Gå til innhold

Optiker, feil ang. synet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har noen av dere opplevd at en optiker har tatt veldig feil angående synet ditt (eller andres) før? Skjer det ofte? Eller må man bare stole på at svaret er riktig?

Er ikke aktuelt med ny synstest. Er bare ute etter å høre erfaringer fra andre, om det er en stor sjanse for at svaret kan være feil på en synstest (inkl undersøkelse). 

Anonymkode: 33571...d27

Skrevet

Åja! Var hos specsavers i flere år, og de fikk virkelig ikke til synet mitt. De maste om progressive briller og lesebriller, og det funka i hvert fall IKKE! Etter noen år med daglig øyemigrene pga feil styrke, byttet jeg til synsam. Der fikk jeg en forklaring på alt, nedjustert styrke og kan nå telle på en hånd hvor mange øyemigrener jeg har hatt de siste to årene siden jeg bytta. Aldri mer specsavers. Var hos flere ulike optikere hos dem, med samme resultat. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, da jeg som student oppdaget at det var vanskelig å se hva foreleser presenterte.

Oppsøkte optiker, og fikk lesebriller. Disse hjalp selvsagt ikke noe, da jeg var nærsynt.

Anonymkode: daafa...dac

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da jeg som student oppdaget at det var vanskelig å se hva foreleser presenterte.

Oppsøkte optiker, og fikk lesebriller. Disse hjalp selvsagt ikke noe, da jeg var nærsynt.

Anonymkode: daafa...dac

Nesten det samme skjedde med meg, bare jeg var hos en øyelege. Jeg slet i barndommen og sliter i dag med å fokusere på nært hold. Fikk lesebriller, men jeg måtte jo hele tiden ta de av for å se hva som stod på tavlen. Etterhvert sluttet jeg å bruke brillene, selv om jeg ble sliten av å måtte fokusere på boka. Er nærsynt og bruker briller for det. 

• Liker 2
Skrevet

En venninne fikk nærsyntbriller, mens det hun egentlig hadde var lett langsynthet og skjeve hornhinner.

Selv har jeg bare hatt problemer med å få tilpasset progressive briller på en god måte. 

Anonymkode: f42ae...bdc

Skrevet

Jeg var hos optiker før sommeren, fordi jeg følte synet hadde endret seg (Kraftig nærsynd med litt skjevehornhinner).  Er veldig skeptisk til resultatet fordi hun mente jeg burde ha et sett med progressive briller og lesebriller.  Jeg har ingen problem med å lese på nært hold både med og uten mine vanlige briller nå samme hvor liten skriften er.

Følte hun egentlig gjorde det mest for å pushe på meg et brilleabonnement, så før jeg bruker masse penger på nye briller (glassene koster mye siden jeg er kraftig nærsynt, og trenger de tynneste glassene), så skal jeg ta en ny test hos en annen optiker.  Spent på det resultatet.  Hadde forventet en endring i nærsyntheten eller skjevheten, men ikke det hun kom frem til.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Jadzia skrev:

Åja! Var hos specsavers i flere år, og de fikk virkelig ikke til synet mitt. De maste om progressive briller og lesebriller, og det funka i hvert fall IKKE! Etter noen år med daglig øyemigrene pga feil styrke, byttet jeg til synsam. Der fikk jeg en forklaring på alt, nedjustert styrke og kan nå telle på en hånd hvor mange øyemigrener jeg har hatt de siste to årene siden jeg bytta. Aldri mer specsavers. Var hos flere ulike optikere hos dem, med samme resultat. 

Jeg var og hos de for flere år siden. Da jeg fikk brillene merka jeg med en gang at noe var galt. Gikk tilbake og klaga. De mente de hadde gjort riktig. Vi snakker briller for flere tusen kroner. Gikk til annen optiker og de sjekka synes på nytt samt brillene. Specsaver hadde ikke lagt inn i glasset en korrigering som skulle vært der. Kontaktet Specsaver igjen og da slutta de og svare meg. Så jeg tapte 4000 kr samt måtte kjøpe ny innfatning og nye glass. Da jeg fikk de nye var det en lettelse. Men det ble sinnsykt dyre briller tilslutt. 

Anonymkode: 8afa2...21d

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har noen av dere opplevd at en optiker har tatt veldig feil angående synet ditt (eller andres) før? Skjer det ofte? Eller må man bare stole på at svaret er riktig?

Er ikke aktuelt med ny synstest. Er bare ute etter å høre erfaringer fra andre, om det er en stor sjanse for at svaret kan være feil på en synstest (inkl undersøkelse). 

Anonymkode: 33571...d27

Synet endrer seg gjennom døgnet. Noen har og et syn som ikke er stabilt og noen treffer på en optiker som ikke kan jobben sin. Så alt er mulig. Menneskekroppen og her synet er ikke en maskin som skal kalibreres. 

Anonymkode: 4664a...304

Skrevet

Ja, jeg opplevde at en optiker for det første tok feil av hvilket øye jeg så dårligst på, og for det andre målte feil på begge øynene. Hun var også veldig usikker og lite betryggende gjennom hele timen. Egentlig burde jeg kommet med innvendinger etter hvert, men jeg følte bare for å komme meg vekk. Hun hadde ikke vært borti så nærsynte kunder før, men jeg synes ikke det burde være en unnskyldning. Da burde hun i så fall ha sendt meg videre til noen med bedre kompetanse.

Min nåværende optiker er fantastisk. Vi brukte et par timer på å komme frem til riktig styrke også, men på en helt annen måte.

Anonymkode: 86263...50c

Skrevet

Jeg har nylig kjøpte nye briller som jeg ikke er så fonøyd med, synes ikke at jeg ser spesielt mye bedre enn jeg gjorde med de gamle brillene. Er nærsynt med skjeve hornhinner. Må fremdeles myse når jeg leser eller ser på TV, og også ting på lang avstand er vanskelig å se. Gikk tilbake til optikeren og forklarte dette, men jeg ble avfeiet med at optikeren kunne jobben sin og aldri gjorde feil. Hvem kan man klage til? Optikeren jeg gikk til er lokal og ikke del av noen kjede.  

Har man krav på å få nye glass dersom man ikke er fornøyd? Det ville vært urettferdig om man må betale full pris for sterkere glass, for man får jo ikke brukt de første glassene til noe. 

Anonymkode: 2c0db...0a9

Skrevet
8 timer siden, pingeling skrev:

Jeg var hos optiker før sommeren, fordi jeg følte synet hadde endret seg (Kraftig nærsynd med litt skjevehornhinner).  Er veldig skeptisk til resultatet fordi hun mente jeg burde ha et sett med progressive briller og lesebriller.  Jeg har ingen problem med å lese på nært hold både med og uten mine vanlige briller nå samme hvor liten skriften er.

Følte hun egentlig gjorde det mest for å pushe på meg et brilleabonnement, så før jeg bruker masse penger på nye briller (glassene koster mye siden jeg er kraftig nærsynt, og trenger de tynneste glassene), så skal jeg ta en ny test hos en annen optiker.  Spent på det resultatet.  Hadde forventet en endring i nærsyntheten eller skjevheten, men ikke det hun kom frem til.

Til det jeg uthever: var det Synsam? Mannen min opplevde veldig pågående markedsføring av brilleabonnement der. Han ble utrolig irritert over å bli møtt med så utrolig sterkt fokus på mersalg når han oppsøkte optiker for en synstest og for å kjøpe seg ett eneste par nye briller. Det er jo egentlig en helseundersøkelse man er der for, og dessuten skal man kjøpe seg hjelpemidler som er helt nødvendige i hverdagen. 

Optikeren, som 5 minutter tidligere hadde vært et tillitsvekkende helsepersonell som stilte en synsdiagnose, ble på et øyeblikk forvandlet til DEN sleipe selgertypen. «Ingen har jo bare ett par med briller i dag.» «Du, som driver med både hobby A og B har jo all mulig grunn til å ha to sett progressive briller, pluss solbriller med styrke.» «Tar du tre par briller betaler du bare xxx kroner per måned i xxx tid. Det er SÅ bra! Du kommer IKKE til å angre. Bare signer her, så ordner vi autogiro og alt for deg. Du merker nesten ikke summen når den trekkes en gang i måneden, vet du.»

Det er egentlig litt betenkelig at samme person som stiller diagnose også skal selge hjelpemiddelet til deg. Man kan aldri stole helt på at han ikke har satt «dyrest mulig» diagnose på deg, og definerer dyrest mulige behov (spesielle glass osv), for å tjene mest mulig penger. (OK, det samme kan man si om bilreparatører og ulike håndverkere også, men det er jo verdt å tenke på.) 

Anonymkode: f42ae...bdc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...