AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #1 Skrevet 21. august 2019 Samboeren min er helt i hundre. Vi to var på visning i dag. 1 etg: Så ikke kjempenøye på det lille badet, jeg bare så at det er gammelt og stygt. Luktet ikke rart, men glemte å sjekke om det var svarte prikker, synlig mugg osv. Stua og kjøkkenet var ok. Et soverom var lite, såvidt plass til dobbeltseng. Tror ikke det var pkass til sprinkelseng uten å blokkere for garderobeskap, når den tid kommer. Det andre "soverommet" er det plass til sprinkelseng, men knapt mer. Kjeller: 2 boder, kjellerstue, et "stort" soverom og et rom som kan brukes til lite soverom. Bad og vaskerom. Det lukta litt rart nede, men ikke mugg.. Han vil legge inn bud. Bestemte oss for å høre om visning var mulig sent. Leste ikke tilstandsrapporten kjempenøye før vi dro. Stilte få spm. Jeg tenkye at om vi skal gi bud, må noen med mer peiling enn oss være med og se litt senere. Samboeren ble irritert, synes ikke vi får et bedre hus til vårt budsjett og mener vi skal kjøre på. Hva er det aller viktigste å ha klart for seg før budgiving? Hjelp meg å åpne øynene hans Anonymkode: 1bc86...db5
smilo Skrevet 21. august 2019 #2 Skrevet 21. august 2019 Ta med en fagmann på en visning. Sjekk at det virkelig er stort nok for dere. Spesielt soverommene. Du kan ikke legge et småbarn i en kjeller som lukter dårlig, og som kanskje ikke har rømningsveier som er godkjent. Rommene i kjelleren var det store nok vindu for at det er godkjent som soverom? "Rar lukt" kan være kjellerlukt som indikerer dårlig utlufting og fuktighet Jeg kjenner jeg ble en smule skeptisk til huset etter din beskrivelse 4
Gjest Doggo Skrevet 21. august 2019 #3 Skrevet 21. august 2019 Åhhh nei!!!! Rar lukt er STORT varseltegn. Det må dere finne ut av hva er. Lese takstrapporten nøye og få hjelp til å finne ut hva det er. Her kan det være noe fukt i vegger/gulv fra bad eller eldre drenering. Står det noe om dette i takstrapporten? Det burde være noe der som forklarer lukten. Dette kan bli veldig dyrt dersom dere hopper i det nå uten å finne ut av ting.
Embla82 Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 Om dere ba om privatvisning etter at det har vært to runder vanlig visning så er det virkelig ingen rift om huset. Ville tatt med fagmann, regnet på hva som må eller sannsynligvis må gjøres slik at dere kan vurdere maksgrense på bud ut fra det, og så eventuelt by et stykke under takst om dere vil gå for det. Mannen din høres litt vel impulsiv ut, en drøm å selge til, ikke så bra å kjøpe sammen med. Du må være fornuften her. Lykke til! 1
Rauha ja rakkaus Skrevet 21. august 2019 #5 Skrevet 21. august 2019 26 minutter siden, smilo skrev: Ta med en fagmann på en visning. F.eks. hvem kan det være? Rommene har store nok vinduer ja. Synes ikke det var kjellerlukt, men det var en annen lukt enn i 1.etg. I 1.etg lukta det nyrent. Det står i tilstandsrapporten at det ikke var forhøyede fuktverdier ved måling. 23 minutter siden, Doggo skrev: Åhhh nei!!!! Rar lukt er STORT varseltegn. Det må dere finne ut av hva er. Lese takstrapporten nøye og få hjelp til å finne ut hva det er. Her kan det være noe fukt i vegger/gulv fra bad eller eldre drenering. Står det noe om dette i takstrapporten? Drenering fra 2010. Jeg kjenner noen som hadde mye kontakt med ene sønnen til paret som selger, mens han bodde hjemme for få år siden. Kjellerstua og soverommene i kjelleren har vært i bruk av sønnen og søstera hans. Så skulle jo tro at det ikke er noe fukt. Forholdsvis nytt bad og vaskerom i kjeller. Samboeren min syntes ikke det lukta rart. Jeg er livredd for fukt og mugg, og kjenner om det lukter det på visninger. Det var en annen lukt. 30 minutter siden, Embla82 skrev: Ville tatt med fagmann, regnet på hva som må eller sannsynligvis må gjøres slik at dere kan vurdere maksgrense på bud ut fra det, og så eventuelt by et stykke under takst om dere vil gå for det. Mannen din høres litt vel impulsiv ut, en drøm å selge til, ikke så bra å kjøpe sammen med. Du må være fornuften her. Lykke til! Vi ba om visning der "sent" fordi vi skal se et annet hus om 2 dager og tenkte vi burde skynde oss å se dette først. Bare flaks at megler hadde anledning. Dermed ble det i hui og hast og uten å sjekke prospekt så nøye. Det har bare vært en fellesvisning ennå, det var i sommer. F.eks hvem kan tas med som (billigst mulig) fagmann?
Embla82 Skrevet 21. august 2019 #6 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, Rauha ja rakkaus skrev: Vi ba om visning der "sent" fordi vi skal se et annet hus om 2 dager og tenkte vi burde skynde oss å se dette først. Bare flaks at megler hadde anledning. Dermed ble det i hui og hast og uten å sjekke prospekt så nøye. Det har bare vært en fellesvisning ennå, det var i sommer. F.eks hvem kan tas med som (billigst mulig) fagmann? Har dere noen i familie/bekjentskapskrets som har byggfaglig bakgrunn eller har god peiling på bygg og vedlikehold? Så spør gjerne om de vil være med mot betaling eller en tjeneste i retur. Om du er usikker på om du kjenner noen kunne du lagt ut en facebook-post og hørt eller noe. Jeg kommer ikke på hvor folk pleier å finne fagfolk siden jeg har noen i familien selv. Vet jeg har sett folk diskutere det i facebook-grupper. Ville uansett lest tilstandsrapporten nøye på forhånd, og skrevet notater om der er ting dere ikke skjønner eller har spørsmål om. Kan si med stor sannsynlighet at ingen av de som var på vanlig visning er særlig interessert i huset, og det er ikke satt opp ny visning så vidt jeg har forstått. Da er det ingen grunn til å stresse. Finn heller ut om dere virkelig vil ha huset. 1
A-hunter Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 10 timer siden, Rauha ja rakkaus skrev: F.eks. hvem kan det være? En annen takstmann. En som ikke jobber fast for denne megleren og som derfor ikke pynter og tøyer strikken så langt moralen hans tillater for å gjøre kåken salgbar. Har man med egne fagfolk stiller man i teorien enda svakere ved senere reklamasjoner. Det lar seg ikke gjøre å gå gjennom en enebolig på en time med en rimelig kvalitet over kontrollen. Men i praksis stiller man dårlig uansett hva man har gjort og ikke. Kjellere er som regel veldig dyre å sette i stand (dersom det er nødvendig) fordi det normalt krever jobb på begge sider av grunnmuren. Ny drenering med isolering koster fra 2.500 pr løpemeter (det blir fort mange meter rundt et hus) + riving av trapper, verandaer og alt som står i veien rundt huset + en maltraktert hage som må settes i stand etterpå. Innvendig kan man oppdage f eks Multimur som i praksis er en konstruksjon bygget for sopp- og råtedannelser. Alt kan selvsagt fikses om man har tid og penger. Dersom rommene er for små kan det være enten billig, eller fryktelig dyrt, å bygge om til en varig og god løsning. Alle hus er ikke bygget for alle slags mennesker.
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 Vent ihvertfall til dere har sett det andre huset. En fagmann kan være en takstmann eller en snekker eller bare en venn/familiemedlem som har hatt hus selv over lang tid og som har pusset opp/renovert en del (Og at han har gjort det ordentlig). 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 Vil råde dere til å ta dere god tid. Og ikke kjøpe første bolig dere ser på. Selv om det ikke er fukt i den boligen, så høres den jo ganske håpløs ut. Jeg har to barn, og når de er svært små, går det helt fint å ha de på små rom. Men hva når de blir større, skal leke på rommet, og ha med venner. Et hus kan dere alltids pusse opp, men beliggenhet og romdeling er det verre og gjøre noe med. Og har dere vurdert rekkehus eller halvparten av tomannsbolig? Hvis dere har litt stramt budsjett, så kanskje dere kan få noe med mye bedre standard. Anonymkode: d7cea...7a5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #10 Skrevet 22. august 2019 Hadde aldri kjøpt hus med rar lukt uten å få det inspisert av fagkyndig... Det er et stort varsko. Ikke all mugg som lukter mugg med en gang heller tipper jeg. Anonymkode: 12d37...25c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå