AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #21 Skrevet 21. august 2019 Det er flere enn hunden som har gjort feil i denne saken, eieren burde ikke la andre klappe hunden mens den står i bånd, og faren burde heller ikke la sine barn klappe en hund i bånd. Kanskje også hunden hadde noe å forsvare, et bein f.ex.? Det vet vi ikke. Men var jeg eieren ville jeg vært alvorlig bekymret, for dette var ikke et advarselsbitt. Om hunden hadde hoppet frem og nappet så man fikk et risp eller en flenge i klærne ville det vært noe annet, men denne hunden angrep rett og slett. Så om det var min hund...jeg vet ikke, det er vanskelig å avlive også, uansett hvor "riktig" det er. Anonymkode: 87d44...191 3
Djungelvrål Skrevet 21. august 2019 #22 Skrevet 21. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre sin oppgave å oppdra ungene sine. klarer de ikke det burde de gi oppgaven til noen andre. Man går ikke bort til andre dyr, det er på eget ansvar. Dyr følger ikke lover og regler, - og føler de seg truet eller redde så biter de ofte, de skal ikke straffes for dette. Har ikke tellingen på hvor mange idioter av folk som bare kommer å klapper på dyra mine uten videre. Og atpåtil lar unga sine. Kanskje survivel of the fittest å la slike idioter "tåle steken" når de oppfører seg så idiotisk. Såklart trist at en unge ble bitt, men da skjønner kanskje foeldre og ungen alvoret til neste gang? Ikke skyld på et stakkars dyr for at du gjør dumme ting og velger å sette deg selv i en farlig situasjon. Anonymkode: efb06...f8f Hvis dyret ditt ikke er sosialisert og ikke tåler unger, kan du ikke ta med deg det dyret ut i offentligheten. Det er er alltid en risiko at små barn klapper før de spør, tåler ikke bikkja di det kan den ikke være blant folk. Det ikke intetanende foreldre og barn på 2 år sin skyld og ansvar at DU ikke greier å kontrolllere beistet ditt. 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #23 Skrevet 21. august 2019 Årsaken bak at hunden biter er jo vesentlig. Vår hund er allsidig, aldri opplevd henne aggressiv ovenfor noen og hun er vant til det meste. Hun er et familiemedlem som har vært med over alt. Hun har fått ei allsidig sosialisering fra første dag, noe som også har bidratt til at hun er en trygg hund som takler møte med uforutsigbare personer (som for eksempel barn). Hun er trygg på at vi hjelper henne å sette grenser ovenfor de som skal hilse på henne, og aldri har vi opplevd at hun har knurret mot noen. Likevel er hun ikke «fritt vilt» og vi lar ikke andre barn klappe henne uten at vi er der og kontinuerlig tolker hundens signaler. Ørene, halen, øynene, kroppsholdning, lyder... Vi kjenner hunden, vi kan plukke opp signalene lenge før et eventuelt bitt, og kan avverge situasjonen. Min mor, derimot, har en hund som ikke takler barn spesielt godt. Hun er omgjengelig ovenfor alle andre, men reserverer seg mot barn og trekker seg unna. Respekterer man hundens grenser, så skjer det faktisk ingen verdens ting. Men bestemmer et barn seg derimot for å absolutt klappe hunden og ignorerer alle signaler, kan det være hunden glefser. Dette er ikke snakk om en farlig hund, men en hund som setter grenser som må respekteres. Normalt sett vil et bitt være en reaksjon på noe. En hund har ikke et verbalt språk og prøver på alle mulige måter å be deg gå bort, før hunden til slutt biter og dermed ber deg «se til h***** å komme deg bort!!!» Er dette hundens feil? Nei, og hunden bør heller ikke avlives! Vi må respektere hunden og dens grenser, ikke forvente at den skal finne seg i alt mulig. Det er primært sett eier, som faktisk må ta ansvar for å følge nøye med på hunden når noen klapper den. Er hunden usikker på barn? Ja, da lar man aldri barn klappe hunden. En frisk hund klikker ikke i vinkel uten grunn, da har man ignorert flere tegn i forkant. Vi kan ikke avlive alle hunder som ikke finner seg i å bli overfalt og tvangskoset med av ukjente mennesker.... Anonymkode: d4adb...df7 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #24 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Hvis dyret ditt ikke er sosialisert og ikke tåler unger, kan du ikke ta med deg det dyret ut i offentligheten. Det er er alltid en risiko at små barn klapper før de spør, tåler ikke bikkja di det kan den ikke være blant folk. Det ikke intetanende foreldre og barn på 2 år sin skyld og ansvar at DU ikke greier å kontrolllere beistet ditt. Foreldre må i like stor grad som hundeeier lære å «kontrollere» barnet sitt, spørre på vegne av barna, og lære barna dere. Min familie har «alltid» hatt hund, og jeg ble tidlig lært at jeg ikke skulle klappe fremmede hunder. Mine foreldre hadde også kontroll på hva deres toårige barn foretok seg. Min hund er sosialisert og tåler barn fint. Han er likevel ikke vant til små barn, og jeg har ingen grunn til å tro at han vil skade noen, men ber alltid barn hilse rolig én og én når de eller foreldrene spør. Han er en trygg hund på alle måter, det eneste han ikke liker, er fremmede som står helt i ro og stirrer over en viss tid, da knurrer han allerede på avstand. Anonymkode: 28000...3fe 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #25 Skrevet 21. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: lære barna dere lære barna *dette Anonymkode: 28000...3fe
Julie Skrevet 21. august 2019 #26 Skrevet 21. august 2019 På generelt grunnlag: vi må begynne å anerkjenne at dårlig avl også fører til individer med dårlig mentalitet. Det snakkes mye om fysisk sykdom på de ulike hunderasene, men det avles også på hunder med dårlig mentalitet (eller lynne om en vil). Og nei, det er ikke utelukkende slik at "hunden blir slik eieren vil" som mange liker å si. Dette er i beste fall naivt, bagatelliserende og uvitende. 6
Djungelvrål Skrevet 21. august 2019 #27 Skrevet 21. august 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre må i like stor grad som hundeeier lære å «kontrollere» barnet sitt, spørre på vegne av barna, og lære barna dere. Min familie har «alltid» hatt hund, og jeg ble tidlig lært at jeg ikke skulle klappe fremmede hunder. Mine foreldre hadde også kontroll på hva deres toårige barn foretok seg. Min hund er sosialisert og tåler barn fint. Han er likevel ikke vant til små barn, og jeg har ingen grunn til å tro at han vil skade noen, men ber alltid barn hilse rolig én og én når de eller foreldrene spør. Han er en trygg hund på alle måter, det eneste han ikke liker, er fremmede som står helt i ro og stirrer over en viss tid, da knurrer han allerede på avstand. Anonymkode: 28000...3fe Uhell skjer og foreldre kan ikke binde fast unger. Hold drapshunder inne! 2
Julie Skrevet 21. august 2019 #28 Skrevet 21. august 2019 1 minutt siden, SupaWoman skrev: Uhell skjer og foreldre kan ikke binde fast unger. Hold drapshunder inne! Det aller beste er vel om både hundeeiere og foreldre har oppsyn og kontroll på hver sine. 3
Maude Skrevet 21. august 2019 #29 Skrevet 21. august 2019 Dette er jo svikt fra både foreldre og hundeeier. Barn eller andre ukjente skal aldri klappe en hund som står i bånd. Hunden kan da føle seg truet og svare med angrep. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #30 Skrevet 21. august 2019 23 minutter siden, SupaWoman skrev: Uhell skjer og foreldre kan ikke binde fast unger. Hold drapshunder inne! Det gir omtrent like mye mening som å si: «hold alle potensielt morderiske mennesker inne!». Ingen vet hvilken hund, eller hvilket menneske som kommer til å angripe en annen, før vedkommende individ gjør det for første gang. Anonymkode: 28000...3fe 3
Djungelvrål Skrevet 21. august 2019 #31 Skrevet 21. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gir omtrent like mye mening som å si: «hold alle potensielt morderiske mennesker inne!». Ingen vet hvilken hund, eller hvilket menneske som kommer til å angripe en annen, før vedkommende individ gjør det for første gang. Anonymkode: 28000...3fe Når jeg skrev uhell refererte jeg til unger som passes på godt nok av foreldre. Unger kan gå bort til hunder som står i bånd for å klappe, og det er da et uhell at foreldrene ikke var oppmerksomme nok.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #32 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Uhell skjer og foreldre kan ikke binde fast unger. Hold drapshunder inne! Flere mennesker som dreper enn hunder. Viktigere å holde kontroll på drittunger, som man absolutt har valt å sette til livs. Anonymkode: efb06...f8f 3
Djungelvrål Skrevet 21. august 2019 #33 Skrevet 21. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere mennesker som dreper enn hunder. Viktigere å holde kontroll på drittunger, som man absolutt har valt å sette til livs. Anonymkode: efb06...f8f Ja det er selvsagt viktig å passe på de, men foreldre som ikke har øyne i nakken fortjener virkelig ikke at ungen blir skamfert for livet eller drept! 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #34 Skrevet 21. august 2019 21 minutter siden, SupaWoman skrev: Ja det er selvsagt viktig å passe på de, men foreldre som ikke har øyne i nakken fortjener virkelig ikke at ungen blir skamfert for livet eller drept! Er nå ikke mange som blir drept, og den ungen fikk jo bare et lite sår. Folk fleste får værre sår iløpet av barndommen om man leker ute og ikke bare sitter inne beskyttet av bobleplastforeldre. Anonymkode: efb06...f8f 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #35 Skrevet 21. august 2019 22 minutter siden, SupaWoman skrev: Ja det er selvsagt viktig å passe på de, men foreldre som ikke har øyne i nakken fortjener virkelig ikke at ungen blir skamfert for livet eller drept! Vel, siden foreldre ikke øyner å se potensielle farer, er det større sannsynlighet for at barnet blir lemlestet eller drept av en bil. Anonymkode: 28000...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #36 Skrevet 22. august 2019 5 hours ago, SupaWoman said: Hvis dyret ditt ikke er sosialisert og ikke tåler unger, kan du ikke ta med deg det dyret ut i offentligheten. Det er er alltid en risiko at små barn klapper før de spør, tåler ikke bikkja di det kan den ikke være blant folk. Det ikke intetanende foreldre og barn på 2 år sin skyld og ansvar at DU ikke greier å kontrolllere beistet ditt. Gjelder det samme for en hest? Er det min feil om en unge går bak hesten min og skremmer den så den sparker? Anonymkode: 87d44...191 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #37 Skrevet 22. august 2019 Jeg kan faktisk forstå hundeeier, tro det eller ei. Dersom hundeeier synes hunden ikke er farlig ellers, og at den fungerer fint i deres liv og er en elsket familiehund så kan de jo bare for alltid sikre hunden i bånd/inngjerding og holde den unna barn? Hadde min hund bitt et barn, så hadde jeg passet bedre på hunden min og holdt den unna unger resten av livet. Anonymkode: ff14b...4a7 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #38 Skrevet 22. august 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med politiet som ikke vil avlive sine egne farlige hunder? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zn6gw/politihund-skambet-naomi-7-faar-leve-dommen-er-forkastelig Anonymkode: 24141...47f Politiets hunder har større verdi for både politiet selv og samfunnet. Mye lettere å erstatte et kjæledyr enn et nyttedyr. Anonymkode: 09485...888 1
Djungelvrål Skrevet 22. august 2019 #39 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan faktisk forstå hundeeier, tro det eller ei. Dersom hundeeier synes hunden ikke er farlig ellers, og at den fungerer fint i deres liv og er en elsket familiehund så kan de jo bare for alltid sikre hunden i bånd/inngjerding og holde den unna barn? Hadde min hund bitt et barn, så hadde jeg passet bedre på hunden min og holdt den unna unger resten av livet. Anonymkode: ff14b...4a7 Han min hund skamfert en unge eller en voksen hadde jeg blitt livredd det dyret og ikke turt å ha det rundt meg. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #40 Skrevet 23. august 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Politiets hunder har større verdi for både politiet selv og samfunnet. Mye lettere å erstatte et kjæledyr enn et nyttedyr. Anonymkode: 09485...888 Sånn bortsett fra for de som blir skamfert av dem. Anonymkode: 87d44...191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå