Gå til innhold

Støy grunnet knirkete gulv fra naboen ovenfor

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymVestlending
Skrevet

Hei,

Jeg bor i blokk fra 60-tallet. Frem til i vinter bodde det en gammel mann over meg. Han virket ut til å være noe mentalt syk, og havnet på sykehjem. Da kom familie på banen og tok over leiligheten som de pusset opp og solgte. Dessverre er det en 5-roms over meg, så nå er det flyttet et studentkollektiv inn over meg.

Det er en del støy, men det har gått egentlig helt greit. Noen av folka ovenfor går på helen og tramper da noe voldsomt, andre snakker veldig høyt, noen smeller med dørene. Det som imidlertig gjør det hele veldig vanskelig er gulvet. Da de forrige eierne pusset opp så la de nytt laminatgulv oppå det gamle gulvet. Nå er det slik at jeg tror det gamle gulvet ikke sitter godt til underlaget, og at det beveger seg og smeller ned i betongskillet når noen går over det. Gulvet knirker noe voldsomt, og det er en _veldig_ høy lyd i både soverom og stue hos meg som er gjentagende, om og om igjen. Jeg tror egentlig ikke han som har soverom over meg går veldig tungt på gulvet, men det er samme vekten som legges på gulvet og det er samme knirk uansett. Dette gjør at jeg sliter med å sovne da det er mye støy rundt leggetid (studentene legger seg også, heldigvis?) noe som utløser stressreaksjon hos meg pga. mangel på søvn, og jeg våkner ofte i løpet av natta pga. høy knirking fra det som kanskje er urolig soving fra han over meg. Sover så klart med ørepropper. Voksørepropper kjøpt på apotek. Kjenner jeg sliter med å prestere på jobb pga. mangel på søvn, klarer ikke trene noe særlig effektivt og det tærer virkelig på mentalhelsa mi.

Er det noe jeg kan gjøre annet enn å snakke med dem evt. selge egen bolig? Kjøpte i fjor, og er nyutdannet, singel, uten veldig mye midler. Har så lyst å be dem fikse opp i knirkingen, fordi dette er nesten helt uutholdelig. Alternativt vurderer jeg å gå på krigsstien ved å teipe høyttalere til taket, men tror ikke det gagner noen.

Er klar over at litt støy må man tåle i blokk, men denne knirkelyden er helt hinsides og bærer utrolig godt gjennom himlingen. Takker for alle svar.

Skrevet (endret)

Er litt vanskelig å be studentene være stille, hvis det er en feil i gulvet som forårsaker lydene. Men om de tramper og er generelt høylytte ville jeg sagt ifra til dem først.

Hvis det ikke hjelper ville jeg spilt inn lydene og sendt de til styret deres, evt be noen i styret komme til deg så han kan høre selv. Hvis det er blitt gjort en feil når de har lagt nytt gulv, så må nåværende eier rette opp i det. Få også med hvordan dette påvirker helsen din når du sier fra.

Endret av Bose
  • Liker 1
Skrevet

Den tabben der har jeg sett bli gjort, sånn knirking blir ikke ordnet av å legge nytt gulv oppå, det er idioti, total idioti av de som har utført det! Det gulvet må brytes opp og legges fra bunnen av på betongen, det er faktisk ødelagt og du kan melde det inn til styret så vil det bli pålagt fikset. 

Anonymkode: d6195...914

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tabben der har jeg sett bli gjort, sånn knirking blir ikke ordnet av å legge nytt gulv oppå, det er idioti, total idioti av de som har utført det! Det gulvet må brytes opp og legges fra bunnen av på betongen, det er faktisk ødelagt og du kan melde det inn til styret så vil det bli pålagt fikset. 

Kan man? Det høres veldig bra ut :)  Jeg er ikke ts, men nye eiere i etasjen over meg har også lagt parkett oppå parkett (det er betong underst) og det er blitt mye mer lytt etter at de gjorde det. Kan jeg også klage dette inn til styret, slik at eierne blir pålagt å ordne opp i det?

Anonymkode: 80ff1...104

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan man? Det høres veldig bra ut :)  Jeg er ikke ts, men nye eiere i etasjen over meg har også lagt parkett oppå parkett (det er betong underst) og det er blitt mye mer lytt etter at de gjorde det. Kan jeg også klage dette inn til styret, slik at eierne blir pålagt å ordne opp i det?

Jeg vet ikke om det blir pålagt å ordnes, men jeg kan tenke meg at det er grunnlag for det. Å legge parkett og nytt gulv oppå gammelt fjerner jo ikke problemer med knirking eller noe, det ligger jo fortsatt der. Dersom det har blitt mye mer lytt så er ikke det riktig heller, det kan du klage inn. Da skulle de lagt noe imellom gammelt gulv og nytt, rart ingen snekkere eller hvem det er som gjør det,.nevner det, men jeg kan tenke meg at folk gjør dette selv uten å tenke. Si ifra om det du. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det blir pålagt å ordnes, men jeg kan tenke meg at det er grunnlag for det. Å legge parkett og nytt gulv oppå gammelt fjerner jo ikke problemer med knirking eller noe, det ligger jo fortsatt der. Dersom det har blitt mye mer lytt så er ikke det riktig heller, det kan du klage inn. Da skulle de lagt noe imellom gammelt gulv og nytt, rart ingen snekkere eller hvem det er som gjør det,.nevner det, men jeg kan tenke meg at folk gjør dette selv uten å tenke. Si ifra om det du. 

Tusen takk for opplysninger og gode råd :hjerte: 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for opplysninger og gode råd :hjerte: 

Bare hyggelig, håper det kan være til hjelp! Naboen min over meg valgte å legge nytt gulv oppå gammelt gulv, det triste er at alt var helt fint før dette ble gjort. Det gamle var noe laminat eller noe som absorberte alt mulig lyd og trykk. Det nye gulvet var lagt oppå det gamle uten noe matte imellom og når det ble sluppet en gaffel på gulvet så hørtes det faktisk ut som en kinaputt hadde gått av der oppe. Jeg våkna om morningen når hun løp over det i høye hæler, det hørtes ut som en skodd hest som gikk løs. Dette var utleie leiligheter og etter masse diskusjonen og prat med huseier så kom han frem til at gulvet måtte enten legges på nytt (det må det før eller senere av fagfolk) eller det må teppeleegges. Hun over fikk tak i noen rimelige tykke gulvtepper og det er veldig bra isolasjon, men gulvet må opp med tiden, huseier var ikke så fornøyd for det der. 

• Liker 1
Gjest AnonymVestlending
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet de har lagt 2mm foam mellom det gamle og det nye gulvet, men ellers ingenting tror jeg. Hvis det er som du sier, at det må gjøres skikkelig og at jeg kan spør etter det, så er det noe jeg vil prøve etter å ha snakket med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...