hele tatt. Eller drikker, og det er kanskje den største bekymringen. Men de viser ikke stor bekymring over dette, og mener det vil gå seg til. Anonymkode: 87374...846
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehage/vil-ikke-i-barnehagen-3530370
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De sier at de har sett dette før, på småbarnsavdeling, men guttungen min er 3,5 år. De sier også at det er vanlig at barne spiser mindre i barnehagen. Men dette er ikke å spise mindre, han spiser ikke i det hele tatt. Eller drikker, og det er kanskje den største bekymringen. Men de viser ikke stor bekymring over dette, og mener det vil gå seg til. Anonymkode: 87374...846 Etter 3 uker, er det all grunn til beskymring, har du spurt barnet hvorfor han ikke vil spise og gå på do ? Anonymkode: da123...079 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter 3 uker, er det all grunn til beskymring, har du spurt barnet hvorfor han ikke vil spise og gå på do ? Anonymkode: da123...079 Ja, det er min følelse også.. Ja han har samme svar hver gang "Vi må spise hjemme mamma". Han er vant til å spise ute når vi er på tur og var vant til å spise i den forrige barnehagen, så har ikke noe med rutiner å gjøre heller. Han har alltid vært veldig privat av seg når han må på do, så akkurat det kan kanskje forklares med at det blir for mye folk rundt han. Og selvsagt det faktumet at han ikke drikker/spiser i løpet av dagen, så det er kanskje ikke så mye som må ut heller. Anonymkode: 87374...846
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Han er jo tydeligvis ikke trygg i barnehagen. Snakk med pedleder om hva det er som gjør han SÅ utrygg. Krev at han får èn voksen på seg som han kan bli trygg på. Prøv å hør med andre foreldre hva de synes om barnehagen, kanskje er det en dårlig barnehage som ikke er der for barna? Anonymkode: 4e0a7...353 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 33 minutter siden, WhisperingWind skrev: https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehage/vil-ikke-i-barnehagen-3530370 God lesing, takk! Anonymkode: 87374...846
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 Kontakt en eller to av de andre mammaene ( inkl. Barna deres) på avdelingen til sønnen din og inviter de hjem til deg. Fortell dem gjerne hvordan sønnen din har det i bhg og at du håper at om han blir bedre kjent med noen barn vil det øke tryggheten hans. Min datter hadde det ganske likt ditt barn. Engstelig, stille og sjenert. Løsningen ble en god venninne som på vegne av min datter gav de voksne beskjed om at hun var sulten, tørst og måtte på do. Uansett; venner skaper trygghet. Så kanskje verdt å prøve. I tillegg kan du jo involvere gutten din i nistepakken. Legge noe ekstra godt oppi. En proteinbar med sjokolade feks? Nugatti på skiven? En boks sjokomelk? Smoothie? Saft istedenfor vann på flasken? Små triks som hjalp et av mine barn når det plutselig sluttet å spise.. Anonymkode: cba5e...0e3 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er jo tydeligvis ikke trygg i barnehagen. Snakk med pedleder om hva det er som gjør han SÅ utrygg. Krev at han får èn voksen på seg som han kan bli trygg på. Prøv å hør med andre foreldre hva de synes om barnehagen, kanskje er det en dårlig barnehage som ikke er der for barna? Anonymkode: 4e0a7...353 Ja, det skal jeg gjøre. Har spurt de en gang før, da mente de at han er en litt sjenert og forsiktig gutt, så derfor kan ta litt lengre tid. Men det er han altså ikke! Kanskje forsiktig i den forstand at han har respekt for høyder og stor fart, men normalt sett er han veldig utadvendt. Skal høre litt rundt ja, takk! Anonymkode: 87374...846
Gjest MadameDeRosa Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 Tydelig at gutten ikke trives. At personalet sier det har hendt med flere barn, får meg til å tenke at det er barnehagen/personalet det er noe galt med som ikke klarer å skape en trygghet der til barna. Finnes det andre barnehager han kunne gått på istedenfor?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt en eller to av de andre mammaene ( inkl. Barna deres) på avdelingen til sønnen din og inviter de hjem til deg. Fortell dem gjerne hvordan sønnen din har det i bhg og at du håper at om han blir bedre kjent med noen barn vil det øke tryggheten hans. Min datter hadde det ganske likt ditt barn. Engstelig, stille og sjenert. Løsningen ble en god venninne som på vegne av min datter gav de voksne beskjed om at hun var sulten, tørst og måtte på do. Uansett; venner skaper trygghet. Så kanskje verdt å prøve. I tillegg kan du jo involvere gutten din i nistepakken. Legge noe ekstra godt oppi. En proteinbar med sjokolade feks? Nugatti på skiven? En boks sjokomelk? Smoothie? Saft istedenfor vann på flasken? Små triks som hjalp et av mine barn når det plutselig sluttet å spise.. Anonymkode: cba5e...0e3 Du det var en veldig god idé og kontakte foreldrene. Det burde vi kanskje prøve. Dessverre så er det ikke tillatt med egen mat pga allergi på avdelingen, men jeg har tilbydd meg å kjøpe inn popkorn eller hva som helst som kan friste litt mer. Så de skulle prøve å få til noe sånn snart. Anonymkode: 87374...846
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 Jeg tror ikke å ta han helt ut er løsningen, da bare utsetter man problemet egentlig. Men noe må gjøres, ja. Jeg ville forsøkt å tatt så fri eller avspasert så han fikk korte dager en stund. Så ville jeg som andre nevner forsøkt å få kontakt med andre foreldre der for å se om barna kan bli litt bedre kjent. Mye kan løsne av å komme i barnehagen å møte en lekekamerat der. I levering og hentesituasjoner ville jeg brukt litt tid på å småprate med de andre barna sammen med ditt barn. Fremsnakk barnehagen, prat mye sammen om hva som skjer der, når man skal spise og på do, spør og vær interessert. Jeg er litt enig med barnehagen om at dette kan løsne, men at barnet føler trygghet er viktig. Be om et møte med barnehagen og hør hva dere kan få til sammen. En voksen bør kunne ha litt ekstra ansvar for barnet ditt i denne perioden, dra med i lek, sørge for litt ro rundt feks toalettet, kanskje skjerme litt ved spisesituasjoner osv. Anonymkode: 6b5c6...26e 1
Gjest Albbas Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Kan du prøve med veldig korte dager en stund, i stedetfor å ta han helt ut? For eksempel 8-12? Så gjør det ikke noe om han ikke spiser.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 Tusen hjertelig takk til alle for så mange gode råd! Anonymkode: 87374...846 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Støtter veldig korte dager, og evt om du har mulighet avtale med personalet om du kan være tilstede ett av måltidene. Da kan dere spise f.eks siste måltidet sammen i barnehagen før dere går hjem. Kanskje det hjelper om du deltar noen ganger? Anonymkode: b2bbd...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 Prøv å få til lekeavtaler med barn på avdelingen. Spør gjerne BHG-ansatte om hvem de tror han kan matche godt med. Snakke positivt om barnehagen. Prøv så god dere kan å unngå å snakke om slike bekymringer når barnet er våken. Barn får med seg mer enn man tror. Det samme gjelder ved henting i BHG. Hvis barne hører at dere snakker om det at han ikke spiser osv hver gang så kan det utvikle seg til en måte barnet lærer seg at han får oppmerksomhet. Dette kan dere komme litt i forkjøp ved å nå i begynnelsen ha klistemerkepremiering. Hver gang han spiser i BHG får han klistremerke og etter et vis antall gjør dere noe han har lyst til/får en liten.premie. Anonymkode: 41a51...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 Kanskje han merker at han er ny Anonymkode: 3b226...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå