AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Min bestemor begynner å bli dement. Min far lever ikke lenger og min tante har laget kvalme siden begravelsen. Ikke mot meg, men spesielt mot min bror som bor på stedet. Hun er ute etter å lage mest mulig ufred, og har siden dødsfallet også laget kvalme for de som bor i bygda. Sier opp avtaler som har vart i en mannsalder, nekter folk å kjøre over eiendommen etc. Vår bestemor har alltid likt at folk har fått gå på jakt, men istedet nekter nå min tante alle. Tanten min er mislikt av alle på hjemplassen, og hun gir seg ikke. Nå har hun sørget for å bli verge for vår bestemor, og vi fikk vite det gjennom at hun hadde sendt mail til bonden som slår markene på eiendommen at alle avtaler opphører. Vi er veldig bekymret for hvordan hun kommer til å forvalte vår bestemors interesser. Er det noe vi kan gjøre for å få en uavhengig verge som kan forvalte dette på en fornuftig måte? Anonymkode: 08854...756
CAPS LOCK Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Dere kan ta kontakt med fylkesmannen som har nevnt henne opp som verge, og forklare situasjonen 17
MorTil2 Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 Det går an å klage på vedtaket om verge. Om hun begynner å bli dement, men ikke er erklært det av lege, kan det ikke opprettes verge mot hennes samtykke.
CAPS LOCK Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, MorTil2 skrev: Det går an å klage på vedtaket om verge. Men trådstarter og hennes bror har ikke klagerett da de ikke er "nærmeste livsarving", jf. vergemålslova § 64, jf. § 56 første avsnitt bokstav b. Det er tanta som er nærmeste arving. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_5
Eliza Doalot Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, CAPS LOCK skrev: Men trådstarter og hennes bror har ikke klagerett da de ikke er "nærmeste livsarving", jf. vergemålslova § 64, jf. § 56 første avsnitt bokstav b. Det er tanta som er nærmeste arving. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_5 Er du sikker på at TS (og eventuelle søsken) ikke trer inn i sin avdøde fars sted som nærmeste livsarving? 7
Dr. A. Kula Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, CAPS LOCK skrev: Men trådstarter og hennes bror har ikke klagerett da de ikke er "nærmeste livsarving", jf. vergemålslova § 64, jf. § 56 første avsnitt bokstav b. Det er tanta som er nærmeste arving. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_5 Nærmeste livsarving betyr vel den som i rett linje er nærmest til personen. Når da et ledd er borte vil neste ledd være nærmeste livsarving. Slik benevnelse brukes fordi neste ledd (barnebarn) ikke har samme rettighet når første ledd (barn) er i live og dermed forvalter retten. Dette gjelder selv om tanta er nærmere, fordi TS og broren nå holder sin avdødes far sin rett som nærmeste livsarving. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 Det er uansett bedre å klage og ev. få til svar at du ikke har klagerett, enn å la være. Anonymkode: ed61b...07e 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 Her må du nok gjøre to ting. Først, få en advokat til å hjelpe deg med å bli definert som nærmeste livsarving i din fars fravær, og så bestride oppnevnelsen som verge. Jeg ville nok også vært bekymret, for det kan høres ut som din tante først og fremst tenker på sine egne interesser og ikke de andre arvingene. Det skal fordeles likt mellom livsarvingene eller i tråd med testamente og pliktdelsarv, og siden din far beklageligvis har gått bort, så er det du som er nærmeste livsaring. Om det er gjenlevende søsken av din far, eventuelt deres barn (dine kusiner/fettere) så kan det være lurt å snakke litt med dem også slik at de er inneforstått med situasjonen. Anonymkode: a769b...475 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her må du nok gjøre to ting. Først, få en advokat til å hjelpe deg med å bli definert som nærmeste livsarving i din fars fravær, og så bestride oppnevnelsen som verge. Jeg ville nok også vært bekymret, for det kan høres ut som din tante først og fremst tenker på sine egne interesser og ikke de andre arvingene. Det skal fordeles likt mellom livsarvingene eller i tråd med testamente og pliktdelsarv, og siden din far beklageligvis har gått bort, så er det du som er nærmeste livsaring. Om det er gjenlevende søsken av din far, eventuelt deres barn (dine kusiner/fettere) så kan det være lurt å snakke litt med dem også slik at de er inneforstått med situasjonen. Anonymkode: a769b...475 Min tante tenker kun på sine egne interesser ja, og hun har holdt på sånn lenge uten å ha vært oppnevnt verge. Men da har ting blitt løst med at vi har ordnet det med at bestemor har signert selv etterpå, sånn at de som har hatt tillatelser til eksempelvis kjøre over eiendommen med snøskuter har fått denne videre. Hun er kun ute etter å lage kvalme for de hun ikke liker (og det er vel stort sett alle). Hun har til og med en datter som har måttet kutte kontakten med henne fordi hun laget kvalme og ufred for henne. Dama er rett og slett ond! Vi er særlig bekymret for at hun skal melke verdier ut av bestemor, både i form av ting og penger. Hun er ekstremt opptatt av penger. Litt på sidenlinjen men Jeg og mine søsken har bestemt oss for at den dagen hun ikke er mer, da skal jeg være bostyrer, hvis ikke blir vi å kreve offentlig skifte. Vi har en litt spesiell arvesituasjon i vår familie. Min far har en helsøster, altså min tante som nå lager dette styret, i tillegg en halvbror som har en annen far. Min bestemor sitter i uskifte etter min bestefar og hadde særeie på sin eiendom. Det betyr at den dagen det skal gjøres opp et bo, skal først jeg og mine søsken og min tante dele ene halvparten, deretter skal den andre halvparten deles mellom alle. Anonymkode: 08854...756
CAPS LOCK Skrevet 22. august 2019 #10 Skrevet 22. august 2019 3 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Nærmeste livsarving betyr vel den som i rett linje er nærmest til personen. Når da et ledd er borte vil neste ledd være nærmeste livsarving. Slik benevnelse brukes fordi neste ledd (barnebarn) ikke har samme rettighet når første ledd (barn) er i live og dermed forvalter retten. Dette gjelder selv om tanta er nærmere, fordi TS og broren nå holder sin avdødes far sin rett som nærmeste livsarving. "Nærmeste livsarving" har rett til å klage på vedtak om opprettelse av verge, men ikke på vedtak om hvem som skal være verge, og det er det som er problemet her. Tanta gjør en dårlig jobb ifølge trådstarter. "Det innebærer at nærstående normalt ikke har rett til å påklage den delen av vedtaket som gjelder valg av verge. Dersom du har synspunkter når det gjelder hvem som bør oppnevnes som verge, og du ikke har sendt inn forslag tidligere, bør du derfor gjøre det før søknaden er behandlet." https://www.fylkesmannen.no/nn/oslo-og-viken/verjemal/infoskriv/informasjonsskriv-om-vergemal/opprettelse-av-vergemal/
Dr. A. Kula Skrevet 22. august 2019 #11 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, CAPS LOCK skrev: "Nærmeste livsarving" har rett til å klage på vedtak om opprettelse av verge, men ikke på vedtak om hvem som skal være verge, og det er det som er problemet her. Tanta gjør en dårlig jobb ifølge trådstarter. "Det innebærer at nærstående normalt ikke har rett til å påklage den delen av vedtaket som gjelder valg av verge. Dersom du har synspunkter når det gjelder hvem som bør oppnevnes som verge, og du ikke har sendt inn forslag tidligere, bør du derfor gjøre det før søknaden er behandlet." https://www.fylkesmannen.no/nn/oslo-og-viken/verjemal/infoskriv/informasjonsskriv-om-vergemal/opprettelse-av-vergemal/ Fra samme link, så er TS i posisjon til å begjære endring av verge, ettersom det foreligger bekymringer knyttet til gjeldende verge. Ellers er det jo også et spørsmål om TS har fått informasjon om at det er begjært verge da tanten ble utnevnt, slik at de var i posisjon til å komme med andre forslag /innvendinger. Sitat Personer som kan begjære opprettelse av vergemål Hvem som kan begjære opprettelse av vergemål eller endring av eksisterende vergemål følger av vergemålsloven § 56 første ledd. Personen selv, personens ektefelle/samboer, foreldre, nærmeste livsarving (vanligvis personens barn) og søsken kan begjære opprettelse eller endring av vergemål. I tillegg kan behandlende lege/tilsynslege sende inn en slik begjæring. En begjæring om endring av et eksisterende vergemål kan også komme fra personen som er oppnevnt som verge. Den som begjærer skal begrunne søknaden Mine understrekninger.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Vi ble ikke informert om at det var oppnevnt verge, kun gjennom at en nabo hadde fått beskjed om at alle avtaler opphørte. I følge fylkesmannen informeres ikke barnebarn selv om vi har trådt inn i vår fars sted. Anonymkode: 08854...756
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en litt spesiell arvesituasjon i vår familie. Min far har en helsøster, altså min tante som nå lager dette styret, i tillegg en halvbror som har en annen far. Min bestemor sitter i uskifte etter min bestefar og hadde særeie på sin eiendom. Det betyr at den dagen det skal gjøres opp et bo, skal først jeg og mine søsken og min tante dele ene halvparten, deretter skal den andre halvparten deles mellom alle. Denne halvbroren kan vel klage, han er like mye livsarving som denne søsteren (tanten). Han har jo rettigheter mtp arv etter sin mor. Anonymkode: 32c8f...4f9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne halvbroren kan vel klage, han er like mye livsarving som denne søsteren (tanten). Han har jo rettigheter mtp arv etter sin mor. Anonymkode: 32c8f...4f9 Hun har han rundt lillefingeren. Har hatt dette i alle år og han følger henne i ett og alt. Løper «ærender» for henne i form av å forsøke at hun skal få det som hun vil rundt eiendommer, rettigheter på andres eiendommer etc. Anonymkode: 08854...756
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå