Gå til innhold

Fordeling av permisjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi staten dekker ikke at mer enn en av dere er hjemme. Så når du ikke studerer eller jobber, så vil ikke de betale for at far også går hjemme. Det er jo logisk, at staten ikke legger til rette for at to friske skal gå hjemme og suldre med én baby i ett år. 

Derfor er det aktivitetskrav. Men kravet er 75% tror jeg, du trenger ikke studere eller jobbe 100%. 

Anonymkode: 1b24d...bf1

Så hvorfor legger de til rette for at far går hjemme sammen med mor og suller med babyen mens mor har permisjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi staten dekker ikke at mer enn en av dere er hjemme. Så når du ikke studerer eller jobber, så vil ikke de betale for at far også går hjemme. Det er jo logisk, at staten ikke legger til rette for at to friske skal gå hjemme og suldre med én baby i ett år. 

Derfor er det aktivitetskrav. Men kravet er 75% tror jeg, du trenger ikke studere eller jobbe 100%. 

Anonymkode: 1b24d...bf1

De dekker det jo fint med engangstønad. 

Uansett så synes jeg det blir feil når fars opparbeidete rettigheter til foreldrepenger ikke skal telle fordi mor er student. Det er jo på trynet egentlig.  

Anonymkode: 9e5ac...9b3

Skrevet

Som student kan du få foreldrestipend fra Lånekassen i omtrent ett år, og engangsstønad av NAV. Da kan du være hjemme 😊

Anonymkode: d89f8...d0d

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Albbas said:

Så hvorfor legger de til rette for at far går hjemme sammen med mor og suller med babyen mens mor har permisjon? 

Gjør de?

Anonymkode: 4ad6d...778

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør de?

Ja. Det er ikke aktivitetskrav til far mens mor har permisjon. Kun motsatt (gjelder ikke under fedrekvota, men om far vil ta mer/hele permisjonen). 

Skrevet
14 minutter siden, Albbas said:

Ja. Det er ikke aktivitetskrav til far mens mor har permisjon. Kun motsatt (gjelder ikke under fedrekvota, men om far vil ta mer/hele permisjonen). 

Sånn sett ja. Tenkte du mente noe annet.

Skrevet

Det eneste du trenger å gjøre som student er jo å ta eksamener, men nav sjekker ikke dette. Det holder at studiestedet bekrefter at studiet ditt er et helyidsstudie og at du er meldt opp til eksamener. Da oppfyller du aktivitetskravet, du trenger ikke stå på eksamen en gang. Far har rett på foreldrepenger så lenge du er i aktivitet.

Men tar du permisjon fra studiet får far ingenting, utover 2 uker omsorgspermisjon.

Men er du sikker på at du ikke har rett på foreldrepenger? Du trenger bare ha jobbet i seks av de ti siste månedene og ha tjent mer enn en halv G, ca 50 000.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Hvissvass said:

Det eneste du trenger å gjøre som student er jo å ta eksamener, men nav sjekker ikke dette. Det holder at studiestedet bekrefter at studiet ditt er et helyidsstudie og at du er meldt opp til eksamener. Da oppfyller du aktivitetskravet, du trenger ikke stå på eksamen en gang. Far har rett på foreldrepenger så lenge du er i aktivitet.

Men tar du permisjon fra studiet får far ingenting, utover 2 uker omsorgspermisjon.

Men er du sikker på at du ikke har rett på foreldrepenger? Du trenger bare ha jobbet i seks av de ti siste månedene og ha tjent mer enn en halv G, ca 50 000.

Og ikke ha mer enn 14 dager mellom vakter med mindre det er turnus.

Skrevet
23 minutter siden, Hvissvass skrev:

Må betale semesteravgift da. Og på studiet mitt er det krav om obligatorisk oppmøte (noe) og praksisperioder. Så hvis jeg tar eksamen og ikke står/møter, bruker jeg opp et forsøk. Så er jo ikke bare så enkelt. 

Og jeg vil jo ikke risikere å få smekk på labben av NAV heller for å plutselig måtte betale tilbake masse penger. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Må betale semesteravgift da. Og på studiet mitt er det krav om obligatorisk oppmøte (noe) og praksisperioder. Så hvis jeg tar eksamen og ikke står/møter, bruker jeg opp et forsøk. Så er jo ikke bare så enkelt. 

Og jeg vil jo ikke risikere å få smekk på labben av NAV heller for å plutselig måtte betale tilbake masse penger. 

Meld deg opp i andre  fag? 

Skrevet

Du kan søke permisjon fra studier, samtidig motta foreldrestipend fra Lånekassen (hvis du har hatt rett på støtte 6 av de siste 10 mnd) og få engangsstønad. 

La oss si du benytter deg av dette i 23 uker. Da har far ennå krav på 23 uker med permisjonspenger fra Nav (så fremt at han opptjent rettigheter i forkant av fødsel) hvis du kan viste til at du er i 100% aktivitet (skole eller jobb). Far har da tapt 17 uker permisjon mens du var hjemme, men totalt har en av dere vært hjemme i 46 uker etter fødsel.

Anonymkode: 51061...632

Skrevet

Dette er kjempegode ordninger om du bare gidder å sette deg inn i hvordan dette vil fungere.

Anonymkode: dc8f7...56a

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kjempegode ordninger om du bare gidder å sette deg inn i hvordan dette vil fungere.

Anonymkode: dc8f7...56a

Jeg har snakket med Nav. Men det er så mye som skal klaffe. Men siden du vet om alle de forskjellige mulighetene, så kan du heller komme med de.

Prøver jo å få råd her inne, så føler at jeg prøver å sette meg inn i ting 🙄

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har snakket med Nav. Men det er så mye som skal klaffe. Men siden du vet om alle de forskjellige mulighetene, så kan du heller komme med de.

Du har jo ikke gitt oss nok info. Er så mange ulike måter å gjøre det på at vi ikke kan komme med en løsning basert på det du har gitt oss.

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Punkt 1,

Når har du termin. Trenger ikke dato, men er jo vesentlig om du har januar, juni eller oktober. Mtp eksamener, ferie osv.

Punkt 2,

Du er helt sikker på at du ikke har rett på permisjonspenger?

Punkt 3,

Hvordan ønsker dere å fordele permisjon

Osv...

• Liker 1
Skrevet
På 21.8.2019 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jeg synes reglene er firkanta. Selv om jeg ikke har rett på foreldrepenger (sommervikariat) og velger engangsstønad, så får ikke far permisjon dersom jeg ikke er i 100% aktivitet. Han har jo opparbeidet seg sine rettigheter, så hvorfor skal ikke mannen få permisjon når mor velger engangsstønad?

Hvis du tar engangsstønad så får INGEN foreldrepenger.
Det eksisterer kun valget mellom enten engangsstønad eller permisjon.
Du kan ikke få begge deler på en fødsel.

Anonymkode: 7e75d...9f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dere har misforstått totalt her.
Man får ikke lov å få engangsstønad hvis en av foreldrene skal ha foreldrepenger.
Engangsstønad er en nødløsning for de hvor det ikke blir foreldrepengeperioder.

• Liker 3
Skrevet
På 20.8.2019 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har ikke krav på foreldrepenger. Samboer er fast ansatt og har krav på foreldrepenger.

Men kan jeg som mor overta noe av fars permisjon? Eller må far ta hele sin del av de 20 ukene? Han tjener mye mer enn meg.

Som student har jeg vel heller ikke krav på ferie heller, så får ikke forlenget en evnt ulønnet permisjon med ferie?

Hvis far skal ha de 40ukene så må du TS være i full skole inntil 3uker før termin og fra 6uker etter termin.
Far sin permisjon starter etter mors obligatoriske 6uker.

Hvordan har du tenkt å ordne med puppen da TS?
Er penger viktigere?

ANNET FORSLAG:

Kan dere leve på hans lønn denne perioden og at du utsetter studiene et år og heller sjekker opp foreldrestipend via lånekassen og hører om du da også kan få engangsstønad?

Hvis valget står mellom far og mor på et spedbarn så er det den som har puppen barnet trenger mest....

Skrevet

Foreldrestipendet tilsvarer som hovedregel det maksimale beløpet du kan få som stipend og lån.

Du kan få foreldrestipend i inntil 49 uker.

Får du engangsstønad fra Nav, vil ikke det påvirke støtten fra Lånekassen (...) men hvis ektefellen/samboeren din får foreldrepenger fra Nav, kan det ha betydning for foreldrestipendet du kan få fra Lånekassen.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Sa-mye-kan-du-fa/

Anonymkode: d89f8...d0d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere har misforstått totalt her.
Man får ikke lov å få engangsstønad hvis en av foreldrene skal ha foreldrepenger.
Engangsstønad er en nødløsning for de hvor det ikke blir foreldrepengeperioder.

Dette stemte ikke for 8 år siden ihvertfall. Da fikk jeg engangsstønad og far foreldrepenger.

Hvor har du fra at man ikke kan få det samtidig?

Anonymkode: 51061...632

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...