Gå til innhold

Barn som er utredet for autisme, ikke fått diagnose, kan diagnosen likevel komme ved evt. senere utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Kan han likevel få diagnosen autisme i skolealder f.eks.? 

Barnet blir 4 år om ca. 1 måned. Han har forsinket språk, men språket utvikler seg likevel. Har også hatt lite sosialt samspill med andre barn fram til han var i treårsalderen, da ble det ble en liten bedring og noe mer lek med andre. 

Anonymkode: 06070...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 391b6...96e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: 391b6...96e

OK, så første utredning gir ikke nødvendigvis det endelige svaret. Nå var jo sønnen vår bare litt eldre enn 3,5 år under utredningen, så skjønner at denne alderen kan være vel tidlig å utrede for autisme. 

Skrevet

Språk og sosialisering henger tett sammen. Sen språkutvikling vil naturlig også føre til sen sosialisering.

Men dette alene i seg selv trenger ikke å være autisme. Om det er KUN sen språk og sisialisering, så er sjansen veldig liten for at det er autisme. Det skal mye mer til...  Det kan være mange årsaker til at barnet snakker sent. Eller det trenger ikke å være noen årsak i det hele tatt, men rett og slett at barnet bare er slik som du beskriver.

Kan du fortelle noe mer om barnet ditt? Hans oppførsel til daglig, endring av rutiner, leggetid, sove rhan gjennom natta, hvordan leker barnet ellers? hvordan er han rundt andre barn? hvordan er han ellers i barnehagen? Hva med spising/måltider? Hvordan har barnet det når deg gjelder å lære nye ting. Dvs tegne, lære tall, bokstaver, farger?

Kan jeg spørre hvordan barnet ditt snakker idag? Altså i hvor stor grad? Forstår barnet det som blir sagt?

Er det noe annet "rart" du merker ved barnet utenom sen språk og sosialisering?

Anonymkode: c6c1e...c8f

Skrevet

Barnet vårt ble utredet for autisme i 5-6 års alderen, og fikk ikke noe diagnose. Vi ba om "second opinion", og gutten fikk diagnose atypisk autisme da han var ca 7 år.

Anonymkode: e3ff8...e5f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt ble utredet for autisme i 5-6 års alderen, og fikk ikke noe diagnose. Vi ba om "second opinion", og gutten fikk diagnose atypisk autisme da han var ca 7 år.

Anonymkode: e3ff8...e5f

Kan jeg spørre om hvorfor dere ba om second opinion? Hva var det ved guten deres som gjorde at dere ba om "second opinion"? hva var det som var "uvanlig" ved gutten deres i forhold til barn uten autisme?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språk og sosialisering henger tett sammen. Sen språkutvikling vil naturlig også føre til sen sosialisering.

Men dette alene i seg selv trenger ikke å være autisme. Om det er KUN sen språk og sisialisering, så er sjansen veldig liten for at det er autisme. Det skal mye mer til...  Det kan være mange årsaker til at barnet snakker sent. Eller det trenger ikke å være noen årsak i det hele tatt, men rett og slett at barnet bare er slik som du beskriver.

Kan du fortelle noe mer om barnet ditt? Hans oppførsel til daglig, endring av rutiner, leggetid, sove rhan gjennom natta, hvordan leker barnet ellers? hvordan er han rundt andre barn? hvordan er han ellers i barnehagen? Hva med spising/måltider? Hvordan har barnet det når deg gjelder å lære nye ting. Dvs tegne, lære tall, bokstaver, farger?

Kan jeg spørre hvordan barnet ditt snakker idag? Altså i hvor stor grad? Forstår barnet det som blir sagt?

Er det noe annet "rart" du merker ved barnet utenom sen språk og sosialisering?

Takk for svar. Ønsker ikke å utlevere han her, men kan si at han fungerer relativt godt i hverdagen både hjemme og i barnehagen. Han får oppfølging av spesialpedagog i barnehagen for språktrening og «sosial øving». Noen utfordringer har han av og til, men om dette er knyttet til en diagnose eller har andre årsaker er veldig vanskelig å vite per dags dato. Språket har forøvrig utviklet seg mye på et år, men man hører tydelig at han ligger bak barn på hans egen alder. 

Skrevet

Nå har mitt barn nylig fått Asperger diagnosen, han er 12 år nå. Vi har jo sett små tegn siden barnehagealder, men med Asperger, så får de fleste ikke diagnosen før i skolealder.

Anonymkode: 7d6de...5c0

Skrevet

Vi fikk uspesifisert adferdsforstyrrelse og noe greier da han var 5. Fikk barnetautisme og adhd da han var 8.

Anonymkode: 99444...ffe

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er andre diagnoser eller utfordringer som kan ha mye like symptomer som autisme. I ung alder er det ikke alltid like lett å påvise alt utifra hvor på spekteret barnet ligger og dermed kan diagnose bli satt på et senere tidspunkt.

Skrevet

Jeg jobber som lærer på ungdomsskolen, og flere av våre elever har fått diagnosen sin (ofte aspergers) først etter de har kommet til oss. Eventuelt har noen fått diagnosen kort tid før de kommer til oss.

Anonymkode: 9495a...2fb

Skrevet

Vet om en som fikk diagnosen 32 år gammel så det er aldri for sent. 

Anonymkode: 823d9...c11

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med dette? Kan han likevel få diagnosen autisme i skolealder f.eks.? 

Barnet blir 4 år om ca. 1 måned. Han har forsinket språk, men språket utvikler seg likevel. Har også hatt lite sosialt samspill med andre barn fram til han var i treårsalderen, da ble det ble en liten bedring og noe mer lek med andre. 

Søk opp Olaug Nilssen sin podcast?  på nrk fra 2018, tror jeg det var. 

Dernest kan du lese boka hennes, Tung tids tale. Begge gir en unik innsikt i hennes sønn med autisme, særlig den negative utviklingen fra han var 2 - 3 år og synger helt fantiastisk og til det bare blir lyder. Ditt barn, slik du beskriver barnet har fremgang, ikke stagnasjon eller tilbakegang dermed tenker jeg at det forhåpentligvis ikke er autisme. 

Men jeg kan ta feil. 

Anonymkode: d01d0...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...