AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Del Skrevet 22. august 2019 På tirsdag skal et familiemedlem opereres, og jeg skal være der så lenge det er nødvendig etter operasjonen. Fra sykehuset har vi ikke fått noen indikasjoner på hvor lenge han må ha tilsyn i etterkant, men jeg må planlegge litt,for spør her. Jeg er klar over at det avhenger av type operasjon, og om det oppstår komplikasjoner, men jeg er ute etter en indikasjon, ikke et fasitsvar. Det er snakk om lapraskopisk dagkirurgi i magen, muligens ligge over natten, og vanlig sykemeldingstid er ca 2 uker hvis lett arbeid (typisk kontorjobb). Som sagt behøver jeg å planlegge litt mtp barnevakt osv, og håper noen kan si noe om hvor lenge jeg bør forvente å være borte. Anonymkode: a32b6...a71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #2 Del Skrevet 22. august 2019 Du har fått indikasjon, en dag, hvis dagkirurgi, og det ikke er komplikasjoner. Da utført av sykehuset. Som oftest anbefales det at man ikke er alene første natta. De lar ikke risikopasienter reise hjem etter en dag. Anonymkode: 5a547...a08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Del Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På tirsdag skal et familiemedlem opereres, og jeg skal være der så lenge det er nødvendig etter operasjonen. Fra sykehuset har vi ikke fått noen indikasjoner på hvor lenge han må ha tilsyn i etterkant, men jeg må planlegge litt,for spør her. Jeg er klar over at det avhenger av type operasjon, og om det oppstår komplikasjoner, men jeg er ute etter en indikasjon, ikke et fasitsvar. Det er snakk om lapraskopisk dagkirurgi i magen, muligens ligge over natten, og vanlig sykemeldingstid er ca 2 uker hvis lett arbeid (typisk kontorjobb). Som sagt behøver jeg å planlegge litt mtp barnevakt osv, og håper noen kan si noe om hvor lenge jeg bør forvente å være borte. Anonymkode: a32b6...a71 Skal personen til laparaskopi på Ullevål dagkirurgi så skal ikke personen være alene første døgn etter narkosen. Mindre enn en kort kjøretur unna, så blir det opphold på pasienthotellet første natt etterpå. Skjer det noe unormalt så blir ting annerledes. Anonymkode: 48e8d...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Del Skrevet 22. august 2019 Kan du ikke ringe sykehuset (nummeret oppgitt i innkallingsbrevet) og spørre? De har nok de største forutsetningene for å kunne gi et realistisk svar på spørsmålet ditt. Anonymkode: 36ba1...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #5 Del Skrevet 22. august 2019 Avhenger jo av personen. Etter mitt lap.inngrep i narkose, som var en ekstrauterin graviditet og jeg frisk i utgangspunktet, fikk jeg reise hjem med samboeren et par timer etter operasjonen. Trengte egentlig ikke noe tilsyn, men var jo greit å ikke være alene. Så kanskje et par dager? Anonymkode: a0bcd...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #6 Del Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke ringe sykehuset (nummeret oppgitt i innkallingsbrevet) og spørre? De har nok de største forutsetningene for å kunne gi et realistisk svar på spørsmålet ditt. Anonymkode: 36ba1...740 Skal alle pårørende ringe og spørre får ikke sykehuset gjort annet enn å svare telefonen. Anonymkode: 48e8d...3f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 22. august 2019 #7 Del Skrevet 22. august 2019 Da jeg fjernet galleblæra tidligere i år, kunne jeg fint klart meg selv fra dagen etter operasjonen egentlig - om man ser bort i fra det å ikke kunne løfte noe særlig. Men et par dager burde nok være greit så lenge alt går som det skal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Del Skrevet 22. august 2019 Takk for svarene. Jeg tenker jo at han vil ha behov for hjelp etter operasjonen, ut over rent tilsyn. Men slik jeg forstår svarene her kommer jeg langt med 3-4 dager hvis jeg sørger for fullt kjøleskap og fryser, slik at han slipper å handle tunge ting den påfølgende uken (etter at jeg reiser). Anonymkode: a32b6...a71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #9 Del Skrevet 22. august 2019 Etter dagkirurgi er det normalt at man skal ha noen med seg første døgn, mtp komplikasjoner. Men vil du hjelpe lenger er jo det sikkert flott for den det gjelder, dog avenger deg jo veldig av hvilken operasjon det er om vedkommende trenger langvarig hjelpe. Har mat og drikke i hus, kjøp smertestillende på forhånd, evt ekstra bandasjer, så kalarer man seg som regel godt til formen er tilbake. Anonymkode: 67e28...d07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #10 Del Skrevet 22. august 2019 Det skal stå i innkallelses papirene om pasienten forventes og reise hjem, vanlig da er tilsyn første døgnet. Er man dårlig blir man lagt inn som regel til dagen etterpå. Jeg har hatt to dagkirurgiske, den ene gangen ble jeg sendt hjem og hadde tilsyn. Andre gangen med kikkhull ble jeg lagt inn bare til observarsjon natten over siden da hadde jeg ingen som kunne være hos meg på natten. Var oppe og gikk som vanlig dagen etterpå. Som regel med kikkhull kommer man seg fortere og, er jo avhengig av type ting de skal gjøre. Anonymkode: 4c6a1...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #11 Del Skrevet 22. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene. Jeg tenker jo at han vil ha behov for hjelp etter operasjonen, ut over rent tilsyn. Men slik jeg forstår svarene her kommer jeg langt med 3-4 dager hvis jeg sørger for fullt kjøleskap og fryser, slik at han slipper å handle tunge ting den påfølgende uken (etter at jeg reiser). Anonymkode: a32b6...a71 Personen har rett på hjemmesykepleie og elelr hjemmehjelp dersom hen ikke klarer seg selv. Løfte skal man normalt ikke gjøre 4 - 6 uker etter operasjonen avhengig av hva som blir gjort inne i bukhulen. Det er på grunn av narkosen og risikoen for komplikasjoner eller reaksjoner etter narkose man ikke skal være alene første døgn. Anonymkode: 48e8d...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå