AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Har fagfolk som rørlegger, snekker ol taushetsplikt ift ting de har sett eller hørt hjemme hos de de jobber hos? Naboen er snekker og sladrer hele tiden på hva han har sett og hørt hos folk i bygden. Vi er ikke mange innbyggere så det er jo veldig lett å forstå hvem han snakker om. Og enkelte ganger forteller han også helt åpent hvem det gjelder. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 3bd8f...672
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Ja de har taushetsplikt. Sykt uproft ! Anonymkode: a7ddb...c83
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja de har taushetsplikt. Sykt uproft ! Anonymkode: a7ddb...c83 Har du en kilde på dette?. Anonymkode: 8d88b...47a 5
vintage Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 Har hatt en her et par ganger som forteller både det ene og det andre om folk, så det må jo være utrolig hva folk han reparerer ting hos forteller han også da - med mindre han bare får det til å høres ut som det er på jobb han får denne infoen. Aner ikke om de har taushetsplikt. Sunt vett mangler åpenbart.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 De har ingen lovbestemt taushetsplikt. Det kan imidlertid følge en viss taushetsplikt av kontraktsforholdet slik at sladring av typen du forteller om, kan utgjøre et kontraktsbrudd. Anonymkode: c9bbe...779 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 Nei, de har ikke lovbestemt taushetsplikt, men enkelte (seriøse) håndtverkerbedrifter har en klausul om ikke å gi informasjon om klienter videre i kontrakten sin. (Mannen min er rørlegger, og han har en slik klausul i sin kontrakt) Anonymkode: c8b9a...30f 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 Nei de har ikke det. Men jobber de på steder med taushetsplikt må de også skrive erklæring. Faren min er rørlegger og når de jobber over lengre tid på sykehuset her må de skrive kontrakt. Nå sladrer han heldigvis ikke om folk ellers heller. Anonymkode: 183cd...455 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 Samme gjelder frisører , vet de også ofte har taushetsplikt i arbeidskontrakten . Anonymkode: a7ddb...c83
Gjest Villfisker Skrevet 22. august 2019 #10 Skrevet 22. august 2019 Nei, ikke alle fagfolk. Men sladder er jo veldig uetisk, og kan sette bedriften i et veldig dårlig lys. Mange arbeidsgivere ville slått hardt ned på det.
SoWhat? Skrevet 22. august 2019 #11 Skrevet 22. august 2019 Menn sladrer like mye som kvinner er kjent for å gjøre ja! Så godt at andre opplever det også. Ene kompisen min er helt drøy, og han syns jeg er dritt kjedelig som ikke interesserer meg for sladder om vanlige folk. Liker jo litt kjendissladder iblant om det er noe spesielt, men ellers syns jeg at det er en gedigen gjeesp. Og jeg syns det er dårlig gjort å drive på rundt å snakke ufordelaktig om andre. Så flaut....Lite verdighet og stolthet må jeg si. Skjønner ikke at det er så interessant det som skjer hos andre, men en ting er veldig typisk de som sladrer: de vil få andre til å fremstå dårlige fordi de har noe å skjule eller å "glatte over" selv. Som min sladrelystne kompis 🙂 nemlig
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #12 Skrevet 22. august 2019 Naboen min eier sitt eget firma, så er ingen arbeidsgiver som kan slå ned på det dessverre. Anonymkode: 3bd8f...672
Chantielle Skrevet 22. august 2019 #13 Skrevet 22. august 2019 Jeg er temmelig 'sær' når det gjelder sånt. Det er ingen statshemmelighet at jeg har hatt rørlegger for å fikse noe her,men det er uansett ikke ok å informere halve bygda om det. Jeg har klagd til et rørleggerfirma 1 gang ang.slikt,sjefen i firmaet tok det seriøst,beklaget og sa at slikt ikke skal forekomme + at han skulle ta det opp med sine ansatte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #14 Skrevet 22. august 2019 Er ingen lovbestemt taushetsplikt nei. Anonymkode: 0981d...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #15 Skrevet 22. august 2019 Det kan faktisk være ulovlig etter personvernforordningen (GDPR). Utlevering av personopplysninger til en mottaker (fysisk eller juridisk person) krever et rettslig grunnlag. I dette tilfelle sliter jeg med å se at noe enn samtykke skulle være aktuelt og jeg tviler på at vedkommende har innhentet dette. Det kan også tenkes at opplysningene er av en slik karakter at de er definert som sensitive eller særlige kategorier, for eksempel om det utleveres opplysninger om helse eller rase/etnisitet. I så fall er det ganske grovt brudd. Ansvarlig vil uansett være arbeidsgiver og jeg er usikker på hvor langt man kan strekke ansvarlighetsprinsippet her, men skulle jobben for eksempel gå ut på å tilrettelegge en bolig for en med helseutfordringer og dette bli utlevert tror jeg personvernforordningen/personopplysningsloven er veldig aktuell. Anonymkode: 9a935...45a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå