Gå til innhold

Trøblete oppstart i bhg for 2åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt oppstartssamtale. Tilbakemeldingen er at ungen ikke finner seg til rette. Har problemer med å vente på tur, bl.a. Og det verste; kan virke litt voldsom på andre, mer forsiktige barn (barnet slår ikke, men blir tar fysisk tak i de hen vil leke med). Har heller ikke lært å bruke innestemme. Ped.leder virket meeeget tvilende til hvorvidt vi setter grenser i det hele tatt. Det gjør vi, men vi er ikke samkjørt. En av oss er streng, den andre lar alt flyte. Jeg lurer også på om ungen tester ut dårlig atferd vi egentlig har korrigert bort, fordi det er nytt sted?

Lite hjelp i ped.leder. Hun er nyutdannet barnløs dame og så usikker at det er ubehagelig å snakke med henne.

Sindige flerbarnsmødre: er dette urovekkende greier? 

Anonymkode: 87709...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at dere bør gi dette mer tid, samhandling med andre barn må læres og kan gjerne ta en stund. Å eksempelvis vente på tur er nok en prøvelse for mange 2-åringer! 

Anonymkode: f326f...b1e

• Liker 3
Skrevet

Herreminhatt! Ungen er 2!

Klart det er mye som skal læres.. og dere foreldre må være tydelige og ha samme "regler"!

I denne alderen parallelleker de mest og begynner så smått og samarbeide ang. lek, og mye skal læres... Ungen har nettopp begynt! Kan ta en ny prat til jul, tenker jeg, om ikke spesielle ting oppstår.

(Mye mindre komplisert å venne til en 1åring.... 2- og 3åringer er mye vanskeligere å tilvenne, men det er en annen sak 😊)

Anonymkode: 4da90...492

• Liker 6
Skrevet

Ungen er to, men svært ulik barneoppdragelse er ikke heldig for noen barn. 

Anonymkode: 38351...6ff

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt oppstartssamtale. Tilbakemeldingen er at ungen ikke finner seg til rette. Har problemer med å vente på tur, bl.a. Og det verste; kan virke litt voldsom på andre, mer forsiktige barn (barnet slår ikke, men blir tar fysisk tak i de hen vil leke med). Har heller ikke lært å bruke innestemme. Ped.leder virket meeeget tvilende til hvorvidt vi setter grenser i det hele tatt. Det gjør vi, men vi er ikke samkjørt. En av oss er streng, den andre lar alt flyte. Jeg lurer også på om ungen tester ut dårlig atferd vi egentlig har korrigert bort, fordi det er nytt sted?

Lite hjelp i ped.leder. Hun er nyutdannet barnløs dame og så usikker at det er ubehagelig å snakke med henne.

Sindige flerbarnsmødre: er dette urovekkende greier? 

Alt det der skal jo barnet lære! Tar oss to mnder å plukke av slike ting der jeg jobber. Er bare til å være tydelig og konsekvent. Dere foreldre må være samkjørte.. 

Barn tester ikke ut dårlig atferd på ukjente steder... De kan teste grenser på de de er trygge på, men vil tro dette kommer av at han har erfart at det er slik atferd som fungerer for å oppnå det han ønsker. 

Anonymkode: af605...7ad

• Liker 12
Skrevet

Trodde det var slikt bhg skulle hjelpe oss med å lære ungene jeg. Omd et er enebarn (?) er det liksom ikke naturlig at en 2-åring er god på å vente på tur før det starter i bhg, og da må det jo læres... Innestemme hadde våre helt til de startet i bhg, hehe, så der er det pga bhg vi må øve på innestemme...

Anonymkode: be513...774

• Liker 3
Skrevet

Herregud..barnet er 2 år gammelt! Det har levd i 24 mnd..og har fortsatt ikke lært seg innestemme?? 

:ironi:

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var slikt bhg skulle hjelpe oss med å lære ungene jeg. Omd et er enebarn (?) er det liksom ikke naturlig at en 2-åring er god på å vente på tur før det starter i bhg, og da må det jo læres... Innestemme hadde våre helt til de startet i bhg, hehe, så der er det pga bhg vi må øve på innestemme...

Eh, hæ..? Vi har foreløpig ett barn, på 1,5 år, og han må da pent vente på tur.. Det har han måttet siden han var liten baby. En skje til mamma, en skje til Plompen. Vente på tur med å spise, nå må du vente på neste skje, for mamma skal spise litt av sin mat, nå skal mamma ta på seg skoene sine, og så kan vi ta på dine, etc. 

Jeg blir litt matt av at folk tror enebarn aldri må vente på tur hjemme, ikke lærer seg å dele, etc. Altså, herregud, tror folk at folk med enebarn pent og pyntelig sitter ved middagsbordet uten å røre maten før poden er ferdig å spise, og så spiser restene av det som måtte være igjen..? 

Anonymkode: 4f429...254

• Liker 12
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er en treningssak og det er klart om ungen ikke er vant med å vente etc fordi det ikke har skjedd daglig i samhandling med andre barn så vil det ta litt tid. Men her er det jo barnehagen som må ta tak i det og veilede og hjelpe barnet i tillegg til at dere øver masse i helger og ferier. Jeg jobbet iherdig med min utenom barnehagen og selv om han idag vet at man må vente på tur så har han dager han er mer utålmodig og tester grenser. Det gjør alle barn.

Innestemme er også noe man øver på. At en 2 åring ikke alltid kontrollerer det er ikke unormalt. Flere barn på storebarn må gjentatte ganger bli minnet på innestemme så at ped leder reagerer på det er jo helt bak mål. Kan ikke tro at din unge er dn eneste som glemmer det hundre ganger om dagen 😂

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, hæ..? Vi har foreløpig ett barn, på 1,5 år, og han må da pent vente på tur.. Det har han måttet siden han var liten baby. En skje til mamma, en skje til Plompen. Vente på tur med å spise, nå må du vente på neste skje, for mamma skal spise litt av sin mat, nå skal mamma ta på seg skoene sine, og så kan vi ta på dine, etc. 

Jeg blir litt matt av at folk tror enebarn aldri må vente på tur hjemme, ikke lærer seg å dele, etc. Altså, herregud, tror folk at folk med enebarn pent og pyntelig sitter ved middagsbordet uten å røre maten før poden er ferdig å spise, og så spiser restene av det som måtte være igjen..? 

Joda, men det betyr ikke at ungen alltid stå pent i kø ved sklien eller ved huskene omringet av andre barn og ikke prøver å snike iblandt. Det er helt vanlig, enebarn eller ei.

Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Joda, men det betyr ikke at ungen alltid stå pent i kø ved sklien eller ved huskene omringet av andre barn og ikke prøver å snike iblandt. Det er helt vanlig, enebarn eller ei.

Nei? Det skrev jeg da ikke? Jeg kommenterte at enebarn lærer å dele og vente på tur hjemme, de også.. Det er ikke som at barn må lære deling og turventing av andre barn.. 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Newsflash! Dere  som foreldre har hovedansvaret for å oppdra deres barn. Enten det fjelder å vente på tur eller andre ting. Bhg er god å ha også, men dere må legge grunnlaget.

Anonymkode: 83093...aa6

• Liker 20
Skrevet

Syntes det hørtes ut som en dårlig ped leder. Barn venner seg til reglene der de er, og følger  ikke barnet reglene i bhg så bør bhg kunne rette i det. Han kan umulig være eneste barn med disse småproblemene. 

Anonymkode: 1f261...6e4

• Liker 1
Skrevet

Som sagt ped leder er nyutdannet, svært ung og barnløs. Og ja, vi har nok ikke lagt beste grunnlaget da vi ikke er samkjørte. Barnefar setter ingen grenser, jeg gjør mitt beste. Jeg forventet å høre at det var et barn som er vant til å få vilja si, men trodde ikke barnet ville bli ansett som problembarn. De hadde ingenting positivt å si om barnet. Vi er igang med å bli tydeligere og mer samkjørte nå..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Syntes det hørtes ut som en dårlig ped leder. Barn venner seg til reglene der de er, og følger  ikke barnet reglene i bhg så bør bhg kunne rette i det. Han kan umulig være eneste barn med disse småproblemene. 

Anonymkode: 1f261...6e4

Men hvor fort burde det gå? Barnet har vært i bhg 1 uke uten oss og 1 uke tilvenning. Er ikke det litt kort tid ennå?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Newsflash! Dere  som foreldre har hovedansvaret for å oppdra deres barn. Enten det fjelder å vente på tur eller andre ting. Bhg er god å ha også, men dere må legge grunnlaget.

Anonymkode: 83093...aa6

Selvsagt har vi det, men forventer dere ferdig oppdratte 2-åringer til barnehagestart?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Vera said:

Herregud..barnet er 2 år gammelt! Det har levd i 24 mnd..og har fortsatt ikke lært seg innestemme?? 

:ironi:

Barnet har hatt innestemme inntil veldig nylig... Så nei, vi har ikke hatt fokus på det før nå nylig nei.

TS.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt ped leder er nyutdannet, svært ung og barnløs. Og ja, vi har nok ikke lagt beste grunnlaget da vi ikke er samkjørte. Barnefar setter ingen grenser, jeg gjør mitt beste. Jeg forventet å høre at det var et barn som er vant til å få vilja si, men trodde ikke barnet ville bli ansett som problembarn. De hadde ingenting positivt å si om barnet. Vi er igang med å bli tydeligere og mer samkjørte nå..

Dette tenker jeg er nyttig tilbakemelding til ped.leder. Ikke anklagende, men fortell henne hvordan dere opplever det.

Anonymkode: 22511...15d

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hovedansvar for oppdrag av egen barn, det er ikke noe du kan dumpe på barnehagen. Og en normalt sosialisert 2 åring vil ha en formening om at det finnes noe som heter å vente på tur, selv om de ikke alltid syns det er så kjekt. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig opptatt av at ped.leder er ung, nyutdannet og barnløs, det er ingen unnskyldning for at dere har bedrevet slack barneoppdragelse før ungen begynte i barnehagen. Nå barnet begynner så sent som ved 2 år, så innebærer jo det at dere som foreldre må lære barnet det andre lærer ved å gå i barnehage fra tidligere alder. F.eks å sosialisere ved andre med å vente på tur, dele på leker, ikke være fysisk for å få bli med i lek, snakke og leke med andre barn, og her virker jo dere å ha sviktet. Alt dette trenger jo ikke å sitte perfekt, men basisen må være der. Og det er ikke den ungen ped.lederen sin ansvar, det er ditt og barnefar sitt. Problemet for ditt barn blir jo om de andre barna bli redd pga den fysiske ageringen, og trekker seg unna, da vil jo ditt barn få en enda kjipere barnehagehverdag. Så her bør du og far først bli enig om en linje, og så øve hjemme.  Har der ikke sosialisert med andre barn? Åpen barnehage? Lekeplass? Lekegrupper? Venner/familie med barn? I steden for å rette sinne mot ped.leder, flytt fokuset på hva du kan gjøre for at ditt barn skal få en bedre hverdag i omgangen med andre. 

Anonymkode: 8b95d...710

• Liker 11
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg beklager å ta den tone, men tro meg, du vil skjønne hva det egentlig bety, å måtte vente på tur, når du får barn nummer 2 :) 

Anonymkode: 721f7...205

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...