Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter helt ærlig med å skjønne den store forskjellen mellom disse to partiene. Forstår at rødt er mer standhaftig når det gjelder skattepolitikk, og helt i mot EU for å nevne noe, men sliter med å skille de to partiene fra hverandre ellers. Hvordan tenker dere som stemmer AP framfor rødt?

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde håpet på et litt mer utfyllende svar. 

Skrevet

Du må lese de to partienes program for å se hva de mener og vil. Det er kommunevalg nå, les deg opp på hva de gjør/ønsker å gjøre i din kommune. 

• Liker 1
Gjest Hoppetau
Skrevet

På partibarometer får jeg veldig ofte ganske likt mellom AP og rødt. Kommer til å stemme Ap ved kommunevalget for rødt har ca 0 oppslutning i min kommune, men kommer til å stemme rødt ved neste stortingsvalg. 

Har ikke satt meg godt nok inn i hva som skiller de to partiene i sakene. Jeg tenker at Rødt sine mest radikale holdninger uansett ikke kommer til å få gjennomslag i et regjeringssamarbeid så om jeg ikke anser meg selv som kommunist syntes jeg det er uproblematisk. Jeg er i alle fall mer sosialist enn hva Ap er

Skrevet
Just now, Hoppetau said:

På partibarometer får jeg veldig ofte ganske likt mellom AP og rødt. Kommer til å stemme Ap ved kommunevalget for rødt har ca 0 oppslutning i min kommune, men kommer til å stemme rødt ved neste stortingsvalg. 

Har ikke satt meg godt nok inn i hva som skiller de to partiene i sakene. Jeg tenker at Rødt sine mest radikale holdninger uansett ikke kommer til å få gjennomslag i et regjeringssamarbeid så om jeg ikke anser meg selv som kommunist syntes jeg det er uproblematisk. Jeg er i alle fall mer sosialist enn hva Ap er

Regjeringssamarbeid? Det er da kommunevalg nå.

• Liker 1
Gjest Hoppetau
Skrevet
2 minutter siden, Muskath skrev:

Regjeringssamarbeid? Det er da kommunevalg nå.

Ja, og som jeg skreiv ville jeg ikke stemme rødt før ved stortingsvalget ;)

Skrevet
13 minutter siden, Hoppetau skrev:

Ja, det er akkurat det jeg også får, og det gjør meg forvirret. Da jeg ikke opprinnelig er fra kommunen jeg bor i, har bodd her kort tid så er jeg ikke stø nok på de lokale sakene. 

Skrevet
På 21.8.2019 den 13.49, Nataljia skrev:

Jeg sliter helt ærlig med å skjønne den store forskjellen mellom disse to partiene. Forstår at rødt er mer standhaftig når det gjelder skattepolitikk, og helt i mot EU for å nevne noe, men sliter med å skille de to partiene fra hverandre ellers. Hvordan tenker dere som stemmer AP framfor rødt?

Hardbarka kommunister stemmer Rødt. Kommunister light stemmer Ap. 

• Liker 2
Skrevet
On 8/21/2019 at 1:49 PM, Nataljia said:

Forskjellen er at Rødt er et parti som markedsfører seg og selger seg inn mot markeringssaker som fenger studenter og yngre folk, og at Rødt markerer seg i praksis ved å være eneste partiet med politikere som går imot kultur og maktmisbruk av mer autoritære politiske grupperinger. Moxnes var eneste som gikk imot strømmen, og publiserte Lindeberg-rapporten for allmenheten. Resten av søppelet var mer opptatt av å beskytte kommunen, enn å beskytte befolkningen mot kommunen.

Erling Folkvord var i alle år en vaktbikkje på tinget. Å få inn slike nøkkelpersoner kan være et vesentlig moment ved valg.

Rødt markedsfører seg som et ideologisk parti. Det kommer fra ordet idiot. Bare idioter følger ideologier. Skikkelige folk er pragmatikere, og tar hensyn til hvilke mennesker de har sympati med, og er forutsigbare på en annen måte. Ideologer, både på høyre- og venstresiden, er folk med skylapper. Det er de som ønsker væpna revolusjon og folkemord på innvandrere.

Arbeiderpartiet er ikke et ideologisk parti. Det er et parti for mennesker som ønsker makt, av hensyn til makt i seg selv, ikke fordi de ønsker å forandre noe. Arbeiderpartiet ønsker ingen grunnleggende samfunnsforandringer, og er veldig, veldig like høyre.

Forenklet sagt er nok Arbeiderpartiet for de med under 600 tusen i lønn, og Høyre for de med over 600 tusen i lønn. Bortsett fra det, så konkurrerer Arbeiderpartiet om å være distriktsparti. Veldig mange byer nordover får nettooverføringer fra staten, og dermed er det viktig at regjeringspartiene potensielt taper mange medlemmer om ikke disse partiene støtter sine velgere i distriktet.

• Liker 2
Skrevet

Ville vel heller sagt at sv og rødt er like. 

Skrevet

Kommunevalg er jo gjerne litt annerledes enn storting. Du må se på de lokale sakene og velge ut fra det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...