AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #1 Skrevet 20. august 2019 Hva er de viktigste argumentene? - at det kan begynne å brenne? Hva gjør barnet? - at barnet kan åpne opp døren for folk som ikke bør ha adgang? - hvem skal hjelpe barnet om det skader seg/blir sykt, får barnet varslet noen? Hva mer? Anonymkode: bdd82...71e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #3 Skrevet 20. august 2019 Hvis barnet ikke har lært seg å smøre ei skive hvis det blir sultent er det for tidlig. hvis barnet ransaker alt av snop i huset er det for tidlig. hvis barnet ikke har telefon/telefonklokke/hustelefon eller ikke klarer å bruke det enda er det for tidlig Hvis barnet ikke har lært hva det skal gjøre ved feks brann, eller ikke lært å bruke(eller at de ikke får lov p bruke) komfyr, etc, så er det for tidlig. (er villige besteforeldre i huset ved siden av er jo saken annerledes da de kan gå dit for hjelp, mat, etc). Timeantallet har jo også mye og si for hvilken alder de får lov å være hjemme alene da, er stor forskjell på en 8 åring og en 14 åring. Anonymkode: 04a43...d20 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #4 Skrevet 20. august 2019 Det er så enkelt som at barnet kan ikke ta ansvar for seg selv. De er foreldrene sitt ansvar. Og burde være første prioritet når de først velger livet med barn. Hvorfor må barne være alene??hva er viktigere enn barnet? Kan du leve med deg selv hvis det skader seg permanent i verstefall dør? Anonymkode: 8c095...490 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #5 Skrevet 20. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis barnet ransaker alt av snop i huset er det for tidlig. Anonymkode: 04a43...d20 Haha, jeg slutta aldri med det, og jeg fikk være alene hjemme siden første klasse... Mamma fant en enkel løsning: ikke kjøp snop! Men da lagde jeg meg vafler isteden.. Eller ostesmørbrød.. Så vet ikke helt hvordan kaloriregnskapet slo ut, men tynn var jeg 🤣 Anonymkode: a8266...dd6 14
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #6 Skrevet 21. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg slutta aldri med det, og jeg fikk være alene hjemme siden første klasse... Mamma fant en enkel løsning: ikke kjøp snop! Men da lagde jeg meg vafler isteden.. Eller ostesmørbrød.. Så vet ikke helt hvordan kaloriregnskapet slo ut, men tynn var jeg 🤣 Anonymkode: a8266...dd6 Har ikke slutta med det enda jeg,35 år🤣👌 Anonymkode: 9745f...0bc 20
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #7 Skrevet 21. august 2019 Barnet kan bli redd når det er alene, og dermed utvikle skrekk for å være alene hjemme. Anonymkode: c0e66...349 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #8 Skrevet 21. august 2019 Barnet kan falle og skade seg. For eksempel ned trapper, kanskje med skarpe gjenstander (saks, kniv, blyanter, strikkepinner..) i henda, eller kanskje de klatrer opp på kjøkkenbenken og faller derfra eller til og med ut av et vindu. De kan sette noe i halsen Anonymkode: 0c2e8...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #9 Skrevet 21. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så enkelt som at barnet kan ikke ta ansvar for seg selv. De er foreldrene sitt ansvar. Og burde være første prioritet når de først velger livet med barn. Hvorfor må barne være alene??hva er viktigere enn barnet? Kan du leve med deg selv hvis det skader seg permanent i verstefall dør? Anonymkode: 8c095...490 På et eller annet tidspunkt må barn lære seg å være alene hjemme. Foreldrene kan ikke slutte i jobb fordi de får barn, og være der 24/7. Så vidt jeg forstår TS, er det spørsmål om hvordan man skal vurdere barnets evne til å være alene hjemme, når kan foreldre føler seg noenlunde trygge på dette ? For min del var alltid skrekken at de skulle sette noe i halsen. Eller falle ned en trapp. Jeg tror det var fordi jeg tenkte at slikt foregår så usynlig, innenfor husets fire vegger, at barnet ikke ville få hjelp. Jeg ringte ofte hjem når barna var alene, rett og slett for å høre at de pustet Så for min del var nok barna klar før meg...... Anonymkode: 01428...ba9 12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #10 Skrevet 21. august 2019 Det var ikke SFO da jeg var liten, så var alene etter skolen. Ingen hadde lært meg hva jeg skulle gjøre hvis det begynte å brenne, men jeg er ganske sikker på at jeg hadde løpt ut døra og kontakta naboen. Jeg kunne også bruke telefonen og ringe pappa. Det var vel egentlig det jeg trengte å vite. Anonymkode: 3fc66...d63 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #11 Skrevet 21. august 2019 De kan risikere å bli selvstendige og kreative Anonymkode: 79966...75f 22
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #12 Skrevet 21. august 2019 Alltid teit å lese om de som argumenterer med at da de var små gjorde de sånn og slik og det gikk jo bra. Nei, det gikk faktisk ikke alltid bra. Mange flere barn døde da vi var små enn nå, ikke minst ute i trafikken. Verden går heldigvis framover og de fleste av oss forstår at en del ting vi anså som trygt før ikke er det likevel. Anonymkode: 037b9...c9c 3
ajarRun Skrevet 21. august 2019 #13 Skrevet 21. august 2019 Barn kan være alene fra 6 månders alderen, da har de lært seg å kravle rundt. Bare husk å legge noe mat på gulvet, sånn type ferdigskjerte brødskiver og osteskiver (de er veldig dårlig med ostehøvler og kniver). 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #14 Skrevet 21. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alltid teit å lese om de som argumenterer med at da de var små gjorde de sånn og slik og det gikk jo bra. Nei, det gikk faktisk ikke alltid bra. Mange flere barn døde da vi var små enn nå, ikke minst ute i trafikken. Verden går heldigvis framover og de fleste av oss forstår at en del ting vi anså som trygt før ikke er det likevel. Anonymkode: 037b9...c9c Jada men selv om det døde flere barn i trafikken før, så må jo dagens barn på et eller annet tidspunkt lære seg å være alene hjemme av og til. Anonymkode: 8724d...9c0 10
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #15 Skrevet 21. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så enkelt som at barnet kan ikke ta ansvar for seg selv. De er foreldrene sitt ansvar. Og burde være første prioritet når de først velger livet med barn. Hvorfor må barne være alene??hva er viktigere enn barnet? Kan du leve med deg selv hvis det skader seg permanent i verstefall dør? Anonymkode: 8c095...490 Og når mener du at barn kan være alene da? Aldri? 18 år? Anonymkode: 1694d...f6b 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #16 Skrevet 21. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada men selv om det døde flere barn i trafikken før, så må jo dagens barn på et eller annet tidspunkt lære seg å være alene hjemme av og til. Anonymkode: 8724d...9c0 "på ett eller annet tidspunkt", ja. Det er jo nettopp det tråden handler om: "fra en viss alder". Og den alderen er gjerne annerledes enn da "vi" var små, nettopp fordi samfunnet er annerledes. Færre som er hjemmeværende, mindre vanlig med kontakt med naboer, flere duppedingser i hjemmet som kan gå skeis, osv. Anonymkode: 09c1d...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #17 Skrevet 21. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: "på ett eller annet tidspunkt", ja. Det er jo nettopp det tråden handler om: "fra en viss alder". Og den alderen er gjerne annerledes enn da "vi" var små, nettopp fordi samfunnet er annerledes. Færre som er hjemmeværende, mindre vanlig med kontakt med naboer, flere duppedingser i hjemmet som kan gå skeis, osv. Anonymkode: 09c1d...fe9 Da jeg begynte i 1. Klasse i 1990 jobbet alle foreldrene til klassekameratene mine hvertfall. Vi hadde egen nøkkel og gikk hjem etter skolen. Sfo hadde vi ikke da, dvs foreldrene våre fikk tilbud om det, men ingen var interessert så det ble ikke noe da. Kan ikke si kontakten med naboene var stor, mamma og pappa har stort sett de samme naboene i dag som da og siden jeg har aldri kjent dem er jeg sånn sett ikke på hils med dem i dag😂 duppedingser ja. Vi hadde tv og brødrister da og. Vi hadde til og med lighter og fyrstikker i huset da. Så stort sett på tv, spiste en brødskiv og snoket etter snop. Man kan si hva man vil om nå og da - men jeg er utrolig spent på å se hva det blir ut av de små bomullsdottene som vokser opp i dag - la oss si om 20 år. De får ikke være hjemme alene før langt opp i tenårene, slutter å leke når de er 7 og frem til de slutter å leke så har de ikke rukket å kjede seg et sekund fordi mamma og pappa har vært snar til å aktivisere dem. Anonymkode: 8724d...9c0 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #18 Skrevet 21. august 2019 Nå har jeg ikke barn men jeg syns det er så rart at det ikke er å bare fortelle ungene hva som er lov og ikke? Da mener jeg ikke "lov å snoke etter snop eller ikke" for det gjør de nok uansett, men, ikke røre kniver, ikke leke med komfyr osv. Er unger idag så vanærde at de ikke kan ta en beskjed? Ha klart noen ferdigskjærte brødskiver, si at de kan se TV ellernoe i mellomtiden og ikke "finne på noe" osv. Tror da de fleste unger vil ha det som en gulrot at de kan få være husets herre noen timer om de oppfører seg? Anonymkode: cffcb...a88
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #19 Skrevet 21. august 2019 Barnet skal kunne komme seg ut hvis huset brenner. Altså kunne åpne vinduer som har barnesikring og evt vite hvordan man bruker brannstigen hvis huset har flere etasjer. Barnet skal kunne nødnumrene, men først og fremst vite at det skal gå ut av huset først. Barnet skal kunne lage seg enkel mat som feks brødmat OL. Ha en liste med personer barnet kan ringe hvis du som mamma ikke kommer hjem til avtalt tid og han ikke får tak i deg. Er du alenemor og på vei hjem blir utsatt for en alvorlig ulykke og blir alvorlig skadd og bevisstløs, så er det greit at barnet vet hvem han skal ringe når du ikke tar telefonen. Ellers må nesten foreldrene selv avgjøre om barnet er klar til å være alene hjemme. Har du et barn med pyromantendenser så er det ikke lurt hen er alene hjemme Anonymkode: 04e86...080
Helgeline Skrevet 21. august 2019 #20 Skrevet 21. august 2019 Det har vel med alder og modenhet å gjøre. Hvor dere bor, når på døgnet det er og ikke minst varighet. En 5-åring kan du muligens forlate med TV og iPad mens du lufter hunden i 10 min i nærområdet. En 8-åring kan godt greie seg hjemme 1-2 timer midt på dagen, med mulighet til å bruke telefon. 10-11? Da kan du kanskje ta deg en kveldsvakt, en sjelden gang. 15-16? Da bør de i teorien kunne være hjemme alene et døgn eller to. Selv om jeg også har gått på en smell der. Avhenger av hva slags venner de har 😳😂 Det er klart, enkelte barn er så utforskende at det er fristende å svare ALDRI. Men selv de skal jo bli voksne. Ingen fasit, men min erfaring som firebarnsmamma 😉 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå