Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal samle noen folk til grilling på 17.mai..

Tenkte å grille forskjllige typer kjøtt og lage masse godt tilbehør til..

Blant annet tenkt til å lage to forskjellige potetsalater, grønn salat, brokkoli dampet i hvitløk og fløte, og et godt brød eller to..

Noen forslag til andre typer tilbehør eller noe spennende grillmat? elsker å prøve noe nytt... :)

(sitter klar til å notere i min lille kokebok.. :wink: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

grillet hel sopp er nydelig

paprika gir veldig god smak.....'

mais.....

Skrevet

Grillede tomater.

Et alternativ for de som ikke liker potetsalat (f.eks kokte poteter som grilles med skallet på eller bakte poteter)

Gjest Aurélie
Skrevet

Tzatziki

Tatziki, serveres ofte til grillet kjøtt, som Souvlaki,

denne passer også ypperlig som tilbehør tili et tradisjonellt grillmåltid.

Ingredienser:

1/2 beger naturell yogurt

1/2 agurk

2-4 hvitløksfedd

1 ts salt

Fremgangsmåte:

Yogurten skal siles i kaffefilter, la det siles til vannet slutter å dryppe.

Vask agurken og skrell den, del den i to og ta ut frøene. Kvernes og legges på papir slik at denne også blir tørr.

Når yogurten er ferdig dryppet, helles den i en bolle, tilsettes så agurk og hvitløk. Strø deretter saltet over.

Serveres med en sort oliven og rød/grønn papirka som pynt.

Skrevet

Og loffskiver.... Grill de litt, ta på smør og gni inn med et hvitløksfedd :sikle:

Skrevet

glemte å si hjemmelaget hvitløksmør!!! Det er knall!

Ta en klump med vanlig romtemperert smør, press et fedd eller to, bland i litt grasløk eller fersk persille for smak og farger! Bland sammen i et matpapir og rull som ei pølse. Avkjøl i kjølskap og skjær opp i fine, tynne biter som legges på fat.

Skrevet
Grillede tomater.

Et alternativ for de som ikke liker potetsalat (f.eks kokte poteter som grilles med skallet på eller bakte poteter)

Alternativ til potetsalat: meget viktig, med mindre du VET at alle spiser det.

Men jeg synes det ellers ser ut til at du har kommet på det meste. Grillspyd er godt da... :)

Skrevet
Tzatziki

Tatziki, serveres ofte til grillet kjøtt, som Souvlaki,

denne passer også ypperlig som tilbehør tili et tradisjonellt grillmåltid.

Ingredienser:

1/2 beger naturell yogurt

1/2 agurk

2-4 hvitløksfedd

1 ts salt

Fremgangsmåte:

Yogurten skal siles i kaffefilter, la det siles til vannet slutter å dryppe.

Vask agurken og skrell den, del den i to og ta ut frøene. Kvernes og legges på papir slik at denne også blir tørr.

Når yogurten er ferdig dryppet, helles den i en bolle, tilsettes så agurk og hvitløk. Strø deretter saltet over.

Serveres med en sort oliven og rød/grønn papirka som pynt.

Kjempegodt :sikle:

Men får du tak i tyrkisk yoghurt (de har det ihvertfall i innvandrerbutikkene) så er det mye bedre enn Tine naturell. Slipper å sile også :)

Skrevet

Grønnsaksspyd (cherrytomater, sopp, babyløk, babymais, fennikel, paprika, squash, auberginer osv) synes jeg er godt tilbehør. Og hjemmelaget potetsalat er et must. Pakk hele hvitløk i folie med litt olje og grill i 20 minutter. Da klemmer du ut hvitløken som er myk, mild og søt. Veldig godt!

Skrevet

Men får du tak i tyrkisk yoghurt (de har det ihvertfall i innvandrerbutikkene) så er det mye bedre enn Tine naturell. Slipper å sile også :)

Jepp, de har det på innvadrerbutikker.

Hvis ikke er det mye kliss med kaffefilter, enklere med et kjøkkenhåndkle eller et annet klede.

GRillet løk er veldig godt, skjær løk i store biter og ha på grillen. Nam! :D :sikle:

Skrevet

Leste på Apéritif for en ukes tid siden at Tine kommer /har kommet (?) med et nytt produkt nå, Matyoghurt, som er "ferdigsilt" yoghurt med konsistens som rømme, spesielt beregnet på bl.a. tzatsiki. Vet som sagt ikke om det er i salg enda, noen som har sett det i butikkene?

Skrevet

Pssst!

Om du ikke har mulighet til å grille/spise under tak anbefaler jeg en titt på værmeldinga. Er meldt regn over hele landet 17.-mai...

Skrevet

Oj! Så mange fine tips dere kommer med! :)

Tusen takk!

Tzatziki må jeg jo lage...det hadde jeg glemt.. Kjøper tyrkisk yoghurt i sverige :wink:

Grillede grønnsaker er jo også nydelig. Tror jeg skal prøve meg på grillet hvitløk og hjemmelaget kryddersmør også... :sikle: Nå ble jeg sulten...

I tillegg til den potetsalaten jeg pleier å lage (med hvitløk,purre osv..) tror jeg at jeg skal prøve en med eplebiter i.... er egentlig ikke så glad i søt frukt i mat, men smakte en potetsalat med epler for litt siden, og den var nyyydelig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...