AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Ungen min har bare gått på skolen 3 dager, men merker allerede unger som roper stygge ting både etter sønnen min og meg når jeg henter/ leverer. Hva gjør man? Overser det? Sier noe til de? Og til alle med unger, snakk med dem om at det ikke er greit å snakke stygt til noen? Jeg har hvertfall gjort det. Rart ikke folk lærer ungene sine å oppføre seg.. Anonymkode: d35a5...604 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Unger blir som foreldrene sine, foreldre som mobber får også barn som mobber. Dette er en ond sirkel! Rart at voksne ikke klarer å forstå hvor mye det ødelegger for en annen person! Hadde mine barn mobbet noen så hadde jeg ikke brukt lang tid på å sette de på plass. Barn og voksne som mobber burde blitt satt på en øy, der de kan slenge dritt til hverandre. Anonymkode: df212...a68 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unger blir som foreldrene sine, foreldre som mobber får også barn som mobber. Dette er en ond sirkel! Rart at voksne ikke klarer å forstå hvor mye det ødelegger for en annen person! Hadde mine barn mobbet noen så hadde jeg ikke brukt lang tid på å sette de på plass. Barn og voksne som mobber burde blitt satt på en øy, der de kan slenge dritt til hverandre. Anonymkode: df212...a68 Helt enig... det er ikke barnas skyld at de mobber. Det er foreldrenes skyld.. Ja hva gjør man med det? Hadde dette vært ett litt mer fritt land, så hae jeg mine metoder som ville fått slutt på mobbinga på sekundet. Men så bor vi i Norge da... da må du gp via skolen og evt involvere de andre foreldrene. Og ha enkoslig kaffeprat... Anonymkode: d5aad...253 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 Ta tak i det nå med en gang! Snakk med lærere. Film det, åpenlyst. Ditt barn skal ikke måtte mobbes allerede fra dag 3. Anonymkode: fb06a...562 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 Fikk frekke kommentarer når jeg var på skolen for å hente. Utprega sjitunge som ikke får oppstrekk fordi han har hatt det vanskelig hjemme. Andre gangen det skjedde gikk jeg bort til gutten og spurte han høyt og tydelig om det ikke var noen som hadde lært han folkeskikk? Lærerne hadde hørt hans frekke kommentarer og hørte i alle fall meg. De sto skjemt for seg selv og viste ikke hva de skulle si. Kommentarene fra gutten stoppet der.. Anonymkode: e5fef...d12 9
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 Hvis du er til stede så sier du fra til dem. Gå bort og si ordentlig ifra. Deretter sier du ifra til lærer. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 Men er det normalt? Opplever andre foreldre dette ved henting og levering? Anonymkode: d35a5...604
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Hvis du er til stede så sier du fra til dem. Gå bort og si ordentlig ifra. Deretter sier du ifra til lærer. Ja, det er innafor? Jeg blir ikke anmeldt for trakassering av en unge da lissom? Anonymkode: d35a5...604 1
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er innafor? Jeg blir ikke anmeldt for trakassering av en unge da lissom? Anonymkode: d35a5...604 Selvsagt helt innafor. Og helt på sin plass. Jeg har gjort det mange ganger. Det er en av konsekvensene av at de ikke oppfører seg. It takes a village.... 9
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2019 #10 Skrevet 22. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det normalt? Opplever andre foreldre dette ved henting og levering? Anonymkode: d35a5...604 Det er normalt i den forstand at det skjer. Finnes alltid noen drittunger rundt om kring. De slutter ihvertfall ikke om man ikke tar tak i det. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #11 Skrevet 22. august 2019 Du sier i fra til ungene som er frekke. Er de det mot ungen din så informerer du lærerene så de kan følge med. Anonymkode: 4ccfe...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #12 Skrevet 22. august 2019 Kjør hardt mot hardt og bjeff tilbake. Jeg har null toleranse mot sånn og hadde både bjeffet tilbake at slik prater man ikke til folk og engasjert lærerene. Sånne ting må taes før de kommer igang. Anonymkode: 9afb6...67d 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #13 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er det normalt? Opplever andre foreldre dette ved henting og levering? Anonymkode: d35a5...604 Jeg holdt på å sette et barn på plass fordi jeg trodde han var frekk, men skjønte heldigvis at barnet ikke mente det sånn, men heller hadde spesielle behov. Så må man også skille mellom hva som er FREKT OG UFINT og bør tas tak i, og hva som er barns måte å famle seg frem på i sosiale situasjoner. Jeg er f.eks høygravid nå, har enorm mage og humper avgårde gjennom barnehage og skole. Har mye smerter og sover ikke alltid nok til å dekke over frynsete nerver. Og ungene kommenterer og spør i det vide og det brede, og de kan være nokså nærgående og velger vel ikke alltid ordene sine med like stor omhu som det vi litt mer sosialiserte voksne gjør. Da velger jeg å snakke rolig og forklare hvorfor jeg "går så rart", hvorfor jeg har så "fet mage". Hvis jeg hadde fått åpenbart mobbende utrop etter meg og barnet mitt for å plage, hadde jeg selvsagt tatt tak i det. Anonymkode: 8a7ef...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #14 Skrevet 22. august 2019 Det viktigste i saker som dette, er at barn som blir mobbet og dens foresatte, ikke skal stå alene. Et stort problem er at andre foreldre ikke reagerer. Vi kan ikke stå på sidelinjen å se på, fordi det ikke rammer vårt barn. Eller enda vanligere problemstilling; foreldre som ikke ser noe som helst annet enn om sitt eget barn har det bra. Datteren min var i en jentegjeng på 6 jenter på skolen, hvor de etter hvert ble ganske ufine, og plaget særlig en av jentene. Som forelder synes jeg det var vanskelig å gå fram i saken, så jeg tok kontakt med de andre foreldrene. Mora til jenta det handler om forstod med en gang, og en av de andre foreldrene skjønte også med en gang hva jeg snakket om. De tre andre foreldrene var både blind og døv, de hadde ikke sett eller hørt noe som helst av hva som foregikk rett foran nesetippen sin. Så den ene tingen er at vi som ser må tørre å si i fra om uakseptabel oppførsel, men like viktig er å få åpnet øynene og ørene på foreldre som lever i sin egen lille boble. I alle fall når det gjelder barn så må vi greie å se oss rundt, alt handler ikke om en selv. Anonymkode: 232d4...e95 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #15 Skrevet 22. august 2019 Jeg fersket noen drittunger som mobbet en annen unge. De var utrolig frekke mot meg, da jeg sa fra. Så jeg fikk tak i den som ledet de andre og forklarte hvorfor det finnes mobbere. Mobbere har det oftest ikke bra hjemme og lar det gå utover andre de føler seg truet av. Så jeg spurte det barnet rett ut om han hadde det bra hjemme. Jeg fortalte hva jeg het og hvor jeg bodde og sa at han bare kunne komme om han ville. Ungen gikk derfra med blikket ned uten å si et pip. Jeg fant senere ut hvem guttens foreldre er. Utad er de perfekte og det er tydelig at de strever hardt for å holde på fasaden og de ser ned på andre som ikke er på samme nivå som de🙄 Anonymkode: e817b...55e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #16 Skrevet 22. august 2019 I noen sitausjoner er det også mobbeofferet som må gå i seg selv. Kan han oppføre seg annerledes? Anonymkode: 6d8c2...cf7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #17 Skrevet 22. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk frekke kommentarer når jeg var på skolen for å hente. Utprega sjitunge som ikke får oppstrekk fordi han har hatt det vanskelig hjemme. Andre gangen det skjedde gikk jeg bort til gutten og spurte han høyt og tydelig om det ikke var noen som hadde lært han folkeskikk? Lærerne hadde hørt hans frekke kommentarer og hørte i alle fall meg. De sto skjemt for seg selv og viste ikke hva de skulle si. Kommentarene fra gutten stoppet der.. Anonymkode: e5fef...d12 Hva skjedde med din folkeskikk? Utprega sjitunge? Forstår du ikke at du har mer makt i kraft av å være en stor voksen? Du må gjerne irettesette et barn på en god måte. Men DETTE var lavmåls. Anonymkode: acabb...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #18 Skrevet 22. august 2019 Guttungen til samboer ble også slikt. Aldri oppført seg dårlig verbalt. Tok bare en uke så var han full av dritt på tungen 😅 var en gutt han syntes var så kul i klassen og endte opp med å se opp til han, men har nå etter 2 år så har han sett at kanskje dette ikke var så kult likevel. Har ført mer til ulemper en fordeler for han så har gitt seg med det meste nå. Anonymkode: 7baa6...74b
absinthia Skrevet 22. august 2019 #19 Skrevet 22. august 2019 Dersom dette skjer, så ta det opp med skolen. Dette er mobbeatferd og skolen plikter å gjøre noe for å bedre det. Jeg har egentlig ikke opplevd akkurat dette, men lignende oppførsel, for lenge siden. Det er ikke normalt, men barn kan opparbeide seg usunne kulturer, der den ene gjerne vil prøve å være «tøffere» enn den andre.
minister-mio Skrevet 22. august 2019 #20 Skrevet 22. august 2019 Mange voksne er veike og usikre. Man skal selvfølgelig si ifra til de barna som roper stygge ting når man som voksen hører det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå