Gå til innhold

Fordeling av permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har ikke krav på foreldrepenger. Samboer er fast ansatt og har krav på foreldrepenger.

Men kan jeg som mor overta noe av fars permisjon? Eller må far ta hele sin del av de 20 ukene? Han tjener mye mer enn meg.

Som student har jeg vel heller ikke krav på ferie heller, så får ikke forlenget en evnt ulønnet permisjon med ferie?

Anonymkode: 9e5ac...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at far ikke har selvstendig opptjeningsrett til pappapermen (helt tullete, men sånn er det dessverre), til info hvis du ikke er klar over det.

Anonymkode: 48a8f...e83

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at far ikke har selvstendig opptjeningsrett til pappapermen (helt tullete, men sånn er det dessverre), til info hvis du ikke er klar over det.

Så det vil si at siden jeg er student og ikke har rett på foreldrepenger, så kan ikke far ta permisjon?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger kan fortsatt far ha rett til foreldrepenger, men da er det hele permisjonen ikke bare fars del.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at siden jeg er student og ikke har rett på foreldrepenger, så kan ikke far ta permisjon?

Dersom far oppfyller kriteriene for å få foreldrepenger, får han det uavhengig av om du har rett til det eller ikke. Men som skrevet over her; da får far hele foreldrepengeperioden.

Skrevet
3 minutter siden, Morgenrøden skrev:

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger kan fortsatt far ha rett til foreldrepenger, men da er det hele permisjonen ikke bare fars del.

Men trodde pappapermen forsvant i dette tilfellet? Han kan så klart ta alt det andre. Men mulig jeg har misforstått :) 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men trodde pappapermen forsvant i dette tilfellet? Han kan så klart ta alt det andre. Men mulig jeg har misforstått :) 

Far får 40 uker (hvis dere velger 100% lønn) foreldrepengeperiode når bare han har rett til foreldrepenger. Det er aktivitetskrav til deg i disse ukene; du må studere eller jobbe på heltid. 
Ukene blir dermed ikke delt inn i mor/felles/far, for det er bare far som skal ha foreldrepenger utbetalt.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/J1aE74/permisjonsdebatten-6000-fedre-og-barn-faar-ikke-pappaperm-vil-du-slaass-for-oss-ropstad

Kan ikke skjønne annet enn at han ikke har rett på fedrekvoten?

Kritikken her handler om at fars opptjening av fedrekvoten er knyttet til mors opptjening av foreldrepenger/hvor stor stillingsprosent hun har, men ikke motsatt.  

I ts sin situasjon er det aktivitetskrav til ts for at far skal ha rett til å ta ut foreldrepenger han oppfyller opptjeningskravene til. Disse oppfylles dersom hun er heltidsstudent. Da kan hun få engangsstønad og far får 40 uker foreldrepenger (hvis de velger 100% lønn).
Far får altså «lov» til å ta ut foreldrepenger fordi ts er heltidsstudent.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er student og har ikke krav på foreldrepenger. Samboer er fast ansatt og har krav på foreldrepenger.

Men kan jeg som mor overta noe av fars permisjon? Eller må far ta hele sin del av de 20 ukene? Han tjener mye mer enn meg.

Som student har jeg vel heller ikke krav på ferie heller, så får ikke forlenget en evnt ulønnet permisjon med ferie?

Hvorfor og hvordan skulle du ta over hans permisjon? Du har jo ikke rett på permisjon 🤷‍♀️ og hvor fikk du 20 uker fra? Skjønner heller ikke hva du mener med ferie i denne settingen, du er jo student? Mulig jeg misforstår veldig her altså.

Det beste dere gjør er at du melder deg som 100% student og at han tar permisjon mens du studerer. Sjekk også ut Lånekassen. 

• Liker 6
Skrevet

Du kan ikke «overta» noe fra ham da det bare en han som har rett på penger i permisjonen. Du kan imidlertid ta så mye ulønnet permisjon du ønsker. 

Far har rett på 40 uker (eller 50 om dere velger 80% dekning) fra 6 uker etter fødsel. Hvis han ikke tar ut ukene, mister dere de.

Siden han vil få penger for å være hjemme og du ikke vil det, anbefaler jeg at han tar mest mulig av permisjonen. Du må da studere fullt, men litt avhengig av hvilket studie du går på, kan dere få en veldig din periode sammen da du gjerne har større fleksibilitet enn i fast jobb. 

Anonymkode: 9688a...699

• Liker 4
Skrevet

Ok. Så hvis jeg har forstått det rett så kan jeg om er heltidsstudent ikke ta permisjon i fra skolen i ett år og motta engangsstønad og foreldre/omsorgsstipend dersom far skal ha permisjon?

Tanken var at jeg vil jo være hjemme med baby. Og må jo det pga amming osv. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke du har tjent opp rett til foreldrepenger så får ikke far noe heller.

Men du kan søke engangsstønad da.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Så hvis jeg har forstått det rett så kan jeg om er heltidsstudent ikke ta permisjon i fra skolen i ett år og motta engangsstønad og foreldre/omsorgsstipend dersom far skal ha permisjon?

Om du er hjemme de første 6 måneder med babyen, og far kvalifisere for full foreldrepermisjon, mister han de ukene du er hjemme med babyen.  

Anonymkode: 9e84d...592

Skrevet

Jeg synes reglene er firkanta. Selv om jeg ikke har rett på foreldrepenger (sommervikariat) og velger engangsstønad, så får ikke far permisjon dersom jeg ikke er i 100% aktivitet. Han har jo opparbeidet seg sine rettigheter, så hvorfor skal ikke mannen få permisjon når mor velger engangsstønad?

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva studerer du da? Mange studier er ganske fleksible. Og litt an på termin så kan du kanskje være hjemme et semester og far ta resten. Mange muligheter, du må bare se dem og ikke fokusere på problemene 

Anonymkode: 4ad6d...778

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes reglene er firkanta. Selv om jeg ikke har rett på foreldrepenger (sommervikariat) og velger engangsstønad, så får ikke far permisjon dersom jeg ikke er i 100% aktivitet. Han har jo opparbeidet seg sine rettigheter, så hvorfor skal ikke mannen få permisjon når mor velger engangsstønad?

Fordi staten dekker ikke at mer enn en av dere er hjemme. Så når du ikke studerer eller jobber, så vil ikke de betale for at far også går hjemme. Det er jo logisk, at staten ikke legger til rette for at to friske skal gå hjemme og suldre med én baby i ett år. 

Derfor er det aktivitetskrav. Men kravet er 75% tror jeg, du trenger ikke studere eller jobbe 100%. 

Anonymkode: 1b24d...bf1

• Liker 11
Skrevet
6 hours ago, kvinne35+ said:

Hvis ikke du har tjent opp rett til foreldrepenger så får ikke far noe heller.

Men du kan søke engangsstønad da.

Feil. Men det er aktivitetskrav til mor. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er firkantet, og Norge er faktisk saksøkt pga dette fordi det er diskriminering. Reglene gjelder nemlig ikke motsatt vei - det er ikke aktivitetskrav til far når mor tar permisjon. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-krf-rydde-opp-i-pappa-diskriminering/70499822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...