Gå til innhold

Han forstår ikke at hesten min er like viktig for meg som barna hans er for han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har vært sammen med en fyr i noen mnd nå. Han har barn fra tidligere forhold, mens jeg har ingen. Jeg har derimot hest, som er hjertet mitt!

Så for meg er hesten min like viktig som barna er for han, men det fatter han ikke så det blir stadig kommentarer og dårlig stemning når han føler jeg «prioriterer» hesten. Han ser ikke at det er på samme måte med barna hans, men det viser jeg full forståelse på. 

Datteren hans har hatt endel issues rundt samlivsbruddet og sliter endel rundt det. Og selv om de har 50/50 sees de mer en det (fotballtreninger ect.) eller at hun trenger å se mor/far når det ikke er samværsuke så møtes de alikevel. Så da hender det at vi må endre opprinnelige planer, og jeg forstår at sånt skjer. Pga at hun sliter har vi bestemt å vente minst 1 år med å introduserer, noe som jeg tror er lurt. 

Som nevnt har jeg hest, som jeg bruker både mye tid og penger på. Noen kvelder rir jeg på trening og da er jeg sent ferdig. Hesten er tross alt mitt ansvar og det hender det skjer tingen utenfor min kontroll der og, som gjør at planer må endres. Eller at jeg ikke bare kan reisebort selv om han har en fri helg, eller slippe alt jeg har i hendene om mor plutselig skal ha barna i «hans» uke så han brått har tid til å se meg alikevel.

det virker ikke som han forstår at jeg også har ansvar og plikter og ikke bare kan være tilgjengelig når det passer han. Selv om jeg ikke har barn forstår jeg at de kommer før meg, men skulle ønske denne forståelsen gikk begge veier...

sukk, noen ganger tenker jeg at det er bedre å være singel. Nå har jeg jo tidvis dårlig samvittighet for både hesten og typen...

Anonymkode: 2f5f9...ef3

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke si mye om situasjonen deres... tenker at dere begge er voksne og bør finne ut av slike ting. men at du mener at en hest er like viktig som ett barn, forteller meg litt...

Anonymkode: 5f7e3...786

• Liker 39
Skrevet

Kanskje det er bedre å være singel eller finne noen med likesinnet? Forstår dere begge godt og dere har jo to helt ulike prioriteringer i livet, og da må man gi å ta for å få det til å fungere. Hest tar mye tid og forhold tar mye tid. Så spørs det hva man vil akspetere av partneren. 

Anonymkode: 309c5...3ab

• Liker 6
Skrevet

Greit nok at du har et ansvar og at du elsker hesten. Egentlig helt ok at du synes det er viktigere enn kjæresten din. Men du kan faktisk ikke sammenligne en hest med et barn. Ansvaret hans er mye viktigere og større enn ditt. Samtidig har du jo ikke noen forpliktelser overfor hans barn. 

Så: du bør ikke sammenligne det på den måten, men bare si at du ikke kan når det ikke passer for deg. 

Anonymkode: 6289e...dd7

• Liker 27
Skrevet

Klart hesten din skal komme først hos deg. 

Hvis han ikke forstår mye tid det tar, og hvor mye ansvar det er så er det hans problem. 

Han høres litt ut som en egosentrisk guttevalp.

Anonymkode: 686c4...7c0

• Liker 35
Skrevet

Hva sier han når du forklarer dette? 

Jeg skjønner at hesten er som ditt barn. Jeg har barn selv som noen skulle pirke på dette. Hundene mine var som barna mine før mitt barn kom. Nå er barnet mitt hovedprioritert og hundene kommer hakk i hæl etter. Så det at du mener hesten er like viktig for deg som hans barn er for han det skjønner jeg veldig godt. 

Men jeg tror ikke det er så mange som forstår det hvis de ikke har hatt ett dyr som de føler så mye for. Kanskje du bør prøve å formulere deg annerledes når du snakker med han, så kanskje han forstår? Har han en hobby? (som mange forstår..) 

Anonymkode: de1d1...2e0

• Liker 26
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke si mye om situasjonen deres... tenker at dere begge er voksne og bør finne ut av slike ting. men at du mener at en hest er like viktig som ett barn, forteller meg litt...

Jeg synes ikke det er så rart. Barna er tross alt hans, ikke hennes. 

Anonymkode: c6653...6f0

• Liker 42
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp !    Det er en grunn til at jeg holder meg unna "dyrekvinner".  Mange av de er rett å slett ikke riktig kloke.

Anonymkode: 1616c...135

• Liker 13
Skrevet

Det høres litt ut som han forventer at du skal hoppe hver gang han sier "Hopp!". Altså at du skal kaste rundt på alt i livet ditt for å plutselig reise på en helgetur med ham fordi datterens mor plutselig skal ha henne i det som egentlig var hans helg med datteren.

Du kommer til å bli tullete av å stadig måtte kaste rundt på alt for å være der når han har tid.

En gang kjente jeg en sånn fyr, kanskje han var hakket mer ekstrem? Jeg har katt, og tror du ikke han krevde at katten skulle avlives når jeg ikke bare kunne hive ut pus og kaste meg på først fly for å være borte i 4 dager.

Han fikk reisepass etter den uttalelsen.

Anonymkode: d1ffc...3bd

• Liker 33
Gjest RødeFare
Skrevet (endret)

Han må respektere at du er glad i hesten din, og at du vil bruke tid på den. Du trenger ikke rettferdiggjøre det for han eller noen andre. 

Men dropp sammenlikningen med et lite barn som er lei seg fordi foreldrene er skilt da. Det er ikke nødvendig. 

Endret av RødeFare
trykkleif
Skrevet

Jeg syns det kan virke som om han forventer at siden han har barn skal du "gi" mer enn han fordi du "bare" har en hest - det spiller ingen rolle om det er en unge eller en hest egentlig for det handler om respekt og omtanek for den andre sin situasjon der og da og ikke kun om ens egne behov. 

• Liker 27
Skrevet

Jeg ville ikke formulert meg sånn, en hest er faktisk ikke like viktig å prioritere på samme måte som et barn.

Når det er sagt så skjønner jeg deg veldig godt. Hestehold krever mye tid og forpliktelse, og du må rett og slett ta en liten runde på dette med ham.

Dette er klassisk forventningsavklaring og diskusjon.

Jeg kan også forstå at han stusser over dine prioriteringer, men nå har du en gang denne interessen. Spørsmålet er jo om det passer sammen med noen som har barn. 

Hest krever masse, og en eventuell kjæreste må være med på laget her om det skal funke. Barn eller ikke. 

Anonymkode: 8e631...dad

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men tror du hadde tjent på å formulere det på en annen måte. Å si til en far eller mor, som kanskje heller ikke er noen dyrevenn at dyret ditt er like viktig for deg som barnet deres er for dem, er ikke så taktisk.

Hvis du sier at det der nødvendig å trene hesten for å oppnå ditt og datt, virker det mer forståelig for andre. Og hvis hesten er syk og du må ha dyrlege, den stikker av fra beitet og du må hente den, må du avlyse ting på kort varsel, de fleste må jo skjønne det.

Men jeg synes det er veldig spesielt at han ikke skjønner at et dyr må ha mat og fores til faste tider. Og det er greit at datteren hans trenger ham, men det er i overkant mye å forlange at du skal slippe alt du har i hendene bare for at han plutselig er ledig. Det virker som at han mener at det meste skal skje på hans premisser, men å sammenligne hesten din med barn, tror jeg ikke får han til å endre mening. Kan du ikke si at selv om du ikke har barn, har du ansvar og forpliktelser overfor hesten din, og du kan ikke bare droppe å ta deg av den helt sånn uten videre. 

Skrevet

Hest er jo som å ha fjøs. Man må stelle og mate til faste tider, og kan ikke reise bort uten å ha ordnet seg avløser. 

Ikke som å ha hund, den kan man ta med seg på helgetur og besøk og gå tur med der man er. Vanskelig å gjøre det med hesten. 

Anonymkode: aca1c...7ff

• Liker 17
Skrevet

Vanskelig kabal, dette.

Bare en tanke, men om det viktigste for ham er å treffe deg, kan han kanskje hilse på deg mens du holder på med hesten? Hesten er jo en del av ditt liv, og om dere ønsker å dele liv er det jo lurt om han blir kjent med hesten din også. 

Anonymkode: d1f89...121

• Liker 12
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt ut som han forventer at du skal hoppe hver gang han sier "Hopp!". Altså at du skal kaste rundt på alt i livet ditt for å plutselig reise på en helgetur med ham fordi datterens mor plutselig skal ha henne i det som egentlig var hans helg med datteren.

Anonymkode: d1ffc...3bd

Enig med dette. 

Jeg ble litt stresset av å lese om hvordan han holder på. Nå er det lenge siden jeg har hatt hest, men for meg - som person - som menneske - så ville jeg aldri sagt i fra meg forpliktelsene og ansvaret på grunn av en mann. En partner skal være en som har respekt og omtanke for partneren sin interesser. Her syns jeg han feiler så det synger og det virker ikke for meg som om dere er en god match. 

• Liker 11
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For henne så er hesten hennes viktigere enn et barn. Er det så jævla rart egentlig? Hun har ansvar for en levende skapning som for henne er viktigst, og det er akkurat slik det bør være! 

Anonymkode: 75cfb...c5a

• Liker 26
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan elske et dyr vanvittig mye og - for de som ikke har barn - så har man ikke noe annet å sammenligne med. Jeg syns det er helt greit å si det og føle det for barnløse. Hun føler at hesten er hennes liv og hennes ansvar. Det er en levende skapning som trenger henne og for henne så er den en like viktig del av livet hennes som barna er av hans sitt liv. Hester er utrolig vakre og flotte skapninger som krever mye tid og omsorg. ❤️ Antageligvis så tenker hun annerledes på det om hun får egne barn, men det er vanskelig å sette seg selv inn i en situasjon og skulle tro at man kan føle noe sterkere nå.... 

Nå er det ikke det som er problemet heller, men at det fremstår som om mannen forventer at hun skal slippe alt hun har hendene, alt ansvar og forpliktelser i de øyeblikkene han har tid til henne. Det er ikke sånn det fungerer med en partner. Han må respektere at hun har et liv utenom, på samme måte som at hun må respektere at han har et liv utenom. 

Endret av Sylveon
  • Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tolker du det veldig feil. Hun forstår at barna hans er viktig for HAN. Men hun har ikke noe forpliktelse ovenfor hans barn. At hesten hennes er viktigere enn å droppe alt når det passer HAN er forståelig.

Men om dette allerede er et problem og hest er så stor og viktig del av livet dit så burde du nok heller finne en likesinnet eller en mann uten barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...