Gå til innhold

Folkeregistrert på hytta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)
Jeg har en mor som har "flytta" på hytta si like ved der jeg bor.
Dvs. at hun bor der nesten permanent, men benytter seg av vann, kloakk, dusj hos meg, samt bruker postkassa mi.
Men - jeg kan ikke ha henne folkeregistrert her, av økonomiske årsaker.
Hva kan vi gjøre med det? Hun har etter som jeg forstår lov til å "bo" på hytta i 11 av 12 måneder i året og dette er hun innafor.
Men hun må jo være folkeregistrert et sted.
Noen som vet?

Anonymkode: 0d458...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være folkeregistrert på postboks vel?

Skrevet
Akkurat nå, -venter- skrev:

Ikke som jeg vet. Man kan be om å få posten til en postboks, men man kan ikke bo i den, så det tror jeg ikke går...

• Liker 1
Skrevet

UFB

Anonymkode: 0d617...b64

Skrevet
5 minutter siden, Magica1974 skrev:

Ikke som jeg vet. Man kan be om å få posten til en postboks, men man kan ikke bo i den, så det tror jeg ikke går...

OK. For jeg vet om folk som reiser mye og er uten fast bopæl, men som får posten i boks. De har jo heller ikke noen adresse å få posten mm til.  

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)
Jeg har en mor som har "flytta" på hytta si like ved der jeg bor.
Dvs. at hun bor der nesten permanent, men benytter seg av vann, kloakk, dusj hos meg, samt bruker postkassa mi.
Men - jeg kan ikke ha henne folkeregistrert her, av økonomiske årsaker.
Hva kan vi gjøre med det? Hun har etter som jeg forstår lov til å "bo" på hytta i 11 av 12 måneder i året og dette er hun innafor.
Men hun må jo være folkeregistrert et sted.
Noen som vet?

Anonymkode: 0d458...bb8

Kjenner flere som er folkeregistrert på en bopel definert som hytte (av kommunen) så det er mulig

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UFB

Anonymkode: 0d617...b64

Nja, men hun er 65 år og trenger å ha fastlege og ting og tang. Da mister hun masse rettigheter... Også har skattemyndighetene sagt at alle UFB vil bli registrert som "utvandret fra Norge" etter en viss tid. Så da eksisterer hun ikke og får ikke pass heller...

Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Kjenner flere som er folkeregistrert på en bopel definert som hytte (av kommunen) så det er mulig

Ok, så hun kan bare endre til hytteadressen? Men vil ikke det bli sjekket og avvist fordi hun da må søke om bruksendring osv? Og det vil koste flesk, siden hun ikke er tilknyttet vann/avløp osv...

Skrevet

Har hun meldt flytting til folkeregisteret da? 

Anonymkode: bfeb8...6d5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har hun meldt flytting til folkeregisteret da? 

Ja, til meg... Men hun kan ikke ha adressen her.

Skrevet
5 minutter siden, Magica1974 skrev:

Nja, men hun er 65 år og trenger å ha fastlege og ting og tang. Da mister hun masse rettigheter... Også har skattemyndighetene sagt at alle UFB vil bli registrert som "utvandret fra Norge" etter en viss tid. Så da eksisterer hun ikke og får ikke pass heller...

Om de med UFB blir registrert som utvandret etter en viss tid, så er det noe nytt. 

Anonymkode: 61cdf...bfd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om de med UFB blir registrert som utvandret etter en viss tid, så er det noe nytt. 

Anonymkode: 61cdf...bfd

Ja, det er ganske nytt...

Skrevet
17 minutter siden, Magica1974 skrev:

Ok, så hun kan bare endre til hytteadressen? Men vil ikke det bli sjekket og avvist fordi hun da må søke om bruksendring osv? Og det vil koste flesk, siden hun ikke er tilknyttet vann/avløp osv...

Vet ikke hvilken kommune så ville hørt, vet om hytter i Bergen som er helårsbopel i folkeregisteret (4 av de har kaggedo og takvann)

Skrevet
20 minutter siden, Magica1974 skrev:

2-3 år mener jeg det er men googlet du får du sikkert 100% rett svar

Skrevet
17 minutter siden, Magica1974 skrev:

Ja, til meg... Men hun kan ikke ha adressen her.

Så hun er eier av hytta, og du bor nær ved hytta? 

Har du spurt henne hva hun tenkte da hun meldte flytting til din adresse? 

- hvilke problemer lager det for deg om hun er folkeregistrert på samme adresse som deg? 

Skrevet
30 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vet ikke hvilken kommune så ville hørt, vet om hytter i Bergen som er helårsbopel i folkeregisteret (4 av de har kaggedo og takvann)

Moss kommune. Prøvde å finne noe om det, men finner ikke noe :) Kan kanskje bare ringe de i morgen...

Skrevet
Akkurat nå, Magica1974 skrev:

Moss kommune. Prøvde å finne noe om det, men finner ikke noe :) Kan kanskje bare ringe de i morgen...

Gjør det, kan være de har andre regler enn Bergen

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hun er eier av hytta, og du bor nær ved hytta? 

Har du spurt henne hva hun tenkte da hun meldte flytting til din adresse? 

- hvilke problemer lager det for deg om hun er folkeregistrert på samme adresse som deg? 

Det stemmer, ja.
Jeg sa i utgangspunktet at det ikke var noe problem, men så har det oppstått noe, som gjør at det ikke går lenger. Det blir regnet hos skattekontoret som at vi er to voksne som deler husstand og utgifter, men det er ikke sånn i praksis.
Så for min del, kunne hun gjerne hatt adresse her, om ikke de satte ned mine reelle kostnader i sin utregning da. Det handler om bl.a. bostøtte og andre ting som ikke jeg har tenkt å utdype her.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, -venter- skrev:

Det kan man altså ikke. 

Folkeregisteret kan også kreve bekreftelse på leieforhold eller dokumentasjon på at man eier eiendom på gitt adresse.

Skrevet
53 minutter siden, Magica1974 skrev:

------

Jeg forstår. 

Ja, da har hun jo egentlig laget problemer for deg ved at du var snill.

Ring kommunen i morgen og bare forklar problemet og hør om det er mulig å ha registrert fast adresse på hytta :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...