Gå til innhold

Hva er det med folk som ikke vil avlive farlige hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leate i avisen at det nå pågår en sak der en blandingshund av bulldog og schäfer angrep en liten gutt, forsøkte å angripe faren når faren tok tak i hunden, og etter å ha blitt sparket bort, løp etter et annet barn. Heldigvis stod hunden i bånd når dette skjedde. Faren forteller at de har møtt hunden mange ganger før på denne gården hvor de var for å kjøpe frukt og bær, han spurte om barna kunne få klappe hunden og det fikk de. 4åringen som ble angrepet klappet hunden, og gikk rolig vekk. 2 meter unna stoppet han med ryggen til, uten forvarsel hoppet hunden på ham og begynte å bite i hodet og hals, faren stod rett ved og klarte å rive hunden av.

Politiet har begjæret den avlivet og eier har klaget det inn og er uenig i at hunden skal avlives. 

Jeg er glad i hunder, og har hund selv, men hadde min hund helt uprovosert angrepet et barn som stod med ryggen til, angepet faren som tok tak i den, og så forsøkt å løpe etter og angripe et annet barn på tunet der, så hadde jeg faktisk innsett at dette kunne endt i en alvorlig tragedie og at det er noe farlig ved hunden min, uansett hvor glad jeg hadde vært i den. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/g7yzx0/Politiet-vil-avlive-hund-som-bet-gutt-4-i-hodet--Synd-ogsa-for-hundens-eiere_-sier-faren

Anonymkode: 5a4bf...af8

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det er mer i gjerdet her. Ingen hund angriper noen som bare står med ryggen til. 

Anonymkode: d6844...012

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror nok det er mer i gjerdet her. Ingen hund angriper noen som bare står med ryggen til. 

Ifølge alle beskrivelser så gjorde denne det.

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med politiet som ikke vil avlive sine egne farlige hunder?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zn6gw/politihund-skambet-naomi-7-faar-leve-dommen-er-forkastelig

Anonymkode: 24141...47f

Ja, jeg synes ikke dette er greit heller, politihunder blir jo sluppet løs i jakt på mistenkte, det er livsfarlig om det skulle befinne seg uskyldige i området da. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at hunden er syk med smerter, i og med at de har hilst på den mange ganger tidligere.

• Liker 5
Skrevet

Nei, den må vel lemleste flere barn og helst drepe noen før den selv blir avlivet.

• Liker 6
Skrevet

Huff hvorfor skal folk på død og liv ha svære kjøttetere som kjæledyr 😬

Anonymkode: 2ffcb...fae

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hunden er syk med smerter, i og med at de har hilst på den mange ganger tidligere.

Jeg tenker også det kan være en mulighet. Selv hadde jeg to hunder som ble avlivet da de plutselig begynte å vise tegn til å bli skumle på grunn av smerter. De bet ikke mennesker, men det var nok bare snakk om tid før de hadde det så vondt at de ville bitt. Den ene var blid og fornøyd og helt seg selv tidligere på dagen, så ringte det på døren og det sto en liten valp på trappa, og hunden bet den i halen så fort døra hadde stor nok åpning til at han kom seg ut. Hadde vi latt han leve noen dager til, hadde han garantert bitt oss. Denne hunden hadde slitt med plager etter total-prolaps en god stund, men som hadde det godt med riktig tilrettelegging og passe med trim.

Anonymkode: 675de...f65

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hunder som ikke har hatt det bra kan det... eier i ubalanse gir hund i ubalanse 🙁

Anonymkode: 0bb2b...422

• Liker 3
Skrevet

Fordi en del mennesker mister totalt fornuften og lar følelsene styre helt lår det kommer til dyr. 

Anonymkode: 7240c...b1d

• Liker 12
Skrevet

Det kan hende det var noe psykisk feil med hunden eller at den ikke likte barn og at eier ikke tok hensyn til det 

Anonymkode: 4e62f...465

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det hender det at de gjør, men da er de også åpenbart avlivningskandidater. 

Jeg skjønner heller ikke dette, har fått avilvet en hund med adferdsproblemer selv, og det er en av de jævligste avgjørelsene jeg har tatt, men jeg kunne jo ikke levd med meg selv dersom den skrellet ansiktet av barnet til en av vennene mine heller, når jeg vet at jeg kunne unngått det. Dette var en hund som ikke bet "uprovosert" men det skulle bare så alt for lite til for at den følte seg truet og trengt opp i et hjørne, til at den kunne fungere i et moderne samfunn. 

Anonymkode: 9935f...a52

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

men hadde min hund helt uprovosert angrepet et barn som stod med ryggen til, angepet faren som tok tak i den, og så forsøkt å løpe etter og angripe et annet barn på tunet der,

Har du lest noe annet enn meg? Jeg ser ikke at hunden angrep faren, og ikke at den forsøkte å angripe datteren, men at den "gikk mot datteren". Dette er det jeg har funnet: 

"Han forteller at datteren sto og klappet hunden rett før sønnen ble angrepet.

Selv reagerte han instinktivt med å ta tak rundt hundens nakke. Den store hunden skal da ha dratt ham etter seg.

– Jeg har aldri før sett en hund være så aggressiv mot et menneske. Det var helt brutalt å se på. Hele hendelsen, fra min datter sto og klappet hunden, til den hoppet på gutten vår og frem til jeg fikk revet den vekk, tok bare noen sekunder.

Faren forteller at hunden etterpå skal ha gått mot datteren, men at han da sparket til den og ropte «Løp!» til ungene."
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/y3K8W2/Politiet-vil-avlive-hund-som-bet-gutt-4-i-hodet--Synd-ogsa-for-hundens-eiere_-sier-faren

Anonymkode: 87d44...191

Skrevet

Du må få med hva som virkelig skjedde, ikke overdramatisere det:

"(...) han klapper den et par ganger, før noe annet fanger interessen hans. Han snur seg rundt og stopper med ryggen til, cirka en meter fra hunden. Plutselig ser jeg at hunden skyter fart, sier Hestenes.
Hunden skyter fart og hopper på fire år gamle Olav.
– Jeg klarer akkurat å få grep rundt nakken på huden, idet den bykser fremover. Jeg henger etter en hund på 50 kilo, mens den velter Olav i bakken. Den knurrer mens det biter seg inn i hodet hans, forteller Hestenes.
Heldigvis går det bare sekunder før faren får overtaket på huden.
– Jeg klarer å kaste hunden vekk fra Olav. Da den gjør et nytt forsøk på å bykse mot oss, sparker jeg den vekk, sier faren.
Hunden trekker seg tilbake, og Hestenes snur seg mot sønnen."
https://www.tv2.no/a/10748087/

Anonymkode: 87d44...191

• Liker 2
Skrevet

Jeg leste i lokalavisen Firda, men det er bak betalingsmur på nettet, at når faren tok tak i hunden så prøvde hunden å angripe ham også for så å gi seg etter datteren da. Det fremkom ikke der at hunden dro mannen bortover, så versjonene er litt forskjellige.

Skrevet

Jeg leste kommentarfeltet under denne saken på Facebook, og der var det mange som mente at det var barnet og faren sin skyld, og at hunder alltid er uskyldige i slike tilfeller. Nokså drøye påstander rett og slett. Ble temmelig sjokkert. 

Anonymkode: e019f...994

• Liker 7
Skrevet

Foreldre sin oppgave å oppdra ungene sine. klarer de ikke det burde de gi oppgaven til noen andre. Man går ikke bort til andre dyr, det er på eget ansvar. Dyr følger ikke lover og regler, - og føler de seg truet eller redde så biter de ofte, de skal ikke straffes for dette.

Har ikke tellingen på hvor mange idioter av folk som bare kommer å klapper på dyra mine uten videre. Og atpåtil lar unga sine. Kanskje survivel of the fittest å la slike idioter "tåle steken" når de oppfører seg så idiotisk. Såklart trist at en unge ble bitt, men da skjønner kanskje foeldre og ungen alvoret til neste gang? Ikke skyld på et stakkars dyr for at du gjør dumme ting og velger å sette deg selv i en farlig situasjon.

Anonymkode: efb06...f8f

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldre sin oppgave å oppdra ungene sine. klarer de ikke det burde de gi oppgaven til noen andre. Man går ikke bort til andre dyr, det er på eget ansvar. Dyr følger ikke lover og regler, - og føler de seg truet eller redde så biter de ofte, de skal ikke straffes for dette.

Har ikke tellingen på hvor mange idioter av folk som bare kommer å klapper på dyra mine uten videre. Og atpåtil lar unga sine. Kanskje survivel of the fittest å la slike idioter "tåle steken" når de oppfører seg så idiotisk. Såklart trist at en unge ble bitt, men da skjønner kanskje foeldre og ungen alvoret til neste gang? Ikke skyld på et stakkars dyr for at du gjør dumme ting og velger å sette deg selv i en farlig situasjon.

Anonymkode: efb06...f8f

Enten skriver du for å provosere eller så er du en sånn hundeeier som gir alle dårlig rykte. Barna fikk lov av eier til å klappe hunden, selv eier selv sier i en uttalelse at de ble overasket over reaksjonen til hunden. Hva slags alvor skal ungen og foreldre her skjønne? At man ikke skal stole på noen hunder i det hele tatt, barna her har tidligere hilst mye på denne hunden, som bare plutselig angrep. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr følger ikke lover og regler, - og føler de seg truet eller redde så biter de ofte, de skal ikke straffes for dette.

Min erfaring er at friske hunder varsler før de angriper. Vi vet ikke om dette var tilfellet her.

Veldig mange voksne, men spesielt barn har ingen forutsetninger for å tolke hunders adferd. De vet ikke at den lave vibreringen er knurring, og tror at alle hunder knurrer med høy lyd og påfølgende flekking av tenner.

Jeg ville ikke latt barnet mitt gå bort til en hund som var bundet fast, selv om det har «gått fint før». Når det er sagt, ville jeg heller ikke hatt hunden min i lenke/bånd uten at jeg selv var rett ved siden av og hadde kontroll, men i en hundegård.

Anonymkode: 28000...3fe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...