Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 Veldig mye av det som blir lagt ut på nett nå er i pdf-filer. Men jeg lurer på hvordan man lager pdf-filer, hvilket program man bruker for å lage dem, om dette fungerer noenlunde som når man lager et word-dokument f.eks., og hva er fordelene med pdf (siden så mange bruker dette formatet)? Noen som har litt peiling på dette? Ser en del nyhetsbrev og medlemsblad lages i dette formatet, og siden jeg også har slike oppgaver i min jobb er jeg interessert i å finne ut litt mer om dette. Virker som det er mer tilgjengelig for alle (siden adobe reader er et gratisprogram) enn det formatet jeg bruker idag.
Gjest Catzy i.i. Skrevet 12. mai 2005 #2 Skrevet 12. mai 2005 Fordelen med pdf er at det er et innarbeidet format som kan leses med et gratis program, i tillegg til at formatet er "låst" så man ikke kan endre det uten videre. Det kan man jo med f.eks. Word-dokumenter. Man kan lage pdf'er på flere måter. Du kan kjøpe programmet Adobe Acrobat, som har plugins til f.eks Word, og da kan du lage pdf'er direkte fra Word. Du kan vel også lage dem fra en del andre Adobeprodukter, muligens uten Acrobat også. PDF er en standard fra Adobe. Catzy
Theo Skrevet 12. mai 2005 #3 Skrevet 12. mai 2005 Hvilket program trengs for å vise pdf-filer, og får man lastet det ned gratis på nett?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Hvilket program trengs for å vise pdf-filer, og får man lastet det ned gratis på nett? Du trenger Adobe Acrobat Reader, og det kan du laste ned hos Adobe.
Theo Skrevet 12. mai 2005 #5 Skrevet 12. mai 2005 Du trenger Adobe Acrobat Reader, og det kan du laste ned hos Adobe. Ok!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. mai 2005 #6 Skrevet 12. mai 2005 Man kan ikke lage PDF-er med Adobe Reader, da trenger man den oppgraderte versjonen Acrobat i stedet. Den koster penger. Alternativt kan man lage PDF-er ved hjelp av Open Office, som er en gratis programpakke av typen Office. Den finner du her: www.openoffice.org
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #7 Skrevet 12. mai 2005 Man kan ikke lage PDF-er med Adobe Reader, da trenger man den oppgraderte versjonen Acrobat i stedet. Den koster penger. Men det er ingen som har påstått at Reader kan lage .pdf-filer i denne tråden. Forresten, LaTeX genererer også automatisk .pdf-filer.
Gjest Lea Skrevet 12. mai 2005 #8 Skrevet 12. mai 2005 Du kan også laste ned CutePDF som legger seg om en skriver på PC-en. Når du vil gjøre om et dokumet til PDF velger du rett og slett "Skriv ut" og velger CutePDF som skriver. Dokumentet lagrer du så på disken. http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
Xantippe Skrevet 13. mai 2005 #9 Skrevet 13. mai 2005 Jeg er veldig fornøyd med Cute som Lea nevner. Lett å bruke og helt gratis. Eneste er at installeringen er litt småkinkig for begynnere, men det gjøres jo bare en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå