Gå til innhold

Raske middagstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter tips og inspirasjon til hverdagsmiddager som er temmelig raske å lage og ekstremt lite arbeidskrevende. Helst max 20-25 minutter fra oppstart til maten står på bordet. 

Jeg har en utmattelseslidelse og faller alt for ofte i pølse- eller grandisfella. Hva er ditt beste middagstips til meg? 

Jeg har ingen ting imot retter der det inngår hel- eller halvfabrikata. Samtidig er det selvsagt en fordel om de inneholder noenlunde greit med næring, har lavere kilospris enn hummer og samtidig kan smake godt. 

Anonymkode: 54703...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smør lefse med hummus/kremost og ha i agurkstrimler, ruccola, røkt laks og tomat. Tar maks 5 minutter.

Fiskekaker i burgerbrød med aioli, fetaost, agurk og tomat

Blomkålsuppe med godt brød til 

Kok pasta og stek bacon eller laks. Bland dette sammen med pesto og eventuelt litt rømme. 

Skrevet

Kok pasta, stek bacon. Bland i pastaen med fløte eller creme fresh. 

Server med salat og cous cous til

Anonymkode: 123e6...693

Skrevet

Frittata eller omelett med tubeost inni

Anonymkode: 9c1bb...489

Skrevet

Kjøp en grillet kylling, en pose frossengrønnsaker, ferdig bernaisesaus (ca 2 dl). Riv kyllingen i filler og legg i ildfast form. Hell over grønnsakene og sausen. Inn i ovnen (175 i 20 min. Husker ikke helt).

Skrevet

Enkle vegetariske pastaretter er min kjappe redning i hverdagen. Fullkornspasta kokes mens saus lages av hvitløk og chiliflak som surres i olivenolje, en tomatboks, og så feks noen squashskiver, eller en pose spinat og oliven, eller strimlet paprika. Når pastaen er kokt er sausen klar. Alt blandes, oppsmuldret feta eller chèvre på toppen, gjerne noen pinjekjerner også.

Middagssalater er også bra. En pose babyleaf-salat, spekeskinke eller røkelaks i skiver, et par kokte egg (jeg foretrekker smilende, altså ikke helt hardkokte), en avokado, litt vårløk eller urter, en vinaigrette. Gjerne brød ved siden av. Hermetiske kikerter eller bønner er også fine til slike salater, og krever ikke mer tilberedning enn at man skyller dem litt.

Et stykke fersk fisk ovnsbakt i form med småtomater, paprika og squash i store terninger + olivenolje , noen basilikumblader over og en sitronbåt til. Alt er klart når fisken er klar - et torskestykke eller annen hvit fisk tar 8-10 min på 180 grader.

Ellers er rett og slett en biff eller en lammekotelett også veldig raskt å tilberede til en person. 2-3 minutter steketid på hver side og like lang hviletid, og kjøttet er ferdig medium stekt. Litt salatblader ferdigblandet fra pose, cherrytomater, en oppskivet avokado og evt litt feta til, olivenolje og sitron eller balsamico, og middagen er klar. Noe dyrere, men av og til er det helg også. :) 

Anonymkode: ba6a0...251

• Liker 1
Skrevet

TS her: tusen takk for de gode tipsene. De var til hjelp og inspirasjon! Hvis det er flere tips der ute tar jeg gjerne imot det. 

Anonymkode: 54703...7d6

• Liker 1
Skrevet

Bak laks i ovnen (20 min), sleng frosne grønnsaker i mikroen, og kok ris/couscous. Ha på litt soyasaus. Evt bruk wokgrønnsaker (de kan også tas i mikroen... ) og ha nudler og sweet chili-saus. 

Ellers er ferdigwokblandinger raske, og det går raskt å kutte og steike en kyllingfilet, eller bruke ferdig strimlet svin. Så kan du ha ris eller nudler til om du ønsker, variere med soyasaus, sweet chili-saus, eller kokosmelk og karri, etc. 

Anonymkode: f43bd...a93

Skrevet

Vil ellers tipse deg TS om at langtidskokte/braiserte retter i ovn også er svært lite arbeidskrevende, selv om de tar lang tid å tilberede.

Et stykke beinfri høyrygg eller en lammeskank kan legges i en gryte med lokk som tåler å stå i ovnen sammen med feks hermetiske tomater og/eller en vinslant, grønnsaker som løkbåter, sopp, hvitløksfedd, gulrot i store biter, selleristang, et laurbærblad... Kjøttet kan brunes først, men det går fint uten også. Sett i ovnen i opptil 4 timer på 130-150 grader, og du får en nydelig rett med masse smak etter kun minimal arbeidsinnsats. Bare juster smaksbalansen med litt salt, sukker og sitronsaft tilslutt.

Ris, pasta eller snarkokt polenta til (sistnevnte er også smart å ha i skapet - blir også god og superlettvint middag med feks bare litt spinat og et speilegg på toppen).

Anonymkode: ba6a0...251

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...