Gå til innhold

10 åring alene hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok at en 10 åring (5. klasse) er hjemme alene i 2-3 timer, etter skoletid? Det gjelder en gang i uka.

Anonymkode: 9d439...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok bra så lenge ungen er ansvarsfull. Det var da mange nøkkelbarn på 90-tallet uten at noen brydde seg med det.

Anonymkode: 61b6e...60e

• Liker 3
Skrevet

Ja. Med mindre det er en veldig umoden tiåring. 

Anonymkode: 91c35...dc6

• Liker 6
Skrevet

Ja det er vel ikke noe problem?

• Liker 4
Skrevet

Ja det går helt fint hos oss hvertfall, min er ni og er hjemme hver tirsdag fra 13.30-15.30, sammen med bror på 12, men klarer seg fint om broren feks går til en kompis.

Anonymkode: 6f92b...282

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ok at en 10 åring (5. klasse) er hjemme alene i 2-3 timer, etter skoletid? Det gjelder en gang i uka.

Naturligvis

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Du kjenner ditt barn, men det vil jeg si går bra for de fleste 10åringer ja :) Så lenge barnet selv føler seg trygg så er det jo fin øving på selvstendighet. 

Skrevet

Har barnet aspergers? 

Anonymkode: 0f369...911

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har barnet aspergers? 

Nei.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Med mindre det er en veldig umoden tiåring. 

Anonymkode: 91c35...dc6

Det er en helt normal 10 åring.

Skrevet (endret)

Ikke noe problem. Var det mange ganger jeg i den alderen, vel å merke ofte sammen med min yngre søster. Vi bodde i blokk og hadde en hjemmeværende nabo under oss, vi brukte henne hvis det var noe.

En av mine beste venninner i barndommen var nøkkelbarn i mange år, det begynte vel når hun var i 8-9 års alder. Hennes alene-tid kunne variere mellom én og fem timer om dagen, avhengig av lengden på skoledagen og foreldrenes arbeidstid. Mammaen var tilgjengelig på jobbtelefon, pappaen var ikke det da han ofte var utenfor kontoret mesteparten av dagen. (Dette var tidlig 90-tallet hvor det ikke var vanlig at alle hadde mobil). Venninna mi hadde klare regler på hva hun fikk lov til og ikke fikk lov til. Det sto skrevet på et ark som alle venninnene også måtte lese. Dette gikk på at hun skulle ha med seg kun én venninne på besøk om gangen når hun var alene etter skoletid. Hun skulle ringe mammaen på jobb hvis det var noe veldig spesielt, holde rommet og stua ryddig, gjøre lekser, huske nøkkel og låse huset hvis hun gikk ut, skrive en lapp eller ringe til mammaen og si hvor hun gikk. Sånne ting. Klare grenser, men likevel veldig "fritt" og trygt for henne og for venninnene

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har barnet aspergers? 

Slutt med sånne spørsmål, feig når du skriver som anonym. Jeg har Asperger selv, og det beste jeg visste var alene-tiden

Endret av Millimani
  • Liker 3
Skrevet

Min 8-åring klarer det helt fint, så ja, det bør gå veldig fint med en 10-åring.

Anonymkode: 2d888...f30

• Liker 3
Skrevet

Du kjenner 10-åringen din best, og mener du han er moden for det går det helt fint!😁

Her har eldste vært alene hjemme en times tid noen ganger fra han var 7 år. Fra 8 år dro han hjem i stedet for å gå på SFO hver dag, og var alene i 2-3 timer før noen andre kom hjem, og han elsket denne alenetiden. Nå er yngste 9 år og han kunne ikke gjort det samme som broren. Han har jo alltid hatt eldre søsken rundt seg, og det blir dessverre litt krise hvis alle de andre skulle ha dratt til venner eller noe etter skolen nå... Han blir redd for alle lyder, eller han kjeder seg. Veldig selvstendig ellers, men akkurat det å være alene hjemme liker han ikke. 

Anonymkode: 51856...f0a

• Liker 1
Skrevet

Blir så overrasket over hvor lite selvstendige mange barn tydeligvis er. Ja selvfølgelig burde en 10-åring klare det. Det burde de klare fra de er 7 og opp. 

• Liker 5
Skrevet

Ja det tenker jeg er greit for en normalt oppegående 10 åring. Vår 9 åring kommer til å være hjemme alene et par timer etter skoletid en dag i uka dette skoleåret. Han syns det er stor stas, og gleder seg veldig til fredag, det blir første gang. 

Anonymkode: 0dcf7...2ce

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør ikke samtlige 5 klassinger det😅 fikk lov å slutte på SFO og fikse meg selv når jeg var 8, gikk fint😀.. lagde mat og koset meg et par timer før mutter kom hjem🙃

Anonymkode: 1ed5d...b5c

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig om han er klar.

Skrevet

Begge mine barn sluttet på SFO etter jul i 2 klasse og gikk da hjem etter skoletid og var alene til foreldre kom hjem. 

Samme i omgangskretsen. 

Anonymkode: 0b01e...b1e

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 10 år hadde vi alle en dag fri i uken fra skolen, og jeg var alltid alene hjemme hele dagen da. Var ikke en spesielt moden eller tøff 10 åring men det gikk helt fint allikevel. 

Anonymkode: 6be3f...46e

• Liker 1
Skrevet

Vår var det hver dag da hun var 10,fra hun var 8-9 ihvertfall.... De har jo ikke SFO, og vi jobber. De fleste får det til! 

Skrevet

Min 10-åring kan være hjemme alene lengre enn det. Hun er ganske ansvarsfull og moden da. Kommer an på 10åringen.

Anonymkode: dea18...d2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...