Gå til innhold

Vanskelig innkjøring i b hg - hva gjør vi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 2 år, og innkjøringen går skikkelig dårlig. Hjemme er han harmonisk, glad, men bestemt. I barnehagen har det bare skjært seg helt. Han vil bare ikke være der, gråter konstant. 

Barnehagen har nå spurt om vi kan være der med ham en stund og deretter forlate en halvtime av gangen. Men dette er jo ikke forenelig med jobb! Kan jeg sykemelde meg i to uker for å kjøre ham inn?? Dette tærer på meg og jeg sliter med å gå tid og krefter til å jobbe (jobber selvstendig, så en sykemelding går kun utover meg selv). 

Anonymkode: a2148...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DU kan ikke sykemelde deg, nei, det er det leger som gjør. Og en lege vil nok ikke gi sykemelding for dette; du er jo ikke syk. 

Du må nok enten bruke ferie, eller søke om velferdspermisjon (men om du er selvstendig næringsdrivende, søker du vel da til deg selv... vet ikke hvordan det funker når man er selvstendig..). 

Men sykemelding får du nok ikke, nei. 

Det høres ut som om dere absolutt bør bruke mer tid på tilvenningen. Kan ikke mannen din ta dette, eller er du alene med barnet? 

Anonymkode: ba67d...2da

• Liker 4
Skrevet

Sykemelding blir jo ikke riktig her. Du kan heller ikke bare sykemelde deg selv. Har selv vært selvstendig da eldste var mindre, og noen ganger gikk det ut over jobb ja. Men barnet måtte også komme først. Hva med far? Ulønnet permisjon/halve dager, eller bruk av ferie blir det eneste riktige her. 

Anonymkode: d9ffa...f9d

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

DU kan ikke sykemelde deg, nei, det er det leger som gjør. Og en lege vil nok ikke gi sykemelding for dette; du er jo ikke syk. 

Du må nok enten bruke ferie, eller søke om velferdspermisjon (men om du er selvstendig næringsdrivende, søker du vel da til deg selv... vet ikke hvordan det funker når man er selvstendig..). 

Men sykemelding får du nok ikke, nei. 

Det høres ut som om dere absolutt bør bruke mer tid på tilvenningen. Kan ikke mannen din ta dette, eller er du alene med barnet? 

Selvstendige næringsdrivende har ikke velferdspermisjon og ferie styrer de selv. Tar man seg fri blir det gjerne tapt inntekt eller merarbeid siden, men jeg ville gjort det likevel for å gjøre tilvenningen skikkelig, så slipper dere langvarige problemer med at barnet ikke vil være i barnehagen. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvstendige næringsdrivende har ikke velferdspermisjon og ferie styrer de selv. Tar man seg fri blir det gjerne tapt inntekt eller merarbeid siden, men jeg ville gjort det likevel for å gjøre tilvenningen skikkelig, så slipper dere langvarige problemer med at barnet ikke vil være i barnehagen. 

Ja, det var det jeg også tenkte, at som selvstendig så er jo en "velferdspermisjon" bare å si at nå tar jeg meg fri, liksom.. 

Men det er jo mye enklere enn om man faktisk må søke til en sjef om å ta seg fri.. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg sykemelde meg i to uker for å kjøre ham inn??

Nei. Det er en lege som sykemelder og du er ikke syk på noe som helst måte og vil derfor ikke få en sykemelding.

Du og/eller far må ta dere fri slik at barnet kan få en trygg og god innkjøring i barnehagen. For din del må du endre arbeidstidene dine da, far kan søke om velferdspermisjon, fri uten lønn eller ta ut evt ferie eller avspassere om han har timer til gode i sin jobb.

Anonymkode: da305...96a

• Liker 3
Skrevet

Aldri hørt om noen som sykemelder seg for å ha innkjøring i barnehagen. Da får du snakke med arbeidsgiver og forskyve jobbdagen tilsvarende. Eller begge to, så kan dere bytte på å være der en halvtime ekstra på morgen.

Anonymkode: 2544f...45b

• Liker 2
Skrevet

Ikke forkort barnehage med b hg. Du får ihvertfall skrive bhg. 

Anonymkode: 52548...0c7

Skrevet

Må bare spørre: går barnet ditt i badebakken bhg? 

Anonymkode: ddc75...44e

Skrevet

Dere har ikke mulighet for hjemmekontor, jobbe om kveldene i stedet, etc, da? 

Vi satt av to uker til tilvenning, siden vår lille var skeptisk til andre barn (til tross for at vi pinte oss gjennom flere timer i åpen barnehage to dager i uken i et halvt år først), og da brukte vi ferie, avspasering, og jobbing hjemme om kvelden for å få det til å gå. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke mulighet for hjemmekontor, jobbe om kveldene i stedet, etc, da? 

Vi satt av to uker til tilvenning, siden vår lille var skeptisk til andre barn (til tross for at vi pinte oss gjennom flere timer i åpen barnehage to dager i uken i et halvt år først), og da brukte vi ferie, avspasering, og jobbing hjemme om kvelden for å få det til å gå. 

Siden TS er selvstendig næringsdrivende, kan dette neppe være noe problem. Hun kan jo skyve på arbeidstidene omtrent slik hun ønsker. 

Anonymkode: 498e0...d90

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS er selvstendig næringsdrivende, kan dette neppe være noe problem. Hun kan jo skyve på arbeidstidene omtrent slik hun ønsker. 

Nei, det kommer jo an på hva hun er selvstendig næringsdrivende innen, det. Har hun klienter/kunder, må hun jo forholde seg til når de har tid. Broren min er selvstendig næringsdrivende dyrlege, og han kan ikke akkurat si at "be den fødende kuen knipe igjen til etter kl 16", liksom.. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo helt hva man jobber med. Man kan ikke ta i mot kunder eller pasienter på kveld/natt feks, og noen er innleide konsulenter eller har oppdrag til faste tider. Da må man bare ta seg fri og i verste fall går den inntekten tapt. 

Skrevet

TS her. Beklager formulering som kunne misforstås. Jeg jobber med et selvstendig prosjekt på jobb som kun vedrører egen karriere - dermed vil en evt. sykemelding kun berøre meg selv. Jeg er altså ikke selvstendig næringsdrivende. 

Nei, syk er jeg kanskje ikke, men den totale situasjonen er ganske overveldende akkurat nå. Vi har tre barn og har begge svært krevende jobber som krever full konsentrasjon, og mannen min har nå tatt den verste støyten i de to ukene som har gått. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å bruke de neste ukene på innkjøring med alt dette. Vil bare gråte, altså. 

Anonymkode: a2148...1ad

Skrevet

Jeg er fastlege og selvstendig næringsdrivende og måtte ta en uke ekstra uplanlagt i tillegg til de to ukene jeg satt av i utgangspunktet. De første to ukene var barnet bare 2-3 timer hver dag, for å så øke til (nesten) full dag i en ekstra uke. Så 3 uker med tilvenning tilsammen.

Anonymkode: 7acee...c78

Skrevet

Forstår at situasjonen er fortvilende men det kvalifiserer ikke til sykemelding. I verste fall blir det perm uten lønn. 

Anonymkode: 009a1...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...