Gå til innhold

Hvorfor er det slik at hjertet fortsatt kan slå når man er hjernedød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i en artikkel at hjertet kan fortsette å slå opptil flere dager etter at man har blitt erklært hjernedød og har blitt koblet fra respirator. Så vidt jeg har forstått vil hjertet fortsette å slå som normalt uavhengig av hjerneaktivitet så lenge man er koblet til respirator og hjertet får tilført oksygen.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke hjertet avhengig av nervesignaler fra hjernen for å slå? Og hva er det egentlig som gjør at hjertet slår? Fant en "enkel" forklaring når jeg googlet der det står at sinusknuten sender ut elektriske impulser som får hjertecellene til å trekke seg sammen og på den måten slår hjertet (håper jeg formulerte det riktig nå). Men hvor får sinusknuten denne elektrisiteten fra? - og hvor og hvordan oppstår den egentlig? 

Anonymkode: 617ea...92f

Skrevet

Du har hatt basic anatomi og fysiologi på skolen ser jeg, det er bra. Nå må du lese deg videre opp på sinusknuten og hjerteaktivitet. Så forstår du det :) Men det du sier er helt riktig. Kan nesten ikke forklare nærmere uten å legge ut en hel oppgave. 

Anonymkode: a985d...4d1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste i en artikkel at hjertet kan fortsette å slå opptil flere dager etter at man har blitt erklært hjernedød og har blitt koblet fra respirator. Så vidt jeg har forstått vil hjertet fortsette å slå som normalt uavhengig av hjerneaktivitet så lenge man er koblet til respirator og hjertet får tilført oksygen.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke hjertet avhengig av nervesignaler fra hjernen for å slå? Og hva er det egentlig som gjør at hjertet slår? Fant en "enkel" forklaring når jeg googlet der det står at sinusknuten sender ut elektriske impulser som får hjertecellene til å trekke seg sammen og på den måten slår hjertet (håper jeg formulerte det riktig nå). Men hvor får sinusknuten denne elektrisiteten fra? - og hvor og hvordan oppstår den egentlig? 

Anonymkode: 617ea...92f

Hjertet fortsetter å slå så lenge pasienten er tilkoblet respirator. Men hvis du kobler bort respiratoren, så vil hjertet slutte å slå pga oksygenmangel (hjertestans pga respirasjonsstans). Så den første setningen i innlegget ditt er feil. 

Anonymkode: 3b353...cac

Skrevet

Hjertet fortsetter å slå så lenge pasienten er tilkoblet respirator. Men hvis du kobler bort respiratoren, så vil hjertet slutte å slå pga oksygenmangel (hjertestans pga respirasjonsstans). Så den første setningen i innlegget ditt er feil. 

Det kommer jo veldig an på person til person. “Pustetrangen” er noe som sitter dypt i alle mennesker og jeg har vært med å erklære folk død som ennå gispet etter luft av og til selv om hjerte var sluttet å slå for ca en time siden 

Anonymkode: dd7c7...9be

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo veldig an på person til person. “Pustetrangen” er noe som sitter dypt i alle mennesker og jeg har vært med å erklære folk død som ennå gispet etter luft av og til selv om hjerte var sluttet å slå for ca en time siden 

En hjernedød person har ingen pusterefleks, altså pasienten puster ikke. Så det kommer ikke an på personen. Det du tenker på er hvis man ikke er hjernedød.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Bare å Google det. Det kan ta fra noen minutter til noen dager

Anonymkode: a8732...e67

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hjernedød person har ingen pusterefleks, altså pasienten puster ikke. Så det kommer ikke an på personen. Det du tenker på er hvis man ikke er hjernedød.

Folk som dør og ikke skal brukes til organdonor blir hverken scannet eller røntget før de blir erklært død. De blir erklært død når hjerte har stoppa. Og ofte sjekker man f eks at pupillene ikke reagerer på lys. Derfor kan fint en som har blitt erklært død fortsette en stund å prøve å puste. 

Gjest Lama_Drama
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som dør og ikke skal brukes til organdonor blir hverken scannet eller røntget før de blir erklært død. De blir erklært død når hjerte har stoppa. Og ofte sjekker man f eks at pupillene ikke reagerer på lys. Derfor kan fint en som har blitt erklært død fortsette en stund å prøve å puste. 

:ler:

Skrevet
16 minutter siden, Lama_Drama skrev:

:ler:

Hva ler du av ? Voksent å bruke hersketeknikk

Skrevet

Du tar feil. Bare å Google det. Det kan ta fra noen minutter til noen dager

Nei, jeg tar ikke feil. Dette jobber jeg med.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tar ikke feil. Dette jobber jeg med.

Deg om det

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ler du av ? Voksent å bruke hersketeknikk

Feilinformasjonen er helt ute å kjøre. Rett og slett.

Skrevet

Altså, når man er erklært hjernedød så er man død og vil ikke kunne puste. Da har man opphørt sirkulasjon til hjernen, så hjernen vil ikke kunne sende noen reflekser i det hele tatt. Det er de pasientene som er erklært hjernedød som kan brukes til donasjon. En av testene man gjør for å se om pasienten er hjernedød er å koble fra respirator i 10 minutter og se om pasienten puster på egenhånd, gjør pasienten det er han ikke hjernedød og man går ikke videre med ytterligere undersøkelser. Så nei, en som er hjernedød kan ikke puste på egenhånd og må ligge på respirator med kontrollert modus om man skal holde organene i "live". 

Anonymkode: c5a54...aef

Skrevet
22 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Feilinformasjonen er helt ute å kjøre. Rett og slett.

Bare fordi du selv ikke har opplevd det, betyr ikke at det er feil. Prøv heller å lær noe nytt av andres erfaringer. 

Gjest Lama_Drama
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi du selv ikke har opplevd det, betyr ikke at det er feil. Prøv heller å lær noe nytt av andres erfaringer. 

Nei, altså, jeg jobber med faget. Vi erklærer ingen død før de er døde. Måte på altså. 😆

Skrevet
9 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Nei, altså, jeg jobber med faget. Vi erklærer ingen død før de er døde. Måte på altså. 😆

Jeg også jobber med faget. Sier ikke at det skjer ofte, men har skjedd ved noen få anledninger. 

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg også jobber med faget. Sier ikke at det skjer ofte, men har skjedd ved noen få anledninger. 

Men da burde personen aldri vært erklært død. Det ville vært et massivt avvik.

Skrevet
3 timer siden, Lama_Drama skrev:

Men da burde personen aldri vært erklært død. Det ville vært et massivt avvik.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Agonal_respiration

Agonal respirations are also commonly seen in cases of cardiogenic shock or cardiac arrest where agonal respirations may persist for several minutes after cessation of heartbeat.”

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...