Gå til innhold

Barn som leker nakne på stranda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar du dine småbarn være nakne på stranda, hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 7b2a5...b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Det finnes da ingen grunn til at de ikke skal det.

Anonymkode: 785c6...efc

• Liker 29
Skrevet

Ja, selvsagt. Det er SÅ sjeldent at bleiebarn får gå nakne, ungen min elsker det! 

Anonymkode: cf716...19c

• Liker 24
Skrevet

Aldri. Fordi nakenhet er privat og barna har krav på å få dekke seg til.

Anonymkode: 1fbde...61b

• Liker 4
Skrevet

Ja, mine barn har vært nakne på stranda til de selv ba om badebukse. Det er deilig for dem å være nakne på stranda, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal påføre dem flauhet de ikke har kommet på selv ennå. Og ja, det kan skje at noen tar bilde av dem, men jeg anser sannsynligheten som heller liten. Og ikke viktig nok til at de ikke skal få lufte de små rumpene sine. Den eldste var vel 5, kanskje, da han ville ha badebukse. Barn nr to var vel 4, og ville nok mest ha badebukse fordi han ville gjøre det samme som storebroren. Men 1-åringen har spradet naken rundt på stranda i sommer, og det ser jeg ingen problemer med. Jeg syns generelt barn under skolealder bare nå må få bade nakne, hvis de vil. Etter skolestart kan det være greit å lære dem litt om normene rundt dette, tenker jeg, om de ikke har blitt flaut før. 

• Liker 27
Skrevet

syntes det er ekkelt med nakne barn på stranden

Anonymkode: f3be2...b9d

• Liker 4
Skrevet

Mini er 3 og velger selv om han vil ha på badebukse på eller ikke. Tror vi er på 70/30 naken/badebukse.

Anonymkode: b39c5...321

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Fordi nakenhet er privat og barna har krav på å få dekke seg til.

Anonymkode: 1fbde...61b

Krav på? Barn vil gjerne være nakne. De driter da fullstendig i regler om dette. Det vil være ødeleggende å gjøre kropp skambelagt i tidlig alder. hvorfor skape komplekser?  Og hva skal de skamme seg for? Kropp er da helt naturlig. De finner selv ut når det passer med badetøy og for de aller fleste skjer det før skolealder. Regner med alle foreldre har badetøy til barna men lar det være opp til barna når de føler for å bruke dette. 

Jeg tror ikke det er noe særlig pedoer på strendene. Samtlige foreldre  har telefon med opptaksmuligheter og en video av for lange blikk er bevis nok til å gjøre livet deres ganske surt...  

Det er synd at barn vokser opp fulle av komplekser for egen kropp, egen vekt og eget ansikt. enten det er frykt for pedoer, press for å se ut som en fotomodell eller andre unaturlige fikseringer dette samfunnet skaper i oss. Det er også synd at det finnes mennesker så usle og så syke i hodet at de vil tafse på og tenner på barn.  

Anonymkode: 7fd88...8b4

• Liker 16
Skrevet

Dattern min får aldri lov til å bade naken. Det er helt uaktuelt!

Anonymkode: 0ab5f...5bd

• Liker 1
Skrevet

Ja, minsten går gjerne naken og 3-åringen får velge selv, og han velger gjerne badebuksa fordi den har spiderman-figur 😂

Anonymkode: d81e8...9fb

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattern min får aldri lov til å bade naken. Det er helt uaktuelt!

Anonymkode: 0ab5f...5bd

Hvorfor? 

Anonymkode: 4d6a3...aac

• Liker 8
Skrevet

Nei selvsagt ikke.

Anonymkode: 48112...cd7

Skrevet
Sitat

Vet ikke hvem jeg siterte her men... 

Nei, hun får ikke være naken på stranda, med mindre det kun er oss der. Om noen ser henne, gjør det nok ingenting, men likevel.. 

Hvorfor? Fordi man skal gå med badedrakt eller annet badetøy. Fordi man er ute, da kler man på seg. Vil man være naken går man på nudiststrand. Hvorfor skal det være greit å være naken nå og ikke senere?

Man skambelegger ingenting ved å lære dem sosiale normer. 

Anonymkode: e5b0c...156

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvem jeg siterte her men... 

Nei, hun får ikke være naken på stranda, med mindre det kun er oss der. Om noen ser henne, gjør det nok ingenting, men likevel.. 

Hvorfor? Fordi man skal gå med badedrakt eller annet badetøy. Fordi man er ute, da kler man på seg. Vil man være naken går man på nudiststrand. Hvorfor skal det være greit å være naken nå og ikke senere?

Du besvarer jo ikke spørsmålet om hvorfor? Du ramser opp en hel regle med regler/skikker/normer og «sånn er det bare». Ikke et eneste argument for hvorfor det er fornuftig?

Anonymkode: dc59c...620

• Liker 14
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da akkurat det man gjør! Man bestemmer hva som er skamfullt og hva som ikke er det. I vår kultur er det skamfullt at kvinner er toppløse. I de fleste kulturer har det ikke det. Før var det skamfullt om kvinner gikk i bukser. Nå er det ikke det. Sosiale normer innebærer at det blir skamfullt å bryte de. Hvis man blir sett med undertøy på offentlig sted er det skamfullt. Blir man sett med badetøy som dekker akkurat de samme områdene er det greit.

Man bør stille spørsmål om våre sosiale normer er hensiktsmessige. Er det hensiktsmessig at jeg skal ta med badetøy hvis jeg vil bade langt inn i ødemarka for det tilfelle at noen tilfeldigvis skulle se meg? Er det hensiktsmessig at en vennegjeng på kanotur ikke kan spontanbade når de ikke har med seg badetøy? Er det hensiktsmessig at man må skifte under håndkle på stranda for å skåne andre for å sen noe i 10-15 sekunder som de garantert har sett før? Er det hensiktsmessig at småbarnfamilier må splittes i to garderober i stedet for å ha en felles garderobe? Er det virkelig sannsynlig at far i familie A og mor i familie B skal finne på ett eller annet galt kun fordi de eventuelt så hverandre nakne mens de ikke hadde skjedd hvis de hadde på seg badetøy?

Anonymkode: fac0b...de5

• Liker 12
Skrevet

Barna vår fikk være nakne på stranda til de var 8-9 år. Da begynte de å oppleve kommentarer fra fremmede voksne og vi måtte deretter bare oppsøke naturiststrender.

• Liker 1
Skrevet

Så mange Hysterikere.   Det er trist.  

Anonymkode: 6ee6a...45e

• Liker 13
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du besvarer jo ikke spørsmålet om hvorfor? Du ramser opp en hel regle med regler/skikker/normer og «sånn er det bare». Ikke et eneste argument for hvorfor det er fornuftig?

Anonymkode: dc59c...620

For meg er det grunnen. At Slik gjør man bare. Jeg vil ikke la dattera mi bli en del av prosjektet om å skape nye normer i samfunnet angående badetøy, nettop fordi det kan skje noe ubehagelig. Den dagen det faktisk blir normalt, kan hun gjøre som hun vil. For meg er det fornuftig. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da akkurat det man gjør! Man bestemmer hva som er skamfullt og hva som ikke er det. I vår kultur er det skamfullt at kvinner er toppløse. I de fleste kulturer har det ikke det. Før var det skamfullt om kvinner gikk i bukser. Nå er det ikke det. Sosiale normer innebærer at det blir skamfullt å bryte de. Hvis man blir sett med undertøy på offentlig sted er det skamfullt. Blir man sett med badetøy som dekker akkurat de samme områdene er det greit.

Man bør stille spørsmål om våre sosiale normer er hensiktsmessige. Er det hensiktsmessig at jeg skal ta med badetøy hvis jeg vil bade langt inn i ødemarka for det tilfelle at noen tilfeldigvis skulle se meg? Er det hensiktsmessig at en vennegjeng på kanotur ikke kan spontanbade når de ikke har med seg badetøy? Er det hensiktsmessig at man må skifte under håndkle på stranda for å skåne andre for å sen noe i 10-15 sekunder som de garantert har sett før? Er det hensiktsmessig at småbarnfamilier må splittes i to garderober i stedet for å ha en felles garderobe? Er det virkelig sannsynlig at far i familie A og mor i familie B skal finne på ett eller annet galt kun fordi de eventuelt så hverandre nakne mens de ikke hadde skjedd hvis de hadde på seg badetøy?

Skjønner poenget ditt, men jeg vil ikke la barnet mitt bli en del av prosjektet som skal endre samfunnets syn på nakenhet og badetøy. Nettop fordi folk kan være ubehagelige mot henne, og det vil jeg beskytte henne fra. Da drar vi heller på naturiststrand. 

Ja, sikkert hensiktsmessig og positivt å ville bade naken, for badetøy bruker lang tid på å tørke, men da drar man et sted hvor man slipper det. Inntil da holder vi oss på vanlige strender og bruker badetøy som alle andre. 

Skrevet

Selvfølgelig får barna mine gå nakne på stranda hvis de vil de! I sommer har for første gang ho på 6 hatt et ønske om badedrakt. I fjor vekslet hun mellom badetruse/badedrakt/naken. Årene før der igjen var hun i badetruse eller uten tøy når vi var i hagen og bada eller på stranda og bada. 

Det kommer tidsnok, dette flaue.  

Ho på 4 bader mer enn gjerne naken, og det lar jeg henne glatt få lov til!! 

Hvorfor? Hun elsker det! Den badetrusa er jo mest for syns skyld vel? 

De som sier at de blir sjokkerte og frastøtt av nakne barn på stranda bør vurdere å flytte til langtvekkistan, så kan de bade med burkini istedenfor. 

Anonymkode: 2081b...fc3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...