Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal forsøke å forklare meg i korthet.

Jeg har gått på en privat høyskole og har bare noen par eksamener før jeg hadde vært ferdig med bachelor. Jeg ble alvorlig syk utover i andre år, men stod på og prøvde å ta alt jeg kunne klare, men innimellom var jeg så dårlig at jeg måtte levere inn sykemelding på enkelte eksamener. Jeg har spesialisterklæringer og sykemeldinger fra leger å vise til og som er sendt skolen.

Det har vært mye "tull" med skolen underveis, ikke bare for meg, så i fjor møtte vi hverandre i forliksrådet da jeg ikke gikk med på å betale en faktura på 5000 kroner, grunnet de mente jeg hadde meldt meg opp for å ta en eksamen jeg ikke hadde meldt meg opp i. Jeg vant i forliksrådet da skolen ikke kunne bevise dette.

Jeg har siden i fjor høst prøvd å komme frem til en løsning med skolen for å få fullført utdanningen min hos dem. De var ikke villig til å gjøre dette før saken var løst i forliksrådet. Jeg har mailet dem frem og tilbake siden januar, og det har toppet seg nå i sommer. De har trenert ut saken i så mange måneder, før jeg nylig fikk beskjed om på mail at de vil ikke hjelpe meg med noe før jeg har "gjort opp for meg". Da henviste de til fakturaen som ble avgjort i forliksrådet. 

De har sagt rett ut i e-poster at dem vil ikke hjelpe meg, jeg får ikke møte med studieveileder, jeg får ikke tilgang til studentsystemene, forelesinger, forelesningsnotater etc. Jeg skal altså famle rundt i blinde. Enkelte fag har diverse innleveringer, og når jeg spør om hvordan jeg skal gjøre dette, så har jeg fått beskjed om at jeg tar kontinuasjons- eksamener, så da slipper jeg det, men når jeg leser på nettsiden om krav og diverse, så stemmer ikke dette, samt at de påstod forleden dag at eksamenskontoret ikke har mottatt noen av mine sykemeldinger/fritak. Det er løgn etter løgn og jeg er egentlig satt helt ut at en høyskole kan holde på slik.

Jeg klarte visst ikke å fatte meg i korthet. Jeg er helt fortvilet. Jeg er 36 år, har ett barn og over en halv mill i studielån og alt jeg ønsker er å kunne få fullført utdannelsen jeg nesten var ferdig med.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg vurderer å ta dem til forliksrådet, da dem tydeligvis ikke vil opprettholde dommen der, men så lurer jeg også på om jeg bare må skaffe meg en advokat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å svelge en stor kamel, og betale de 5000 kr så du får gjort ferdig utdannelsen ? 

Anonymkode: e6ab7...ea2

• Liker 18
Skrevet

En dom eller et forlik i forliksrådet er rettskraftig og kan brukes som tvangsgrunnlag, dvs. de har ingen sak. Dersom de trenerer, så er det mest sannsynlig lovstridig og du kan ta det videre med namsmann eller lignende. 

Anonymkode: 999d5...146

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde betalt de 5000 for å få saken ut av verden og bli ferdig med utdannelsen. Selv om det ikke er rett så er det noen ganger ikke verdt å stå på krava. Dette er grunnen til at man ikke går på de enkeltatående privatskolene som Kristiania, NKi o.l. det er nemlig ofte mye tull, og mange av utdannelsene de tilbyr er heller ikke verdt noe som helst i arbeidsmarkedet. Du får vurdere hva du ønsker å bruke tid og penger på, men økonomisk kan det jo også lønne seg å bli ferdig utdannet fremfor å bruke ang tid og penger på juridiske tiltak for å krangle på 5000 kr. 

Anonymkode: bc86c...35c

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde betalt de 5000 for å få saken ut av verden og bli ferdig med utdannelsen. Selv om det ikke er rett så er det noen ganger ikke verdt å stå på krava. Dette er grunnen til at man ikke går på de enkeltatående privatskolene som Kristiania, NKi o.l. det er nemlig ofte mye tull, og mange av utdannelsene de tilbyr er heller ikke verdt noe som helst i arbeidsmarkedet. Du får vurdere hva du ønsker å bruke tid og penger på, men økonomisk kan det jo også lønne seg å bli ferdig utdannet fremfor å bruke ang tid og penger på juridiske tiltak for å krangle på 5000 kr. 

Skrevet

Problemet med denne ideen er jo at et møte med deg og et skriv til forliksrådet er 5000 i advokatsalær.

Dersom du oppriktig tror at å betale de 5000 vil føre deg frem er altså dette billigste metode. Dersom du tror at de også etter at du har betalt vil trenere etc så må du gå til advokat. Men da bør du ha lagt av penger. Tusenlappene renner fort ut på sånne saker.

Kommentaren over her er også av betydning: du bør verifisere at utdannelsen din vil føre til en reell jobbmulighet, og om det er avgjørende om du faktisk har bachelor eller ei, eller om det er arbeidsgivere som vil ansette deg uten. Dette gjelder spesielt om fagene du mangler bare er "fyllfag". 

Anonymkode: 0b48d...656

• Liker 2
Skrevet

Eventuelt kan du undersøker om du kan ta et likt eller tilsvarende fag ved en annen institusjon? Om det er en NOKUT akkreditert utdannelse er dette ofte mulig. Det er jo ingen vits i å fortsette et samarbeid med en høyskole som ikke gidder å samarbeide med deg hvis man kan unngå det. 

• Liker 5
Skrevet

Ville brukt noen tusenlapper på en advokat som kan gjøre høyskolen oppmerksom på at de pådrar seg et mulig erstatningsansvar som følge av sin opptreden. 

Anonymkode: b6ea7...f5d

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville prøvd å få saken frem i media for å se om det kanskje kan hjelpe

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Suzzi skrev:

Jeg ville prøvd å få saken frem i media for å se om det kanskje kan hjelpe

Så alle potensielle arbeidsgivere som googler navnet til ts får opp at hun har vært langvarig syk? Kjempelurt :ironi:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser flere mener jeg bare burde betale de 5000 kronene. Den tanken har jeg også vurdert, men så påstår dem jo nå at eksamenskontoret ikke har fått noen av mine innsendte sykemeldinger, så da kan man plusse på 5000 kr per eksamen. Det begynner å bli en del... jeg har selvfølgelig kopi av alt som er tilsendt dem gjennom studietiden.

På en annen side er det alle løgnene deres som skremmer meg mest. De lyver om så mye og om så utrolige viktige ting. Hadde jeg jobbet på den skolen og skrevet de tingene til meg, så hadde ikke jeg fått sovet om natten, men de tenker tydeligvis kun på profitt. Ryktet sitt bryr dem seg heller ikke om.

Å ta det gjennom media har jeg også vurdert, men det frister lite å stå frem.

Jeg får uansett ikke tatt opp noen av eksamener før tidligst februar, så jeg har noen par måneder på meg.

Jeg vurderer sterkt forliksrådet, hvor jeg eventuelt kommer til å fremme et krav om å få tilbakebetalt alt jeg har betalt til skolen. Det er 64 000 kr x 3. Hvor optimistisk det er, er en annen sak. I forrige runde truet skolen å si opp skoleplassen min og dommerene steilte, så dem blir sikkert imponert over å høre hvordan dem forsøker å hindre meg i å fullføre utdannelsen min.

Ellers har jeg hatt en del juss-fag og er ikke fremmed for å begynne å se nærmere på lovverket. Jeg har også en venninne som snart er ferdig jurist, så hun har sagt hun kan bistå meg. Jeg får eventuelt ta resten med en advokat. Man sparer mye på å gjøre en del arbeid selv..

Ellers så var det noen som nevnte kunnskapsdepartemanget til meg, men nå er jeg ikke helt sikker på hva dem kan bidra med, men det skader sikkert ikke å sende en e-post til dem.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt kan du undersøker om du kan ta et likt eller tilsvarende fag ved en annen institusjon? Om det er en NOKUT akkreditert utdannelse er dette ofte mulig. Det er jo ingen vits i å fortsette et samarbeid med en høyskole som ikke gidder å samarbeide med deg hvis man kan unngå det. 

Det har jeg ikke tenkt på, takk for tips 😊

Skrevet

Hva er poenget med å ta dette til forliksråd ?!?! Ta og betal disse 5000 og bli ferdig med det.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke giddet å ta ting til forliksrådet...

Anonymkode: c54fd...0a9

• Liker 2
Skrevet
På 22.8.2019 den 18.41, Millie_ skrev:

Jeg ser flere mener jeg bare burde betale de 5000 kronene. Den tanken har jeg også vurdert, men så påstår dem jo nå at eksamenskontoret ikke har fått noen av mine innsendte sykemeldinger, så da kan man plusse på 5000 kr per eksamen. Det begynner å bli en del... jeg har selvfølgelig kopi av alt som er tilsendt dem gjennom studietiden.

På en annen side er det alle løgnene deres som skremmer meg mest. De lyver om så mye og om så utrolige viktige ting. Hadde jeg jobbet på den skolen og skrevet de tingene til meg, så hadde ikke jeg fått sovet om natten, men de tenker tydeligvis kun på profitt. Ryktet sitt bryr dem seg heller ikke om.

Å ta det gjennom media har jeg også vurdert, men det frister lite å stå frem.

Jeg får uansett ikke tatt opp noen av eksamener før tidligst februar, så jeg har noen par måneder på meg.

Jeg vurderer sterkt forliksrådet, hvor jeg eventuelt kommer til å fremme et krav om å få tilbakebetalt alt jeg har betalt til skolen. Det er 64 000 kr x 3. Hvor optimistisk det er, er en annen sak. I forrige runde truet skolen å si opp skoleplassen min og dommerene steilte, så dem blir sikkert imponert over å høre hvordan dem forsøker å hindre meg i å fullføre utdannelsen min.

Ellers har jeg hatt en del juss-fag og er ikke fremmed for å begynne å se nærmere på lovverket. Jeg har også en venninne som snart er ferdig jurist, så hun har sagt hun kan bistå meg. Jeg får eventuelt ta resten med en advokat. Man sparer mye på å gjøre en del arbeid selv..

Ellers så var det noen som nevnte kunnskapsdepartemanget til meg, men nå er jeg ikke helt sikker på hva dem kan bidra med, men det skader sikkert ikke å sende en e-post til dem.

Du har ingen garanti for å vinne frem, eller så kan det bli avgjort ved folik og du må bære dine egne saksomkostninger. De koster deg garantert mer enn 5000,- Bare en god advokat koster fort opp mot 2000,- pr.time +moms

Anonymkode: 3e84a...545

Skrevet

Hvis du er medlem i noen organisasjoner/fagforbund eller lignende så kan det også være at du har rett til rettshjelp fra dem, så kan være verd å sjekke det opp😊

• Liker 1
Skrevet

Angående eksamenskontoret, har du prøvd å ta kontakt med dem direkte og ikke via skolen?

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, The Kitten skrev:

Angående eksamenskontoret, har du prøvd å ta kontakt med dem direkte og ikke via skolen?

Hei, det har jeg ikke, men de er en del av skolen.

Skrevet
På 25.8.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å ta dette til forliksråd ?!?! Ta og betal disse 5000 og bli ferdig med det.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke giddet å ta ting til forliksrådet...

Anonymkode: c54fd...0a9

Det er ikke bare disse 5000 kronene. De vil nå ha penger per eksamen som er 5000 kroner i tillegg. Det blir fort veldig mye. Jeg har allerede betalt 64000 kroner i året x 3. 

Skrevet
4 timer siden, Millie_ skrev:

Det er ikke bare disse 5000 kronene. De vil nå ha penger per eksamen som er 5000 kroner i tillegg. Det blir fort veldig mye. Jeg har allerede betalt 64000 kroner i året x 3. 

Da må du gjøre som du skrev i HI: Enten ta dem til forliksrådet igjen, eller skaffe deg en advokat. 

Anonymkode: 88593...08e

Skrevet

Mulig at jeg misforstår for jeg får ikke helt tak i hva det egentlig er som er det nåværende problemet til skolen. Ville sendt dem en e-post og spurt dem om hva de behøver fra deg for å kunne ordne opp i dette. Er det kopier av tidligere innsendte legeerklæringer så lar jo det seg raskt ordne.

Ellers mener du at du har betalt for tilgang til skolen/undervisning i høst, men at du opplever at du nektes tilgang til dette? 

Anonymkode: bddfe...bff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...