AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #1 Skrevet 20. august 2019 Barnet mitt ble operert og gipset for to stygge brudd i armen to dager før skolestart i 1.klasse. Har vært sammen med h*n på skolen i 2 dg nå (halv dag i dag) og lurer litt på hva jeg kan forvente at skolen ift tilrettelegging da fysisk aktivitet utgår og barnet ikke kan holde blyant/ klippe/ lime etc. Anonymkode: c9a9d...13e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #2 Skrevet 20. august 2019 Har du seriøst ikke snakket med skolen om dette disse to dagene du har vært der? Anonymkode: 9b55e...01b 18
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #3 Skrevet 21. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du seriøst ikke snakket med skolen om dette disse to dagene du har vært der? Anonymkode: 9b55e...01b Så hyggelig svar:) Jo, jeg har skrevet to mailer og bedt om samtale, men virker travelt med oppstart av 28 1.klassinger så fikk ikke så mye konkret svar annet enn «vi skal hjelpe h*n» og samtale ble det ikke tilbudt noe tid om. Ønsker ikke å være krevende men trenger litt trygging på at h*n ikke blir overlatt til seg selv, hverken praktisk eller sosialt. Ts Anonymkode: c9a9d...13e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 De har jo svart de skal hjelpe hn. På skolen her så er det en ekstra lærer med i hele 1. Klasse. Under påkledning før friminutt ol så er det alltid en voksen i garderoben. Har selv hatt er barn med gips på armen og hn fikk hjelp. Har også hatt barn med brukket bein, da har tom læreren bært barnet ved behov😂 Anonymkode: 2e5ef...736 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #5 Skrevet 21. august 2019 Hvorfor trenger du en egen samtale om det? Jeg tipper at de enten finner frem fargeblyanter og ark lar barnet observere de andre barna i sine aktiviteter kanskje lar det få en valgfri klassekamerat til å være med en i mellomtiden/når det skjer kanskje lar barnet få låne én bok på skolebiblioteket (det klarer man å bære med en arm). Anonymkode: 8226e...565 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #6 Skrevet 21. august 2019 H*n får helt sikkert hjelp, både av lærer og medelever. Jeg fikk det da jeg brakk armen etter én uke i første klasse - og det er for snart 40 år siden. Anonymkode: 32a98...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #7 Skrevet 21. august 2019 Trenger barnet hjelp på toalettet pga den brukne armen? Er barnet litt forsiktig av seg og tør ikke spørre voksne om hjelp? Hvis ja, kan jeg skjønne at du er litt engstelig for at barnet skal bli overlatt til seg selv og ikke få gått på do (ta på seg klærne igjen og tørke seg etter dobesøk). Forøvrig tror jeg ikke en seksåring går glipp av noe stort disse første ukene på skolen. Det tar ikke mange ukene før bruddene er grodd og gipsen kan tas av, og det er sikkert i tide til de skal begynne for alvor å skrive litt mer tall og bokstaver. Barnet ditt kan leke og prate med de andre selv om det er gips på armen, så det blir ikke å henge etter sosialt av den grunn. Utstyr barnet med mobiltelefon, så h*n kan ringe deg om det blir helt krise og det ikke er hjelp å få på do eller noe. Anonymkode: 6cdea...1f6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #8 Skrevet 21. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger du en egen samtale om det? Jeg tipper at de enten finner frem fargeblyanter og ark lar barnet observere de andre barna i sine aktiviteter kanskje lar det få en valgfri klassekamerat til å være med en i mellomtiden/når det skjer kanskje lar barnet få låne én bok på skolebiblioteket (det klarer man å bære med en arm). Anonymkode: 8226e...565 Eller jobbe på PC/iPad når de andre gjør ting eleven ikke klarer med den brekte hånda. Erfaringsmessig så er såpass små barn i full fres når det gjelder fysiske aktiviteter igjen kun få dager etter at gips er på, så det er heller neppe noe stort problem. Anonymkode: f3d7a...f93 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #9 Skrevet 21. august 2019 Hvis de sier at de skal hjelpe barnet, så må du stole på det:). Jeg er lærer, og når elever har brukket armen e.l, så er det litt forskjellig vi lar dem gjøre: Bruke iPad/ pc i stedet for blyant. Gir barnet ekstra hjelp med fks oppgaver i kunst og håndverk. Mange klasser har jo en assistent som kan bli satt til dette. Gjøre en annen aktivitet på gruppe eller med en venn mens de andre spiller ballspill e.l. Andre elever pleier også ofte å være til hjelp for barnet som trenger det. Om klassen fks skal lage noe der de må klippe/ lime, så kan den som har brukket armen få samarbeide med en annen elev. Det syns de stort sett bare er stas. Det blir ikke satt opp noe «aktivitetsplan» med konkrete punkter i slike tilfeller. Lærerne tilrettelegger underveis, etterhvert som de planlegger undervisningen. Det går nok kjempefint Anonymkode: fd396...88a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #10 Skrevet 21. august 2019 Og i 1.klasse ER lærerne nøye på at alle elevene er med og henger på. Det skal alltid være en voksen først inn og sist ut, og ofte er det flere voksne. Lærere vet at barn har ulike behov, og de vet at de må tilrettelegge. De friske 1.klassingene trenger masse hjelp. Med do, kle på seg, skolearbeid, følelser, skader osv. Så at en syk/skadet elev skal få mindre oppmerksomhet og hjelp er vel ganske usannsynlig. Det er ikke sånn at læreren hjelper en frisk elev med å knyte skoene også overser eleven som har brukket armen. Anonymkode: fd396...88a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #11 Skrevet 21. august 2019 Synes det er veldig merkelig at du ikke har fått mulighet til å snakke med lærer mens du har vært der. Har du prøvd egentlig? Anonymkode: 3771d...059 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #12 Skrevet 21. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt ble operert og gipset for to stygge brudd i armen to dager før skolestart i 1.klasse. Har vært sammen med h*n på skolen i 2 dg nå (halv dag i dag) og lurer litt på hva jeg kan forvente at skolen ift tilrettelegging da fysisk aktivitet utgår og barnet ikke kan holde blyant/ klippe/ lime etc. Anonymkode: c9a9d...13e Er det armen eller hodet til barnet det er noe galt med? Barn er utrolig tilpasningsdyktige normalt sett. Tilrettelegging betyr at barnet skal kunne delta på så lik linje som de andre elevene. Men fungerer barnets hode, så har han absolutt utbytte i å delta sammen med de andre barna, og å lære seg å fungere med en frisk arm. Skolen skal legge tilrette, de skal ikke sy puter under armene på barnet, noe de fleste barn forstår. De vil og klare mest mulig selv. Hva har barnet ditt gjort i disse to dagene ig hva har barnet ditt trengt din hjelp til? Og ikke minst hva har skolen snakket med deg om i disse timene? Ingenting, skulle vi tro hi, for å svare selv. Anonymkode: 85ba2...0b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå