AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Jeg er alene med to barn og trenger hjelp i huset. Ikke EN spesifikt ting, men en som kan vaske litt, passe litt barn, lage litt middag etc. Vil gjerne ansette én person til dette. Lurer litt på om jeg skal leie ut sokkelen for en billig penge med en type avtale om at leietaker jobber så så mange timer i uka i huset, hadde det vært mulig? Evt. Hvor henvender man seg for å ansette en «hushjelp»? Anonymkode: abbf8...f81
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: au pair heter det Ønsker ikke det. Vil helst ikke bo med de eller ha noe ansvar for de. Ts Anonymkode: abbf8...f81 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med to barn og trenger hjelp i huset. Ikke EN spesifikt ting, men en som kan vaske litt, passe litt barn, lage litt middag etc. Vil gjerne ansette én person til dette. Lurer litt på om jeg skal leie ut sokkelen for en billig penge med en type avtale om at leietaker jobber så så mange timer i uka i huset, hadde det vært mulig? Evt. Hvor henvender man seg for å ansette en «hushjelp»? Anonymkode: abbf8...f81 Å blande utleie og arbeid er skjeldent smart på den måten du skisserer. Det kan lett bli konflikter og fungerer ikke barnepasset og husarbeidet, så står du der uten å kunne si opp leieforholdet like enkelt som arbeidsoppgavene og omvendt. Vi satte opp lapper på høyskoler og universitet da vi trengte barnepass. Vi fikk tak i en flink og hyggelig student. Anonymkode: 02afa...657 4
Egenskap Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 det virker som at du skal utnytte de da, og da kan man ikke anse deg som arbeidsgiver engang.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: det virker som at du skal utnytte de da, og da kan man ikke anse deg som arbeidsgiver engang. Hæ? Da misforstår du kraftig. Tenkte å finne ut hva gjengs timespris for slik type arbeid er og så trekke fra leien. Men er veldig åpen for hjelp fra andre enn leieboere også, men hvor finner man de? Ts Anonymkode: abbf8...f81 3
Egenskap Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 prøv og les det du skriver selv da. Helt åpenbart du har ikke peiling det å være arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 3 minutter siden, Egenskap skrev: prøv og les det du skriver selv da. Helt åpenbart du har ikke peiling det å være arbeidsgiver. Nei det har jeg ikke peiling på, men ett sted må jeg jo begynne, og å anklage meg for å utnytte folk er lite konstruktivt. Ts Anonymkode: abbf8...f81 3
Egenskap Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 tror du må finne ut først hva det vil si å være arbeidsgiver først. Men det du skriver nå er jo slik som mange nordmenn utnytter utenlandsk arbeidskraft. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 Legg ut en annonse på finn, eller se etter annonser der folk søker husrom. Kan godt finnes noen som er interessert i billigere leie for noen timer arbeid Anonymkode: 84089...3a8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 Før kunne man bruke Finn småjobber til dette, men det ble nedlagt nettopp pga mye utnytting av utenlandsk arbeidskraft, være seg vaskehjelp, barnepass eller håndverker arbeid. Kjenner ikke til andre portaler, så kan egentlig bare anbefale deg å gå via etablert firma. Da er du forsikret om at de ansatte har like arbeidsrettigheter som andre arbeidstakere, noe som er viktig. Det kan være en grei løsning å gi gratis bosted mot hjelp i hjemmet, du skal regne med en timepris på minst 250 kroner i timen. Da tenker jeg fordi gjennomsnitlig vaskepris er på mye mer, men de skal jo ikke vaske hele tiden, men også hjelpe med andre oppgaver som ikke er like krevende eller helseskadelig. Etter det jeg så på Finn småjobber er fra 250 kroner timen vanlig for hushjelper i deltidsstilling. Det høres ut som at en deltidsstudent eller en ufør passer best til det du ser etter. I og med at du skriver at tanken er å trekke fra lønnen i husleien for hybelen, og i tillegg få leie for hybelen så forstår jeg det sånn at dette er kun en 20% stilling. (Hybelen din har åpenbart ikke leiepris på en full vanlig månedslønn), og for noen kan det være en veldig grei bi-inntekt som er verdt å prioritere tiden sin på, men for fulltidsstudenter passer nok ikke din ønskede timeplan med hans eller hennes om det er oppgaver på dagtid du ser for deg at personen skal gjøre. Heller ikke for voksne, friske personer, som først og fremst vil prioritere tiden sin på en fulltidsstilling med full lønn. Husk at det skal være gunstig for personen som jobber hos deg også. Håper du finner en løsning som passer for deg og er rettferdig for den ansatte. Det er slitsomt å være alene med hus og barn, så jeg forstår deg kjempegodt! Økonomien er heller ikke like god som om man hadde vært to da, så hadde jeg vært deg ville jeg tilbudt gratis hybel mot hjelp foreksempel 15-20 timer i uka. Anonymkode: 7fcda...6ae
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Å blande er leieforhold med et ansettelsesforhold er ikke det lureste man kan gjøre. Hva dersom leieboeren din skulle bli syk og ikke lenger kan utføre arbeid i hjemmet ditt? Da blir du jo sittende der med redusert leieinntekt og ingen til å hjelpe deg med oppgavene. Eller skal du ha det inn i leiekontrakten at husleien økes dersom leietaker ikke hjelper deg x antall timer i uka? Anonymkode: 56626...9fe 1
TheGirlWhoWaited Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er alene med to barn og trenger hjelp i huset. Ikke EN spesifikt ting, men en som kan vaske litt, passe litt barn, lage litt middag etc. Vil gjerne ansette én person til dette. Lurer litt på om jeg skal leie ut sokkelen for en billig penge med en type avtale om at leietaker jobber så så mange timer i uka i huset, hadde det vært mulig? Evt. Hvor henvender man seg for å ansette en «hushjelp»? Anonymkode: abbf8...f81 Du bør ikke leie ut til noen som du skal ha som hjelp i huset - da bør du vurdere en au pair, og det ønsker du jo ikke. Da får du annonsere etter hjelp, Finn.no, Facebook eller faktisk også kan NAV videreformidle slike ønsker. Men vær så snill å sett deg godt inn i hva slags ansvar det er for deg å ha en betalt arbeidstaker i huset ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Da jeg gikk på vgs bodde jeg i en leilighet. Da de la leikigheten ut for leie skrev de spesifikt at de ønsket en leietager som kunne bidra med ditten og datten og som "lønn" ble det fratrekk i leie. Hvis du skriver ned noen spesifikke ting som f.eks : * Hente på sfo, passe til vi kommer hjem. * Hjelpe med husarbeid, 1 dag i uka (spesifikk liste over hva som skal gjøres) * osv osv Så tar du inn folk på enkeltvisninger, snakker med dem om forventninger fra begge sider og så bestemmer du deg. Vil de ikke gjøre det du ber dem om etterhvert går de over til gjemgs leie og du finner noen andre, f.eks. på universitetet hvis det er noen førskolelærere e.l. som kan tenke seg en liten ekstrajobb. Anonymkode: 43f5f...064
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #15 Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på vgs bodde jeg i en leilighet. Da de la leikigheten ut for leie skrev de spesifikt at de ønsket en leietager som kunne bidra med ditten og datten og som "lønn" ble det fratrekk i leie. Hvis du skriver ned noen spesifikke ting som f.eks : * Hente på sfo, passe til vi kommer hjem. * Hjelpe med husarbeid, 1 dag i uka (spesifikk liste over hva som skal gjøres) * osv osv Så tar du inn folk på enkeltvisninger, snakker med dem om forventninger fra begge sider og så bestemmer du deg. Vil de ikke gjøre det du ber dem om etterhvert går de over til gjemgs leie og du finner noen andre, f.eks. på universitetet hvis det er noen førskolelærere e.l. som kan tenke seg en liten ekstrajobb. Anonymkode: 43f5f...064 Ja, det er noe sånt jeg kan tenke meg. Jeg er absolutt åpen for å bare ha ren ekstern hjelp også, men vet ikke hvor jeg skal hendvenne meg... ts Anonymkode: abbf8...f81 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 Heter det ikke care.no el lign, nettsiden for det du etterspør? Da finner du hjelp til barna, og mange av de kan også vaske og lage mat. Mange er studenter, tidligere au pair'er etc. Anonymkode: e4968...098
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Heter det ikke care.no el lign, nettsiden for det du etterspør? Da finner du hjelp til barna, og mange av de kan også vaske og lage mat. Mange er studenter, tidligere au pair'er etc. Anonymkode: e4968...098 care.com Anonymkode: e4968...098
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #18 Skrevet 24. august 2019 På 22.8.2019 den 22.27, AnonymBruker skrev: Lurer litt på om jeg skal leie ut sokkelen for en billig penge med en type avtale om at leietaker jobber så så mange timer i uka i huset, hadde det vært mulig? Evt. Hvor henvender man seg for å ansette en «hushjelp»? Anonymkode: abbf8...f81 Min mor leide en slik leilighet etter samlivsbrudd. Hun betalte 1/3 av gjengs leie i området, og resten av husleien ble betalt gjennom "tjenester". Hun vasket, tørket støv, støvsuget 1 gang, serverte ved selskaper, tømte søppel, hentet inn post, passet hunden, klippet plen osv. Tjenestene var beregnet til 4 timer pr uke, og utleier skrev liste for hva hun ønsket å få utført hver uke. Anonymkode: 26213...859
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #19 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: care.com Anonymkode: e4968...098 Takk for tips. Ts Anonymkode: abbf8...f81
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #20 Skrevet 24. august 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor leide en slik leilighet etter samlivsbrudd. Hun betalte 1/3 av gjengs leie i området, og resten av husleien ble betalt gjennom "tjenester". Hun vasket, tørket støv, støvsuget 1 gang, serverte ved selskaper, tømte søppel, hentet inn post, passet hunden, klippet plen osv. Tjenestene var beregnet til 4 timer pr uke, og utleier skrev liste for hva hun ønsket å få utført hver uke. Anonymkode: 26213...859 Ja, noe sånt kunne vært interessant... ts Anonymkode: abbf8...f81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå