Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen her som vet om det er sant at yahoo-messenger er tryggere å bruke fremfor MSN??

Med tanke på spyware, virus o.l?

Sjefen er nemlig av den oppfatning at begge deler er såpass utrygge at de er forbudt å bruke på jobben, mens andre firmaer i bransjen tillater yahoo, og ikke MSN.

Hadde nemlig vært veldig greit å ha en av delene i jobbsammenheng.., men desverre kan jeg ikke nok om sånt til å kunne argumentere ordentlig for det.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

MSN Messenger i seg selv gir hverken virus eller spyware.

Skrevet

Jeg har nettopp vært med på å skrive en liten oppgave om MSN Messenger og sikkerhet, men vi sammenlikna ikke med Yahoo da. Et slags sammendrag av oppgaven vil vel si at MSN Messenger er den IM-klienten som er aller hardest ramma av ormer, men dette kan relativt enkelt gjøres "tryggere" hvis ALLE som bruker det på arbeidsplassen gjøres klar over at en IKKE skal klikke på en hvilken som helst link en mottar, og heller ikke motta en hvilken som helst fil som blir sendt til dem. Det er altså rett og slett opp til brukerne om det skal være halvveis trygt.

Messenger 7.0 er også lagd slik at en enkelt kan koble sammen antivirusprogramvaren og klienten, slik at antivirusporgrammet enklere og mer effektivt kan scanne alt som mottas.

Det finnes så klart også andre farer, som trojanere(som ikke ennå finnes for MSN så vidt vi kunne finne), man-in-the-middle-attacks (tror ikke de er så vanlige da), og vanlige virus (her gjelder samme forhåndsregler som for ormer).

Jeg tror egentlig en IM-klient kan være lurt å bruke på jobben, det blir f.eks. bare mer og mer vanlig i USA. Messenger er dessverre et yndet mål for angrep, fordi Microsoft er et så populært mål... Det er imidlertid ikke så fryktelig mye mer usikkert enn epost, hvis en bare er kjempenøye med å lære opp brukerne til å være kritiske og holder klienten og antivirusprogramvaren oppdaterte til enhver tid.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg har nettopp vært med på å skrive en liten oppgave om MSN Messenger og sikkerhet' date=' men vi sammenlikna ikke med Yahoo da. Et slags sammendrag av oppgaven vil vel si at MSN Messenger er den IM-klienten som er aller hardest ramma av ormer, men dette kan relativt enkelt gjøres "tryggere" hvis ALLE som bruker det på arbeidsplassen gjøres klar over at en IKKE skal klikke på en hvilken som helst link en mottar, og heller ikke motta en hvilken som helst fil som blir sendt til dem. Det er altså rett og slett opp til brukerne om det skal være halvveis trygt..[/quote']

Hvorfor er MSN Messenger verre enn andre på det punktet? Hvis man får en link eller fil med virus på f.eks ICQ eller yahoo-messenger blir man minst like infisert av det viruset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...