AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #41 Skrevet 22. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemte ikke for 8 år siden ihvertfall. Da fikk jeg engangsstønad og far foreldrepenger. Hvor har du fra at man ikke kan få det samtidig? Anonymkode: 51061...632 Jeg mener også som den andre brukeren her skriver; man kan ikke gjøre det slik at mor tar ut engangsstønad og far får foreldrepenger. Det er enten det ene eller det andre. Anonymkode: 529b4...9b2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #42 Skrevet 22. august 2019 Vi tar den 50/50 Anonymkode: 70094...6c5 2
Hvissvass Skrevet 22. august 2019 #43 Skrevet 22. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener også som den andre brukeren her skriver; man kan ikke gjøre det slik at mor tar ut engangsstønad og far får foreldrepenger. Det er enten det ene eller det andre. Anonymkode: 529b4...9b2 Dette er direkte feil. Man har selvstendig opptjening til foreldrepenger. Dersom far har Arbeidet i seks av de ti siste månedene og tjent mer en 1/2 G så har han rett på foreldrepenger. Derimot, for at far skal kunne ta ut foreldrepenger må mor være i aktivitet. Dette er hun dersom hun er i heltidaarbeid, heltidsstudent eller kombinerer studie og arbeid slik at det til sammen utgjør fulltid.. Reglene er slik de er for å hindre at to stk går drivende hjemme. Tro det eller ei, det er begrunnet med likestillingshensyn til at det stilles krav til mors aktivitet og ikke krav til mannens aktivitet. Den diskusjonen hører hjemme et annet sted.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #44 Skrevet 22. august 2019 Er det ikke bare å sjekke med NAV? Foreldrepengechatten: «Hvis far eller medmor har opptjent seg rettigheter, kan han/hun få foreldrepenger selv om mor velger engangsstønad. Da gjelder det egne regler for foreldrepenger til far eller medmor.» Anonymkode: d89f8...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #45 Skrevet 22. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis far skal ha de 40ukene så må du TS være i full skole inntil 3uker før termin og fra 6uker etter termin. Far sin permisjon starter etter mors obligatoriske 6uker. Hvordan har du tenkt å ordne med puppen da TS? Er penger viktigere?ANNET FORSLAG: Kan dere leve på hans lønn denne perioden og at du utsetter studiene et år og heller sjekker opp foreldrestipend via lånekassen og hører om du da også kan få engangsstønad? Hvis valget står mellom far og mor på et spedbarn så er det den som har puppen barnet trenger mest.... Anonymkode: 7e75d...9f0 Termin etter jul. Jeg får foreldrestipend, omsorgstipend og engangstønad og vil selvfølgelig være hjemme med baby. Tar permisjon et år fra skolen og tar alle eksamener før jul. Men greia er at jeg ønsker jo at far også skal få være hjemme med baby noen uker. Far får kun eventuelt ferien med baby, eller ulønnet permisjon? Jeg har jobbet kun i sommer juni-august (sommervikar) men ble sykemeldt på grunn av blødninger siste mnd. Kontrakten går ut sist i august. Men ser de har satt meg opp på ekstravakter noen få helger i september og oktober også. Nav sier at mest sannsynlig så får jeg ikke så mye utbetalte dersom jeg søker om foreldrepenger iom at gjennomsnittsinntekten er varierende fra nesten fulltid i sommer til bare noen få vakter utover høsten. Men søker jeg om foreldrepenger og sitter igjen med minimalt kan jeg ikke takke nei til det for å søke om engangsstønad. Så her må jeg velge. Mest sannsynlig kommer jeg heller ikke til å makte å jobbe pga helsa fordi legen min mener at studier og praksis er pri én, og jobb blir da sykemelding. Anonymkode: 9e5ac...9b3 2
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2019 #46 Skrevet 22. august 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror dere har misforstått totalt her. Man får ikke lov å få engangsstønad hvis en av foreldrene skal ha foreldrepenger. Engangsstønad er en nødløsning for de hvor det ikke blir foreldrepengeperioder. Anonymkode: 7e75d...9f0 Jo det kan man. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det ikke bare å sjekke med NAV? Foreldrepengechatten: «Hvis far eller medmor har opptjent seg rettigheter, kan han/hun få foreldrepenger selv om mor velger engangsstønad. Da gjelder det egne regler for foreldrepenger til far eller medmor.» Anonymkode: d89f8...d0d Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #47 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Termin etter jul. Jeg får foreldrestipend, omsorgstipend og engangstønad og vil selvfølgelig være hjemme med baby. Tar permisjon et år fra skolen og tar alle eksamener før jul. Men greia er at jeg ønsker jo at far også skal få være hjemme med baby noen uker. Far får kun eventuelt ferien med baby, eller ulønnet permisjon? Jeg har jobbet kun i sommer juni-august (sommervikar) men ble sykemeldt på grunn av blødninger siste mnd. Kontrakten går ut sist i august. Men ser de har satt meg opp på ekstravakter noen få helger i september og oktober også. Nav sier at mest sannsynlig så får jeg ikke så mye utbetalte dersom jeg søker om foreldrepenger iom at gjennomsnittsinntekten er varierende fra nesten fulltid i sommer til bare noen få vakter utover høsten. Men søker jeg om foreldrepenger og sitter igjen med minimalt kan jeg ikke takke nei til det for å søke om engangsstønad. Så her må jeg velge. Mest sannsynlig kommer jeg heller ikke til å makte å jobbe pga helsa fordi legen min mener at studier og praksis er pri én, og jobb blir da sykemelding. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Da kan du ta engangsstønad og far kan få foreldrepenger og være hjemme med baby, men da er det krav til at du er i aktivitet. Dette er likt for de foreldrene hvor begge har rett på foreldrepenger. Skal far være hjemme må mor på jobb eller ta ut ferie. De færreste får mye tid hjemme sammen i permisjonen fordi man ofte må bruke ferien til å «forlenge» permisjonen for å treffe barnehagestart. Anonymkode: d89f8...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #48 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Termin etter jul. Jeg får foreldrestipend, omsorgstipend og engangstønad og vil selvfølgelig være hjemme med baby. Tar permisjon et år fra skolen og tar alle eksamener før jul. Men greia er at jeg ønsker jo at far også skal få være hjemme med baby noen uker. Far får kun eventuelt ferien med baby, eller ulønnet permisjon? Jeg har jobbet kun i sommer juni-august (sommervikar) men ble sykemeldt på grunn av blødninger siste mnd. Kontrakten går ut sist i august. Men ser de har satt meg opp på ekstravakter noen få helger i september og oktober også. Nav sier at mest sannsynlig så får jeg ikke så mye utbetalte dersom jeg søker om foreldrepenger iom at gjennomsnittsinntekten er varierende fra nesten fulltid i sommer til bare noen få vakter utover høsten. Men søker jeg om foreldrepenger og sitter igjen med minimalt kan jeg ikke takke nei til det for å søke om engangsstønad. Så her må jeg velge. Mest sannsynlig kommer jeg heller ikke til å makte å jobbe pga helsa fordi legen min mener at studier og praksis er pri én, og jobb blir da sykemelding. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Hva om du starter å studere igjen i august? Så overtar far permisjonen da? Evt at far tar hele permisjonen og du studerer hvis studiet ikke er for krevende? Anonymkode: 51061...632
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #49 Skrevet 22. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Termin etter jul. Jeg får foreldrestipend, omsorgstipend og engangstønad og vil selvfølgelig være hjemme med baby. Tar permisjon et år fra skolen og tar alle eksamener før jul. Men greia er at jeg ønsker jo at far også skal få være hjemme med baby noen uker. Far får kun eventuelt ferien med baby, eller ulønnet permisjon? Jeg har jobbet kun i sommer juni-august (sommervikar) men ble sykemeldt på grunn av blødninger siste mnd. Kontrakten går ut sist i august. Men ser de har satt meg opp på ekstravakter noen få helger i september og oktober også. Nav sier at mest sannsynlig så får jeg ikke så mye utbetalte dersom jeg søker om foreldrepenger iom at gjennomsnittsinntekten er varierende fra nesten fulltid i sommer til bare noen få vakter utover høsten. Men søker jeg om foreldrepenger og sitter igjen med minimalt kan jeg ikke takke nei til det for å søke om engangsstønad. Så her må jeg velge. Mest sannsynlig kommer jeg heller ikke til å makte å jobbe pga helsa fordi legen min mener at studier og praksis er pri én, og jobb blir da sykemelding. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Da høres det jo helt ideelt ut. Du er hjemme frem til august og han tar perm fra august. Perfekt 😍😍 Anonymkode: 4ad6d...778
miceagol Skrevet 26. august 2019 #50 Skrevet 26. august 2019 På 21.8.2019 den 20.01, Hvissvass skrev: Det eneste du trenger å gjøre som student er jo å ta eksamener, men nav sjekker ikke dette. Det holder at studiestedet bekrefter at studiet ditt er et helyidsstudie og at du er meldt opp til eksamener. Da oppfyller du aktivitetskravet, du trenger ikke stå på eksamen en gang. Far har rett på foreldrepenger så lenge du er i aktivitet. Greit nok at mor ikke trenger ta eksamen for å oppfylle aktivitetskravet, men det er veldig vanlig at studier i dag har mange obligatoriske oppgaver som skal leveres i løpet av et semester, gjerne fra helt tidlig i semesteret. Hva skjer når man ikke leverer inn obligene? Blir man umiddelbart kastet ut av emnet man er meldt opp til, eller forblir man påmeldt helt frem til eksamen, selv om obliger ikke blir godkjent underveis pga. manglende levering? Far skal ikke søke om foreldrepenger hos NAV før fødsel har skjedd. Dette kan jo være midt i semesteret. Godtar NAV bekreftelser fra studiestedet som er fra starten av semesteret, selv om fødsel skjer senere, og kan man da bare ignorere obligatoriske oppgaver som skal leveres før man har sendt søknaden? Og er det slik at man må være påmeldt emnene gjennom hele semesteret før eksamen, eller kan man bare melde seg av emnene med en gang man har sendt søknad til NAV og fått et vedtak? Hadde vært fint med svar fra noen som har erfaring med en slik situasjon hvor mor er student og meldt opp til eksamen, men egentlig ikke studerer selv om hun oppfyller kravet som aktiv student.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #51 Skrevet 26. august 2019 På 22.8.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev: Jeg mener også som den andre brukeren her skriver; man kan ikke gjøre det slik at mor tar ut engangsstønad og far får foreldrepenger. Det er enten det ene eller det andre. Anonymkode: 529b4...9b2 Det gjorde vi. Jeg fikk engangsstønad, jeg studerte (meldte meg opp i flere fag, leverte noe obligatorisk, stilte på eksamen, så studerte jeg på ordentlig når studiet "mitt" startet). Far tok utsatt foreldrepermisjon og var hjemme i månedsvis når barnet var nesten to år . Gikk så fint atte. (Neida, det tok ca. 40 samtaler med NAV før vi fikk det i orden, men jo, det gikk). Anonymkode: ba86c...4d1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #52 Skrevet 26. august 2019 På 21.8.2019 den 17.58, AnonymBruker skrev: Fordi staten dekker ikke at mer enn en av dere er hjemme. Så når du ikke studerer eller jobber, så vil ikke de betale for at far også går hjemme. Det er jo logisk, at staten ikke legger til rette for at to friske skal gå hjemme og suldre med én baby i ett år. Derfor er det aktivitetskrav. Men kravet er 75% tror jeg, du trenger ikke studere eller jobbe 100%. Anonymkode: 1b24d...bf1 Joda, staten legger fint til rette for at både mor og far kan være hjemme om far ikke arbeider. Anonymkode: 5e0ca...4ed 2
Sinsiew Skrevet 26. august 2019 #53 Skrevet 26. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde vi. Jeg fikk engangsstønad, jeg studerte (meldte meg opp i flere fag, leverte noe obligatorisk, stilte på eksamen, så studerte jeg på ordentlig når studiet "mitt" startet). Far tok utsatt foreldrepermisjon og var hjemme i månedsvis når barnet var nesten to år . Gikk så fint atte. (Neida, det tok ca. 40 samtaler med NAV før vi fikk det i orden, men jo, det gikk). Anonymkode: ba86c...4d1 Hvordan fikk dere utsatt permisjonen? Nav her sa at far måtte ta permisjonen sammenhengende for å få. Om han ikke tok de sammenhengende, mistet han de. Jeg studerte forresten.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #54 Skrevet 26. august 2019 På 22.8.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev: Hva om du starter å studere igjen i august? Så overtar far permisjonen da? Evt at far tar hele permisjonen og du studerer hvis studiet ikke er for krevende? Anonymkode: 51061...632 Det vil ikke fungere. Tar jeg permisjon etter jul i et år, kan jeg ikke hoppe på studiet der jeg slapp. Far har heller ikke mulighet til å ta hele permisjonen da det er veldig hektisk på jobb, og han føler han trenger å være der. Noen uker hadde gått. Anonymkode: 9e5ac...9b3
Pinkpashion Skrevet 26. august 2019 #55 Skrevet 26. august 2019 På hvilket grunnlag mener du at du kan overta fars permisjon, når du selv ikke oppfyller kriteriene for foreldrepenger? Løsningene er: - engangsstønad, du blir hjemme så lenge du kan/vil med barnet, deretter er det tilbake på skolebenken og barnet i barnehage/dagmamma. - engangsstønad, du fortsetter å studere fulltid eller kommer deg i jobb etter fødsel, far tar ut FORELDREPENGER (ikke fedrekvote) og er hjemme resten av tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #56 Skrevet 26. august 2019 58 minutter siden, Pinkpashion skrev: På hvilket grunnlag mener du at du kan overta fars permisjon, når du selv ikke oppfyller kriteriene for foreldrepenger? Løsningene er: - engangsstønad, du blir hjemme så lenge du kan/vil med barnet, deretter er det tilbake på skolebenken og barnet i barnehage/dagmamma. - engangsstønad, du fortsetter å studere fulltid eller kommer deg i jobb etter fødsel, far tar ut FORELDREPENGER (ikke fedrekvote) og er hjemme resten av tiden. Jeg mener virkelig ikke å ta over fars permisjon, og har vel ikke skrevet det heller. Men jeg synes det er urimelig at far ikke skal ha rettigheter til permisjon fordi jeg har permisjon fra skole. Mener at far mister sine rettigheter som han har opparbeidet seg, og skulle fått permisjon uavhengig av meg. Som noen nevner over så er det aktivitetskrav til mor og ikke far. Det har også blitt nevnt løsninger jeg synes er uetiske. Hvis man melder seg til nav som fulltidsstudent og kun møter på eksamen, eller melder seg av etter man får dette innvilget, så risikerer man å bli straffet for det. Anonymkode: 9e5ac...9b3
Pinkpashion Skrevet 27. august 2019 #57 Skrevet 27. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener virkelig ikke å ta over fars permisjon, og har vel ikke skrevet det heller. Men jeg synes det er urimelig at far ikke skal ha rettigheter til permisjon fordi jeg har permisjon fra skole. Mener at far mister sine rettigheter som han har opparbeidet seg, og skulle fått permisjon uavhengig av meg. Som noen nevner over så er det aktivitetskrav til mor og ikke far. Det har også blitt nevnt løsninger jeg synes er uetiske. Hvis man melder seg til nav som fulltidsstudent og kun møter på eksamen, eller melder seg av etter man får dette innvilget, så risikerer man å bli straffet for det. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Du spurte om du kunne overta noen av fars uker. Det svarte jeg på, og lurte på hvilket grunnlag du mente du kunne overta de på. Når mor mottar en engangsstønad på 70 000 ish (???) så tenker jeg det er rimelig av staten å kreve at mor er i aktivitet dersom far i tillegg skal ha x-antall uker permisjon. Mottok selv engangsstønad med nr. 1 (uplanlagt baby den gang) men da var den på 35 000, mottok i tillegg foreldrestipend. Var tilbake i studiet (samlingsbasert fulltid, dvs. 1-2 samlinger i måneden med fulle dager på skola) 6 uker etter fødsel, far hadde da permisjon de ukene jeg var på skola. Reglementet er ganske tydelig, så dersom det er for firkantet er det jo ingen som sier du MÅ få barn mens du studerer og ikke har rettigheter til foreldrepenger.... Men gjort er gjort, og da må du forholde det til gjeldene regelverk ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #58 Skrevet 27. august 2019 På 26.8.2019 den 14.52, Sinsiew skrev: Hvordan fikk dere utsatt permisjonen? Nav her sa at far måtte ta permisjonen sammenhengende for å få. Om han ikke tok de sammenhengende, mistet han de. Jeg studerte forresten. Iallfall generelt så er det sånn at all permisjon som ikke er tatt før en ny baby er på vei og en ny permisjon starter, blir slettet. Anonymkode: 7e75d...9f0
Rosa Sitron Skrevet 28. august 2019 #59 Skrevet 28. august 2019 (endret) On 8/26/2019 at 9:32 PM, AnonymBruker said: Det vil ikke fungere. Tar jeg permisjon etter jul i et år, kan jeg ikke hoppe på studiet der jeg slapp. Far har heller ikke mulighet til å ta hele permisjonen da det er veldig hektisk på jobb, og han føler han trenger å være der. Noen uker hadde gått. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Kan du ikke ta andre fag i mellomtiden? Mulig du må ta all permisjon om dere ikke finner noe annet som passer dere. Endret 28. august 2019 av Rosa Sitron
Rosa Sitron Skrevet 28. august 2019 #60 Skrevet 28. august 2019 On 8/26/2019 at 10:50 PM, AnonymBruker said: Jeg mener virkelig ikke å ta over fars permisjon, og har vel ikke skrevet det heller. Men jeg synes det er urimelig at far ikke skal ha rettigheter til permisjon fordi jeg har permisjon fra skole. Mener at far mister sine rettigheter som han har opparbeidet seg, og skulle fått permisjon uavhengig av meg. Som noen nevner over så er det aktivitetskrav til mor og ikke far. Det har også blitt nevnt løsninger jeg synes er uetiske. Hvis man melder seg til nav som fulltidsstudent og kun møter på eksamen, eller melder seg av etter man får dette innvilget, så risikerer man å bli straffet for det. Anonymkode: 9e5ac...9b3 Du ber jo om fars permisjon i HI? Du blir ikke straffet av nav for å kun møte til eksamen. Det er studiestedet som avgjør om studiet er godkjent som aktivitetskrav.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå