Gå til innhold

Hvilken jobb ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg jobber nå tjener jeg 590.000 og jeg bruker 15 min på å kjøre dit. Sjeldent kø.

Ny jobb vil jeg få 650.000. Det tar 30 min å kjøre dit, men det kan også ta noe lengre tid pga kø (15 min lenger).

Arbeidsoppgaver er like. Og arbeidstiden er 08-15.30. Er alenemor i ordets rette forstand til et barn på ett år. Barnehagen er rett ved hjemmet. Foreldrene mine er pensjonister og bor rett ved barnehagen. Så jeg kan spørre dem om å hente ved behov, men jeg ønsker ikke at barnet skal ha for lange dager i barnehagen.

Anonymkode: 3c0fd...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor hardt du trenger pengene. 

Jeg har meget romslig økonomi, så for meg er tid verdt mer enn penger. Selv om jeg har en partner og vi kan bytte på å hente i barnehagen, vurderer jeg å skifte jobb for å få kortere reisevei (og ikke minst slutte å være avhengig av busser som aldri klarer å holde ruten). Jeg har ca 35 min reisetid i dag, men det er tilsvarende arbeidsplasser rundt 15 min spasertur fra heimen.. 

Så jeg ville nok valgt den med kortest reisetid om du ikke har så stort behov for de ekstra 60 000. 

Anonymkode: a82d5...97f

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde blitt der du er nå. For det er ikke så stor forskjell på lønnen. Og det blir lenger reisevei, og går med mer utgifter til det. Skulle jeg ha byttet jobb, måtte jeg hatt bedre betalt.

Anonymkode: ad77a...7ff

• Liker 3
Skrevet

Definitivt den første jobben. 60 000 mer i året hadde ikke vært verdt det for min del dersom jeg fikk lenger tid til jobb og måtte stå i rush. 

Anonymkode: 6cc2f...3f6

• Liker 3
Skrevet

Momenter å tenket på;

- lengre reisevei betyr som regel mer i reiekostander (f.eks bensin, evt bompenger, økt km stand på bilforsikringen), samt at kø er et irritasjonsmoment til de grader når det skjer mer enn en sjelden gang

- arbeidsmiljø, du vet hva du har men ikke hva du får. har du et godt arbeidsmiljø og trives med kollegene dine kan det være verdt like mye som lønnsøkning.

Jeg hadde blitt i jobben. 

Anonymkode: 6ec40...bfd

• Liker 5
Skrevet

den jobben man tjener mest på. 30 minutter er ikke så mye, du kan eventuelt bytte barnehage i nærheten av jobben, så blir det lettere.

• Liker 1
Skrevet

Ikke muligheter for å høre med nåværende arbeidsgiver om de vil gi deg et par titusener ekstra siden du har et jobbtilbud for hånden? Gitt at det er privat sektor :)

30 min til jobb er for øvrig lite, men en halvtime ekstra i din situasjon spiller kanskje inn likevel.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du virkelig trenger de ekstra pengene (husk at noe går med til drivstoff, ekstra km på forsikring, evt bompenger osv) hadde jeg byttet. Personlig ville jeg blitt i nåværende jobb og heller prøvd å forhandle litt om lønn. Men 60 000 ekstra i året er jo ikke sååå mye penger når du allerede tjener 590k. 

Anonymkode: 3f4e2...058

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sett på den reelle lønnsøkningen, altså etter skatt, økt transportkostnad og andre kostnader som eventuelt endres dersom du velger ny jobb. Så ville jeg sett det opp mot økonomien min i dag. Si reell lønnsøkning er 3000 kr pr mnd. Dersom økonomien min hadde vært stram i nåværende jobb, hadde jeg valgt den nye da beløpet ville hatt stor innvirkning på livet mitt (og barnets). Hadde økonomien vært romslig i nåværende jobb, ville terskelen for å skifte vært høyere.

Jeg ville også vurdert den eventuelt nye jobben i et litt større perspektiv enn rent økonomisk. Kan den gi deg verdifull erfaring? Mulighet for forfremmelse? Mer spennende arbeidsoppgaver på sikt?

Også ville jeg benyttet det nye tilbudet til å reforhandle nåværende lønn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...