Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn i 20 årene som ikke bare er våken, men som kan gå flere døgn uten å legge seg eller sove og uten å føle behov for det. Vet ikke om det bare er slik i perioder eller hva som er årsaken til det, men har begynt å lure veldig. Han jobber ikke, og er alltid veldig blid og glad og energisk. Han har ingen sovevansker, spurt han en gang forsiktig, og svarte meg da at han sover som et barn når han først legger seg. 🤔

Anonymkode: ba0a2...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hypomani eller mani

Anonymkode: c5a01...c5a

• Liker 7
Skrevet

Vet du hvorfor han ikke jobber da? Og hvordan vet du at han ikke sover? 

Anonymkode: 10657...0d3

Skrevet

Ts her. 

Burde skrevet litt mer og gitt noen eksempler kanskje. Har spurt han om det går bra med han, og hintet litt frempå at jeg lurer og er litt bekymret for han, men med sitt blide vesen og energiske fremtreden bedyrer han at alt er i sin skjønneste orden. et eksempel kan være at han er ute hele natten med venner for å så dra på besøk til familie og i familieselskap neste dag og er generelt veldig aktiv hele tiden. Hjelper folk med ting, får kontakt med ukjente mennesker ser jeg.  Han er arbeidsledig nå, men lurer fælt på hva dette kan være. Han har alltid pleid å være veldig glad og sånn, så er ikke det. Er bare ekstra mye nå. Hele tiden. Virker det som 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor han ikke jobber da? Og hvordan vet du at han ikke sover? 

Anonymkode: 10657...0d3

Er faktisk ikke helt sikker på hvorfor han ikke jobber. Grunnen til at jeg vet han ikke sover er pga ting han legger ut i sosiale media hele tiden. Er en liten plass så ser han gjerne en del ute også. Alltid i full fart med et eller annet 

Skrevet

Han bruker sikkert pepper.

Anonymkode: 5c9d7...6ba

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hypomani eller mani

👆🏼

Anonymkode: bb9c7...41e

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som slik jeg var når jeg var manisk. Google bipolar lidelse. Det kan være han er ufør pga dette. Evt rusmisbruk.

• Liker 4
Skrevet

Amfetaminbruk er det første jeg tenker på.

• Liker 6
Skrevet

Han har også gått en del ned i vekt de siste ukene har jeg sett. Var slank fra før. Han er flink til å poste selfies i alle mulige posisjoner og legge ut overalt. Har sett dette fra avstand også når jeg har sett han ute. At han skulle være bipolar eller manisk er bare helt utenkelig, og enda verre om han skulle misbruke narkotika. Kjenner jeg nesten ble enda mer bekymret nå. Han omgås jevnlig barn også, og familien sin..ville ingen av de da har mistenkt dette evt om det var tilfelle? 😕 

Skrevet

Skjønner at du er bekymret! Det kan godt være en (hypo)mani. 

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg har også hatt perioder hvor jeg er våken i 2-3 døgn før jeg sover noen timer, og så våken et par døgn til. Den lengste perioden varte en hel sommer. Jeg glemte å sove og merket ikke forskjell på om jeg sov 2 timer eller 8 timer. Jeg kunne også være online "hele" tiden om natta, klarte kanskje duppe av en time eller to før jeg var aktiv på sosiale medier. Og manglet ikke energi på dagtid, var glad rundt venner. De merket også at jeg alltid var online. 

Jeg havnet i grøfta til slutt, etter tre måneder med lite søvn, og dro til DPS. Fikk diagnosen bipolar veldig raskt. Så jeg har jo hatt det ganske likt som vennen din. Det er jo ikke sunt å sove så lite som han gjør, over lengre perioder. Håper han kan snakke med en lege om det.

Anonymkode: e0687...ca8

• Liker 1
Skrevet

Dette kunne vært meg. Jeg bruker ikke amfetamin eller er manisk i den forstand at det er en diagnose. Men jeg har et søvnproblem. Går ikke mer enn to døgn uten søvn da. Da blir en jo Koko normalt sett. Når jeg har gått halvannet døgn uten søvn så "hallusinerer" jeg iom at jeg kan høre andre lyder enn de jeg faktisk hører. Men det er fordi en blir ekstra var etter lite søvn, og det tror jeg mange kjenner seg igjen i.

Går en flere døgn uten å sove, så vet ikke jeg... En blir jo litt tomelumsk i hodet. Han ser ut til å være oppegående og i bra tilstand. Så vet ikke jeg...  Hva er du bekymret for? At han bruker falsk stimuli som amfetamin? Jeg vet de som har brukt det. Nedturen kommer jo alltid. Så du må jo ha registrert det? 

Skrevet

Vel, ved både mani og rusmisbruk så kan sultfølelsen forsvinne. Hvorfor er det så utenkelig? Det tok lang tid før det ble "oppdaget" at jeg var bipolar fordi når man er hypoman så virker man bare ekstra glad og energisk, noe de fleste bare ser på som positivt fordi det er gøy å være sammen med en sånn person. Det går ikke så langt som ved mani, at man begynner å oppføre seg merkelig og upassende.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, ved både mani og rusmisbruk så kan sultfølelsen forsvinne. Hvorfor er det så utenkelig? Det tok lang tid før det ble "oppdaget" at jeg var bipolar fordi når man er hypoman så virker man bare ekstra glad og energisk, noe de fleste bare ser på som positivt fordi det er gøy å være sammen med en sånn person. Det går ikke så langt som ved mani, at man begynner å oppføre seg merkelig og upassende.

Det er utenkelig fordi jeg ikke kjenner han som en person som jeg kunne mistenkt brukte narkotika. Ønsker ikke å mistenke venner heller. Er ikke selv i noe slikt miljø. Er bekymret fordi livsførselen nå er så unormal og annerledes fra min og dels fra slik han var før. Det sammen med at han er blitt en god del tynnere, uten at det skulle være noen grunn til det. Jeg bare forstår ikke. Et søvnproblem er det nok ikke, har spurt han om nettopp det. 

Skrevet

Hypomani eller mani har ingen sammenheng med rusmisbruk. Det er en arvelig psykisk lidelse. Men man oppfører seg på mange måter likt som ved amfetamin/kokainmisbruk. Det skjer omtrent det samme i hjernen rent kjemisk. Les deg opp på bipolar lidelse, så kanskje det gir mening.

• Liker 1
Skrevet

Ts. Var ikke meningen å sitere deg på alt det overfor. Så nå at det var flere forskjellige personer som hadde svart. Prøvde bare å svare på det som var spurt om. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hypomani eller mani har ingen sammenheng med rusmisbruk. Det er en arvelig psykisk lidelse. Men man oppfører seg på mange måter likt som ved amfetamin/kokainmisbruk. Det skjer omtrent det samme i hjernen rent kjemisk. Les deg opp på bipolar lidelse, så kanskje det gir mening.

Har lest meg opp litt på nettet. Blir feil å anta noe som helst utfra det, men ser det er mye som kan stemme ja. Hvordan bør jeg som venn gå frem i dette? 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest meg opp litt på nettet. Blir feil å anta noe som helst utfra det, men ser det er mye som kan stemme ja. Hvordan bør jeg som venn gå frem i dette? 

Det er ikke lett, og ikke godt å gi et «fasitsvar» på. Men jeg tror jeg ville vært sånn rimelig direkte og sagt at jeg er bekymret for ham, fordi jeg har lagt merke til x, y og z. At det kanskje er helt feil, men det får deg til å tenke på (hypo-)mani, som du har hørt om. At det finnes hjelp, og at du vil støtte ham hvis han vil det, være med til legen eller lignende. Men du skal være forberedt på at han kan komme til å reagere kraftig, bli sur eller fornærmet. I så fall synes jeg du bør gjøre det klart at tilbudet om hjelp står ved lag hvis han skulle få bruk for det på et senere tidspunkt. 

Noe som gjør det enda vanskeligere er at mennesker med hypomani eller mani ofte har problemer med å se at de har et problem. Ofte ser de det først senere når/hvis de får en nedtur etterpå. Noen blir psykotiske, og i så fall blir det tydelig for de fleste rundt dem at det er noe galt.

Fint at du bryr deg, forresten!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...