AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Del Skrevet 23. august 2019 Er 4+5, og har de siste par dagene hatt vondt i korsrygg og rumpe. Smerten kommer på kveldstid og er lokalisert på venstre side av rumpa. I går var jeg ute og gikk tur, og da hugg det til. Kjente det i lysken og nedover på innsiden av venstre lår. I dag har jeg smerter oppover i ryggen også, men der kan hende jeg bare har sovet anstrengt i natt pga ubehag i korsrygg. Kan det være bekkenlåsning? Anonymkode: 47351...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #2 Del Skrevet 23. august 2019 Ute etter sykemelding allerede? Anonymkode: d33e5...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 23. august 2019 #3 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ute etter sykemelding allerede? Anonymkode: d33e5...e89 Hvorfor er det gitt at folk som spør om dette er ute etter sm? Endret 23. august 2019 av PecanPie 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotfudge Skrevet 23. august 2019 #4 Del Skrevet 23. august 2019 Hentet fra babyverden: Det er vanlig at smertene debuterer fra uke 10-12 og utover. Men noen opplever å få dem tidligere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Del Skrevet 23. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ute etter sykemelding allerede? Anonymkode: d33e5...e89 Nei? Jeg ønsker ikke å ligge på sofaen og vente i 8 mnd. Men hvis dette er noe som jeg må ta hensyn til og få tilrettelegging for på jobb, slik at jeg kan stå i jobb fram til permisjonen begynner, så vil jeg gjerne vite om det er noe jeg må ta tak i nå. Anonymkode: 47351...7e0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Del Skrevet 23. august 2019 I og med at bekkenløsning er hormonelt, kan det i teorien oppstå ganske tidlig. Samtidig kan man få andre ikke-graviditetsrelaterte plager også i svangerskapet som f.eks lumbago og isjas. Jeg tenker at om det ikke går seg til av seg selv i løpet av et par dager (forbigående kink/stølhet) kan det være greit å få en legetime for diagnose/behandling. Det er ikke meningen at man skal gå rundt og ha vondt, gravid eller ei, - smerte er kroppens signal om at noe er ugreit. Anonymkode: 05f7e...e40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Del Skrevet 23. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I og med at bekkenløsning er hormonelt, kan det i teorien oppstå ganske tidlig. Samtidig kan man få andre ikke-graviditetsrelaterte plager også i svangerskapet som f.eks lumbago og isjas. Jeg tenker at om det ikke går seg til av seg selv i løpet av et par dager (forbigående kink/stølhet) kan det være greit å få en legetime for diagnose/behandling. Det er ikke meningen at man skal gå rundt og ha vondt, gravid eller ei, - smerte er kroppens signal om at noe er ugreit. Anonymkode: 05f7e...e40 Takk for fint og ikke-mistenksomt svar! Da ser jeg det an over helgen. vanskelig periode det her, for alt man kjenner kan være «hva som helst». Jeg er mest redd for å miste, deretter å ikke kunne stå i jobb. Å ligge på sofaen i 8 mnd høres ut som et mareritt! Anonymkode: 47351...7e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Del Skrevet 23. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: vanskelig periode det her, for alt man kjenner kan være «hva som helst». Jeg er mest redd for å miste, deretter å ikke kunne stå i jobb. Å ligge på sofaen i 8 mnd høres ut som et mareritt! De fleste vet vel godt at gravide som blir sykmeldt fra første måned som regel ikke ligger på sofaen. De blir sykmeldte for å stelle hus og hjem mens far jobber ekstra. Anonymkode: d33e5...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Del Skrevet 23. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste vet vel godt at gravide som blir sykmeldt fra første måned som regel ikke ligger på sofaen. De blir sykmeldte for å stelle hus og hjem mens far jobber ekstra. Anonymkode: d33e5...e89 Ok. Anonymkode: 47351...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Del Skrevet 23. august 2019 Ifølge Legeforeningens nettside så kan det oppstå allerede fra 4-6 svangerskapsuke. Anonymkode: bbaf9...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Del Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste vet vel godt at gravide som blir sykmeldt fra første måned som regel ikke ligger på sofaen. De blir sykmeldte for å stelle hus og hjem mens far jobber ekstra. Anonymkode: d33e5...e89 Er det mulig å være så ekkel? Det vet ikke du noe om. Anonymkode: 88779...c36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Del Skrevet 23. august 2019 Enkelte av oss får bekkenløsning veldig tidlig ja. Enkelte har det som første graviditetssymptom og får smerter allerede før de har rukket å ta test. Pass godt på deg selv så det ikke blir uutholdelig utover i svangerskapet. Anonymkode: 9e532...91d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Del Skrevet 23. august 2019 Jeg fikk det i uke 15 kanskje forrige svangerskap, og denne gangen får jeg plagene tilbake allerede ved IVFbehandling pga hormoner. Det ble raskt verre før fullførte uke 8 (mistet i MA) - og det sitter igjen fortsatt noen måneder etter abort. For meg forverres det med den type hormoner veldig tidlig, iallefall. Men jeg får isjiasliknende smerter. Anonymkode: e161b...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Del Skrevet 23. august 2019 Takk for gode svar. Jeg er overhode ikke ute etter å bli langtidssykmeldt. Det har jeg vært før, og er en av de verste periodene i livet mitt. Syns det er trist at gravide blir mistenkeliggjort dersom de sier fra om smerter som ofte er forbundet med graviditet. Anonymkode: 47351...7e0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irisiri Skrevet 23. august 2019 #15 Del Skrevet 23. august 2019 Jeg begynte å få bekkensmerter i uke 6. Det er fullt mulig. For min del har det heldigvis holdt seg på et levelig nivå, men er helt avhengig av å unngå visse bevegelser og roe ned aktiviteten. Hvis jeg for eksempel bøyer meg ned og løfter noe blir det mye verre. Synes det er lurt at du tar tak i det allerede nå! Lytt til kroppen, og ikke gjør ting som gjør vondt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #16 Del Skrevet 23. august 2019 Drit i folk som mistenkeliggjør. Lytt til kroppen. Jeg fikk det i uke 12, og trosset smertene på jobb til uke 19. Da ble jeg sykemeldt ut svangerskapet. Gikk til jevnlig behandling, trente og passet på å ikke trigge smertene mer enn nødvendig. Ett år senere sliter jeg fortsatt med bekkensmerter.. Anonymkode: bbaf9...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #17 Del Skrevet 23. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Drit i folk som mistenkeliggjør. Lytt til kroppen. Jeg fikk det i uke 12, og trosset smertene på jobb til uke 19. Da ble jeg sykemeldt ut svangerskapet. Gikk til jevnlig behandling, trente og passet på å ikke trigge smertene mer enn nødvendig. Ett år senere sliter jeg fortsatt med bekkensmerter.. Anonymkode: bbaf9...203 Ett år etter fødsel* Anonymkode: bbaf9...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #18 Del Skrevet 23. august 2019 I lærebøkene til leger, fysioterapeuter og kiropraktorer står det "fra femte svangerskapsmåned". Det gjorde at min (unge) lege ikke ga meg diagnosen i første svangerskap (han noterte det som "smerter i bekken". Da jeg ble gravid igjen to år seinere, hadde han sett litt mer, og innsett at dette ikke var riktig. Derfor står det "bekkenløsning" på papirene fra første gang jeg tok kontakt med ham pga. plagene (uke 11. Jeg hadde da hatt smerter noen uker allerede men klart å håndtere det). Anonymkode: ca0aa...39e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #19 Del Skrevet 24. august 2019 Ei venninne fikk i sitt andre svangerskap bekkenleddsmerter/bekkenløsningsmerter før positiv graviditetstest. Hun tok en masse forholdsregler og hensyn med en gang, og selv om det ble verre og hun ble gradert sykmeldt, måtte hun heldigvis ikke gå med krykker eller ble plaget etter fødselen. Det er det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om. Anonymkode: c95aa...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #20 Del Skrevet 25. august 2019 Det høres ut som hvordan det startet for meg. Jeg fungerer forholdsvis greit med smerter av og til, men jeg kan ikke jobbe på den jobben jeg har for det vil si å stå konstant i 8 timer uten mulighet for avlastning. Selv om det er en deltids jobb, annenhver helg kombinert ved studier så er jeg sykemeldt. Jeg bruker 2 uker på å hente meg inn igjen etter arbeid. Så nå jeg begynner å få det fint i bekkenet er det på tide å dra på jobb og da smeller det igjen. Jeg orket nesten ikke mer, det var så vondt og jeg klarte nesten ikke gå de siste timene, jeg måtte «grine» meg igjennom. Nå som jeg ikke jobber så føler jeg meg så og si helt frisk, men hvis jeg «glemmer» meg og styrer for mye så smeller det til.. Det er sånn at jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke kan jobbe, når jeg føler meg fin, men jeg føler meg ikke fin når jeg først kommer i gang så jeg må bare drite i å tenke på det. Litt pratesyk idag hehe. Uansett, hør på kroppen din. Prøv å ikke lid deg igjennom for det at du vil stille opp, det er faktisk bevist at hvis du ikke roer ned når det trengs så vil det bare bli verre, og det er viktig å ta tak i asap. Feks. du vil stille opp på jobb og biter i deg smertene for graviditet ikke en sykdom, men det du kan risikere å gjøre er bare å forverre bekkenet, og til slutt ender du opp med bekkenplager leeenge etter du har født og er nødt å sykemelde deg mer enn om du hadde gjort det med en gang. Min leges forklaring når jeg ikke ville ha sykemelding for jeg er en viking, og graviditet ingen sykdom 🤣 Jeg innså det, tok imot sykemelding og satt i gang fysio timer. Anonymkode: 78346...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå