AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Barnet har i over et år funnet søvnen selv og sovet natten igjennom, men etter hun fylte 2 år har legging plutselig blitt et stort problem og nettene er preget av mareritt og mange oppvåkninger. Hun ligger i juniorseng og klatrer til stadighet ut og løper rundt og gjør alt annet enn å ligge i sengen. Nå er hun totalt avhengig av at en av oss er inne hos henne til hun sovner og denne prosessen tar gjerne noen timer. Hun virker utrygg når det er leggetid og trenger masse trygghet og nærhet når hun skal sove, noe vi også gir henne, men pga at leggingen tar så mye tid og krefter, det er mange oppvåkninger hvor det tar lang tid å berolige barnet før det sovner og morgenen nå gjerne starter i 4-5 tiden er vi alle utslitt. Trenger så sårt tips. Jenta stakkars er trett om dagen og skulle så gjerne fått mer og bedre søvn enn det hun får nå. Føler jeg feiler som mor nå, for jeg får det virkelig ikke til og er helt utslitt. Anonymkode: 70096...ffd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Sover hun på dagtid? Forandringer rundt henne? Anonymkode: df805...8bb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 Hun sover en times tid på dagtid. Hun startet nylig i barnehage og juniorsengen er også relativt nytt for henne. Problemene oppsto i midlertid før disse forandringene. Anonymkode: 70096...ffd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 Har skjønt at det er ganske vanlig i den alderen. Min har vært et mareritt med søvn generelt siden første dag...3 år nå, bruker ca 1 time på legging og x antall oppvåkninger hver eneste natt uten unntak. Blir snart gal. Men jeg hører folk sier at det blir bedre. Tenåringer sover jo en del........ Anonymkode: 40c15...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun sover en times tid på dagtid. Hun startet nylig i barnehage og juniorsengen er også relativt nytt for henne. Problemene oppsto i midlertid før disse forandringene. Anonymkode: 70096...ffd Kutt ut dagsovingen. Min erfaring er at dagsovingen gjør at ungen tar igjen tapt nattesøvn der, og dermed ikke er trøtt nok på kvelden og natta. Det ble en ond spiral. Vi kuttet dagsovingen rett etter fylte 2 år, og det gikk som en drøm å legge barnet😊 Anonymkode: 266e7...5d1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 Jeg har ikke barn selv, men har hørt at det har blitt en forbedring med legging av å kutte ut soving på dagen. Anonymkode: dc452...bdd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Å kutte dagsovingen hjalp masse her, nå sovner han umiddelbart 😊 men likevel våkner han noen ganger på tidlig kveld gråtende og helt gjennomsvett. Etter midnatt er det stort sett rolig 😊 Anonymkode: e0b4a...8df
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Bør hvilen trappes gradvis ned da? Anonymkode: 70096...ffd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør hvilen trappes gradvis ned da? Anonymkode: 70096...ffd Det går an å starte der. Hvis barnet f.eks sover en time på dagen til vanlig, kan dere prøve en halvtime, for å se om det hjelper 😊 Anonymkode: e0b4a...8df
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 Ser du får mange råd pm å kutte dagsoving, og skal ikke si at det IKKE er løsningen, men for mange 2-åringer er det for tidlig å slutte å sove på dagen. Du risikerer å få en unge som tryner av utmattelse på ettermiddagene. Men det går selvfølgelig ja å prøve og se om det funker Vår begynte å tulle med legging og fikk plutselig mange oppvåkninger og mareritt akkurat rundt fylte 2. Det var en røff periode, men vi var helt konsekvent på rutiner. Fikk ikke lov å sove i vår seng, og når han hoppet ut av senga midt på natta gikk vi og la han rett tilbake. Kunne hoppe ut 50 ganger på ei natt... men ved å gjøre alt tullet fullstendig kjedelig og uten gevinst var vi tilbake til kjempelett legging etter en ukes tid. Vi trøstet selvfølgelig hvis han hadde tydelig mareritt altså. Anonymkode: 031dc...c68
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 De fleste barn trenger å sove på dagtid frem til de er 3 år, noen også lengre. Anonymkode: 542af...b14
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste barn trenger å sove på dagtid frem til de er 3 år, noen også lengre. Anonymkode: 542af...b14 Ikke hvis det ødelegger nattesøvnen. Den er verdt mye mer enn dagsøvn. Anonymkode: bf2cb...b23
gjest:) Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 On 8/22/2019 at 8:38 PM, AnonymBruker said: Barnet har i over et år funnet søvnen selv og sovet natten igjennom, men etter hun fylte 2 år har legging plutselig blitt et stort problem og nettene er preget av mareritt og mange oppvåkninger. Hun ligger i juniorseng og klatrer til stadighet ut og løper rundt og gjør alt annet enn å ligge i sengen. Nå er hun totalt avhengig av at en av oss er inne hos henne til hun sovner og denne prosessen tar gjerne noen timer. Hun virker utrygg når det er leggetid og trenger masse trygghet og nærhet når hun skal sove, noe vi også gir henne, men pga at leggingen tar så mye tid og krefter, det er mange oppvåkninger hvor det tar lang tid å berolige barnet før det sovner og morgenen nå gjerne starter i 4-5 tiden er vi alle utslitt. Trenger så sårt tips. Jenta stakkars er trett om dagen og skulle så gjerne fått mer og bedre søvn enn det hun får nå. Føler jeg feiler som mor nå, for jeg får det virkelig ikke til og er helt utslitt. Anonymkode: 70096...ffd Forsøkt samsoving? Vår våkner masse om han ligger alene, men sover godt hele natta når han får sove med mamma eller pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå