Gå til innhold

Svulst i hypofysen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har fått påvisst dette? Fikk beskjed i dag om at jeg har en solid svulst i hypofysen men ingen meir forklaring eller beskjed. Må vente til i morgen. Jeg er ødelagt for jeg skjønner ingenting. Kan/vil noen dele sine erfaringer? 

Anonymkode: 21190...23c

• Liker 1
Skrevet

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg da jeg ikke har erfaring, men kan jeg spørre hvordan det ble oppdaget? 

Anonymkode: 3ce7e...36c

Skrevet

Min far har hatt det. Den ble operert ut gjennom nesen (ingen arr, synlige sår). De valgte å operere fordi de var redde for at den skulle klemme på synsnerven. Han er helt frisk og har ingen plager i dag 😊

Anonymkode: e2301...8eb

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har svulst på hypofysen.De aller fleste er godartet.Noe av den er blitt operert bort, men den ligger så nær synsnerven at de ikke turte å ta alt. Pga den så fikk jeg hypofysesvikt og må ta kortisontabl. daglig fordi hypofysen ikke lenger produserer stresshormonet kortisol.Går på synstest noen ganger i året. 

Skrevet
På 21.8.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Noen av dere som har fått påvisst dette? Fikk beskjed i dag om at jeg har en solid svulst i hypofysen men ingen meir forklaring eller beskjed. Må vente til i morgen. Jeg er ødelagt for jeg skjønner ingenting. Kan/vil noen dele sine erfaringer? 

Anonymkode: 21190...23c

Dette er som oftest den minst alvorlige av hjernesvulster. Ofte mulig å leve godt med og å behandle. 

Uten å vite så mye mer om hva du sliter med som har ført deg til undersøkelser med påvisning av hypofysetumor er det ikke mulig å si så mye mer enn at å holde ut til du får snakke mer med legen. 

Anonymkode: 48f04...4bb

Skrevet

Huff da:( hvilke symptomer på svulsten merker du? Skal snart ta MR av hodet selv, og frykter hjernesvulst.

Anonymkode: 25bb0...6a3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff da:( hvilke symptomer på svulsten merker du? Skal snart ta MR av hodet selv, og frykter hjernesvulst.

Blir mer sliten og har ikke så mye overskudd som før, men periodevis går det veldig bra. Ellers merker jeg ingenting til selve svulsten.

Skrevet
2 timer siden, Dyveka skrev:

Blir mer sliten og har ikke så mye overskudd som før, men periodevis går det veldig bra. Ellers merker jeg ingenting til selve svulsten.

Huff da. Jeg også blir veldig sliten av ingenting, kan bli helt utmattet.... har også masse stikking i hodet på samme plassen i tillegg. Huff, tror jeg har hjernesvulst, men er en del ventetid for MR. Er du i jobb? Hvordan er det å leve med svulsten, hvordan takler du det?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff da. Jeg også blir veldig sliten av ingenting, kan bli helt utmattet.... har også masse stikking i hodet på samme plassen i tillegg. Huff, tror jeg har hjernesvulst, men er en del ventetid for MR. Er du i jobb? Hvordan er det å leve med svulsten, hvordan takler du det?

Det går bra, vet at den er godartet, og har oppfølging fra sykehuset.Men den roter jo til kortisolnivået og stoffskiftet. Jeg er ikke i jobb 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du hjernesvulst pga symptomer?

Min mormor døde av det, men det var symptomer som noe annet enn hodeverk. Hun fikk plutselige epileptiske anfall, kvalme, brekninger, endret personlighet osv. 

Anonymkode: b7c93...fff

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan roe deg ned med at stikking i hodet ikke er et symptom i sdg sjøl. Som jeg skrev rett over her, så døde et nært fam medlem av hjenesvulst. Det var alt annet enn hodeverk det begynte med. Hodeverk som kommer utover dagen er som regel relatert til stress, fra nakke osv.  Nyoppstått hodeverk på morgenen er en type hodepine det er lurt å sjekke opp, den har også en helt spesiell hodeverk, ikke stikking på et sted. 

Ville bare roe deg litt, vondt å gå engstelig, det er også noe som kan forsterke hodeverk i sdg selv. . :)

Anonymkode: b7c93...fff

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Dyveka skrev:

Det går bra, vet at den er godartet, og har oppfølging fra sykehuset.Men den roter jo til kortisolnivået og stoffskiftet. Jeg er ikke i jobb 

Hvordan merker du dette på kroppen?

Anonymkode: ea2b3...09b

Skrevet
På 23.8.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Hvordan merker du dette på kroppen?

Anonymkode: ea2b3...09b

Hei! Jeg har fått lavt stoffskifte pga svulsten sitter på hypofysen. Jeg blir trøtt, slapp, søvnvansker, vondt i kroppen. Det er vanskelig å finne rett dose av medisiner for å fungere optimalt. Får jeg for lavt kortsolniva blir man helt utmattet og jeg må passe på å ta eksta kortison hvis jeg blir utsatt for noe belastende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...