Gjest Uff! Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 Vi har flyttet fra en leilighet med stort kjøkken og spiseplass, til en nyere leilighet med åpen kjøkkenløsning. Og jeg angrer!!! Når mann eller vesla ser på tv, har jeg jo ikke noe sted å være, annet enn på en av soverommene! Før kunne jeg sitte og surfe med den bærbare på kjøkkenet og lukke døren i ro og mak. Også har vi jo plutselig bare ett eneste oppholdsrom! Leiligheten føles kjempeliten når vi lager mat, spiser måltider og leker, ser på tv og slapper av i ett eneste, lite rom. Matos i hele leiligheten. Brødsmulene er plutselig overalt. KAN NOEN FORTELLE MEG HVORFOR I ALLE DAGER DE BYGGER LEILIGHETER SLIK??
Gjest Kari N Skrevet 12. mai 2005 #2 Skrevet 12. mai 2005 Jeg har aldri likt åpen kjøkkeløsning jeg heller. Men jeg må lære meg og ikke irritere meg, for det finnes jo lite annet på markedet. Åpne kjøkkenløsninger bygges vel fordi det er plassbesparende + at rommet/rommene ser større ut med åpen løsning.
Arkana Skrevet 12. mai 2005 #3 Skrevet 12. mai 2005 Jeg har heller aldri likt åpne kjøkkenløsninger, og kan ikke begripe at folk vil ha det. For det første må kjøkkenet alltid holdes rent og pent, hvem gidder sitte å se på oppvasken (særlig om man har gjester). Og stekeos som kommer inn i stua. Og uansett, jeg vil helst ikke sitte å se på et kjøkken når jeg skal slappe av i stua, samme hvor stilig det kjøkkenet måtte være.
Fakse Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Jeg kunne godt tenke meg en åpen kjøkkenløsning, synes det er koselig å kunne snakke med folk i stua selv om man rører i grytene. Oppvasken er ikke noe problem, den tar jeg uansett etterhvert slik at den ikke hoper seg opp. Men et krav må være en effektiv og stillegående kjøkkenvifte, og en oppvaskmaskin som går så stille at det ikke forstyrrer samtalen i spisestua. Vi har i dag lukket kjøkken vegg i vegg med kombinert stue og spisestue, men vurderer å åpne opp. Har en egen TV-stue med hjemmekinoanlegg, slik at man ikke forstyrrer noen om man ser på TV, og ville kanskje ikke vurdert å åpne opp om vi bare hadde en stue.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #5 Skrevet 12. mai 2005 Jeg har heller aldri likt åpne kjøkkenløsninger' date= og kan ikke begripe at folk vil ha det. For det første må kjøkkenet alltid holdes rent og pent, hvem gidder sitte å se på oppvasken (særlig om man har gjester). Og stekeos som kommer inn i stua. Og uansett, jeg vil helst ikke sitte å se på et kjøkken når jeg skal slappe av i stua, samme hvor stilig det kjøkkenet måtte være. :bukke: Derfor valgte vi å skille kjøkken og stue!
jordbær Skrevet 12. mai 2005 #6 Skrevet 12. mai 2005 Vi har åpen kjøkkenløsning. Vi skal ha nytt kjøkken og diskuterer frem og tilbake. Vi har egentlig en liten stue, men med åpen gang, kjøkken og stue-løsning, blir dette ikke så ille. Lukker vi kjøkkenet, vil det bli en UTROLIG liten stue! Desverre. Skulle gjerne hatt to separate rom, jeg, men jeg ser hensikten for å si det slik.
Gjest espen Skrevet 12. mai 2005 #7 Skrevet 12. mai 2005 Jeg har heller aldri likt åpne kjøkkenløsninger' date= og kan ikke begripe at folk vil ha det. For det første må kjøkkenet alltid holdes rent og pent, hvem gidder sitte å se på oppvasken (særlig om man har gjester). Og stekeos som kommer inn i stua. Og uansett, jeg vil helst ikke sitte å se på et kjøkken når jeg skal slappe av i stua, samme hvor stilig det kjøkkenet måtte være. Jeg er helt enig. Lurer litt på om de som faktisk bruker kjøkkenet mye til det det er laget for er de som er mest skeptiske. Forøvrig bryr jeg meg veldig lite om kjøkkenet er stilig.Det må være praktisk og min erfaring er at et kjøkken der døren kan lukkes vinner den konkurransen.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #8 Skrevet 12. mai 2005 Enig i at åpen kjøkkenløsning er en uting. Det kommer imildertid litt an på hvordan dette er plassert også, og romløsningen.
Sommerfugl Skrevet 12. mai 2005 #9 Skrevet 12. mai 2005 Jeg liker åpen kjøkkenløsning. Har aldri rot og oppvask stående på kjøkkenet, og med en god vifte slipper man unna mye matos.
Hilde Skrevet 12. mai 2005 #10 Skrevet 12. mai 2005 Jeg liker ikke åpen kjøkkenløsning. Det kan godt være en "halvåpen" løsning, men en stue med kjøkken på den ene veggen syns jeg er helt fryktelig. Hver sin smak, men jeg vil aldri kjøpe en leilighet med en sånn løsning.
Gjest Embla s Skrevet 12. mai 2005 #11 Skrevet 12. mai 2005 Jeg vil også helst ha kjøkken og stue i hvert sitt rom. Men kjøkkenet kan gjerne være såpass stort at det kan fungere som et allrom!
Cata Skrevet 12. mai 2005 #12 Skrevet 12. mai 2005 Er veldig godt fornøyd med min åpne kjøkkenløsning jeg. Har en ganske liten stue, så med åpen løsning vinner jeg noen kvadratmeter i begge rom - rent visuelt. (Er ikke blant de mest aktive kjøkkenskriverne og setter som oftest oppvasken rett inn i oppvaskmaskina, så veldig rotete rekker det sjelden å bli.) Men det er et godt poeng at matosen får mer rom å bre seg i. Er enig i at det er en god grunn til å ha "lukket" kjøkken.
Gjest Smarties .. Skrevet 13. mai 2005 #13 Skrevet 13. mai 2005 Jeg er helt enig med de fleste her - heia eget kjøkken Ut fra innleggene her virker det jo som at det er ganske mange som liker den "gamle løsningen", med eget kjøkken.. Kanskje entreprenørene har glemt å spørre folk hva de vil ha..??
Gjest Pjusk Skrevet 13. mai 2005 #14 Skrevet 13. mai 2005 Med mindre jeg hadde bodd i en mindre leilighet/hus, ville ikke åpen kjøkkenløsning vært førstevalget. Men jeg ville gjerne brukt kjøkkenet som allrom, men da hatt separat stue i tillegg. Kjøkkenet vårt er i dag nesten 30 m2 og jeg kunne gjerne hatt et enda større kjøkken om vi skulle bygge igjen. Vi oppholder oss mye her, men jeg synes likevel det er deilig å gå ut i stua når man har gjester, skal slappe av selv osv. Når det er sagt: Noen åpne kjøkkenløsninger er veldig fine og jeg kunne vanskelig tenkt meg leligheten/huset innredet anderledes. (F.eks. der du vet, Embla S)
Gjest Embla s Skrevet 13. mai 2005 #15 Skrevet 13. mai 2005 Når det er sagt: Noen åpne kjøkkenløsninger er veldig fine og jeg kunne vanskelig tenkt meg leligheten/huset innredet anderledes. (F.eks. der du vet' date=' Embla S)[/quote'] Så hyggelig at du sier det, Pjusk! Men jeg har litt kvaler pga blant annet det da...
Gjest Madeline Skrevet 13. mai 2005 #16 Skrevet 13. mai 2005 Jeg liker godt åpen kjøkkenløsning. Det har vi. Da vi flyttet hit var det vegg mellom kjøkken og stue. Denne rev vi ned og det ble mye bedre. Både stue og kjøkken virker så mye større og lysere. Det eneste negative må være at vi må holde det ryddig hele tiden, men på den andre siden får vi ting unna med en gang i steden for å utsette det til senere.
momo Skrevet 13. mai 2005 #17 Skrevet 13. mai 2005 Når vi flytter nå skal vi få åpen kjøkkenløsning og det synes jeg er helt greit. Men kjøkkenet er allikevel ikke i samme rom som stua. Det blir som en liggende L, Hvor stua da er i den lange streken og kjøkkenet i den korte delen. Så når vi sitter i sofaen, så ser vi ikke kjøkkenet. Kunne ikke tenkt meg leilighet der stue og kjøkken er i bare ett rom, så du ser hele kjøkkenet fra sofaen. Også det store soverommet skal brukes som loftsstue.
Lula Skrevet 13. mai 2005 #18 Skrevet 13. mai 2005 Tror ikke det er de som bruker kjøkkenet mest som er mest skeptiske til åpen løsning. Vi er kokker begge to, bruker kjøkkenet mer enn de fleste og åpen løsning er det vi liker best! Uaktuelt men "eget" kjøkken. Elsker å stå på kjøkkenet og samtidig ha kontakt med resten av huset/familien. Å holde det ryddig er da ikke noe problem. Vi har svært gode arbeids og rydderutiner, så kjøkkenet er alltid blåst uansett. Det hadde det vært om vi hadde hatt lukket kjøkken også, så jeg ser ikke helt problemet der.
Gjest espen Skrevet 13. mai 2005 #19 Skrevet 13. mai 2005 Javel. Da er det vare oss amatørkokker det gjelder da :oops:
Lula Skrevet 13. mai 2005 #20 Skrevet 13. mai 2005 Javel. Da er det vare oss amatørkokker det gjelder da :oops: Slett ikke umulig ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå