Gå til innhold

Nav og sponsing av utdanning på AAP, spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette er en brannfakkel. Men kjenner flere som er for syke å jobbe og har fått sponset hele utdanningen sin slik at de slipper jobbe ved siden av studier.. Så er de allikevel, enkelte av de, motvillig til tanken på å jobbe grunnet smerter etc. Det er som kjent restriksjoner på aap i disse dager. Hva er da "vitsen" for nav å betale alt, om de mye sannsynlig blir sykemeldt like etter jobbstart, eller ufør?!! Utdanning er snart ferdig. 

Anonymkode: 91e19...f5e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vits og bør ryddes opp i. Nå er det heldigvis blitt innstrammet allerede, men er fremdeles en vei å gå. Luke ut og gi de med rett til ytelser nettopp det og føre resten tilbake i jobb. 

Anonymkode: 9b73d...8e0

Skrevet

Det er ikke vits og bør ryddes opp i. Nå er det heldigvis blitt innstrammet allerede, men er fremdeles en vei å gå. Luke ut og gi de med rett til ytelser nettopp det og føre resten tilbake i jobb. 

Anonymkode: 9b73d...8e0

Skrevet

Jeg er i AAP-løp nå og får godkjent studiespes. som en del av AAP og mulig faktisk høyskole da jeg går til traumebehandling og kommer til å gå til fosio og kiropraktor når jeg har fått trent opp støtte-muskulaturen min. Jeg hadde IKKE fått dette om det ikke var helt sikkert at jeg er over 50% arbeidsfør etter behandling og synes det er rett og rimelig. NAV kaster bort mye penger på "vanskelige" brukere som får dekket utdanning og likevel ikke bruker den også grunnet et firkantet system. Urettferig og unødvendig!

• Liker 1
Skrevet

Men hva er det som er brannfakkelen din, TS? 

Utdanning er et av de NAV-tiltakene som viser seg å faktisk fungere. Fordi at det gir kompetanse som trengs. Går man på AAP er man ikke "for syk til å jobbe", man har en arbeidsevne som er nedsatt med minst 50 prosent pga sykdom, skade eller lyte, og man er i behov for tiltak og avklaring. Dette skal ikke erstatte Lånekassa nei, men mange som tar utdanning på AAP har jo studielån fra før. Dersom det viser seg at de får økt arbeidsevne av utdanning, og dermed kan forsørge seg sjøl i stedet for å leve på ytelser, og attpåtil kan bidra til arbeidsmarkedet med kompetanse som trengs,  så sparer jo dette samfunnet for enorme midler. 

• Liker 5
Skrevet

Hva er forskjellen i utgifter for NAV om de betaler meg i tre år for å gå på skole kontra å gi meg ufør med en gang?

Dersom jeg skulle bli ufør så får jeg mer utbetalt pr mnd enn det jeg får i dag på aap. Nå siden de "gir" meg en utdannelse så har jeg en liten mulighet til å komme meg i en jobb jeg kan fungere i. Jeg anser det som lite sannsynlig nå, men da jeg fikk det innvilget var prognosene mine bedre. Jeg har altså blitt verre under tiden min på aap. Jeg fullfører likevel etter beste evne.

Anonymkode: 8cbd6...6c8

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligheten for å få innvilget 100% ufør etter du har vist Nav at du greier å studere på fulltid/deltid er veldig liten. Ved å studere viser du at du har arbeidsevne. 

Utdanning er nødvendig for å få seg en skikkelig jobb. Spesielt hvis man har utfordringer som gjør at man ikke kan ta hvilke som helst jobb. Er du plaget med ryggen ville nav aldri godtatt at du tok kurs for å bli rengjører. 

All statistikk viser at det er større sjanse å komme seg ut i jobb ved å få utdanning. Det er også en grunn til at nav nå har prosjekter rettet mot ung uføre, de ønsker at folk skal få tester ut arbeidskapasiteten sin. 

Anonymkode: a07bb...a24

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? Man kan få AAP i 3 år i utgangspunktet. Om man sitter hjemme, eller drar på skolen, spiller vel ingen rolle? Jeg skjønner at et studium i f.eks. draktsøm til 100 000 kr i semesteret er i drøyeste laget, men de fleste studerer vel nesten gratis. Semesteravgiften er ikke all verdens. Og de får ikke noe mer når de studerer, gjør de det? Samtidig får de testet ut om de klarer å møte arbeidskravene. AAP får man jo nettopp fordi helsesituasjonen ikke er avklart. Slike tiltak kan heller ikke gå på bekostning av behandling, som jeg har forstått er det viktigste, så man vurderes nøye før man begynner.

Jeg synes det er bra jeg. Hvis noen da blir 60% ufør har de i mellomtiden fått seg en utdannelse som kanskje øker sjansene for å få en deltidsjobb. Det er ikke så mange av dem for folk som sliter med sykdom. 

Anonymkode: 5019a...56e

• Liker 2
Skrevet

Nav betalte de siste fagene jeg trengte på videregående (ca 60 000kr) og jeg fikk AAP samtidig. Ble ufør halvannet år siden, men alle håpte jo at jeg ikke ble det. Har hvertfall fullført videregående.

Anonymkode: 61c3a...ff0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nav betalte de siste fagene jeg trengte på videregående (ca 60 000kr) og jeg fikk AAP samtidig. Ble ufør halvannet år siden, men alle håpte jo at jeg ikke ble det. Har hvertfall fullført videregående.

Halvannet år etter*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...