Gå til innhold

Dere som jobber i resepsjon på et større hotell/ kjede - hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som resepsjonist er man jo et slags knutepunkt mellom gjester og alle ledd på hotellet - hvilket må innebære en del logistikk og mye ansvar .. 

dere som jobber med dette - trives du ? Hva er positivt ? Hva er negativt ? 

Må være mye å holde styr på...? 

Hilsen en som vurderer søke stilling som resepsjonist på større hotell

Anonymkode: eaf42...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir du selvfølgelig hotellets ansikt utad.

Så du må dessverre regne med å få temmelig mye kjeft og stress fra gjester, dersom ett eller annet ikke er lagt opp 100 % slik de ønsker / krever.    

Anonymkode: dda3a...553

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet i Choice, Thon og på frittstående hotell. 

På mindre hoteller så er man ofte mer potet, dvs man må trå til på flere områder enn kun resepsjonen. 
På de største hotellene var det lite annet enn ren resepsjonsjobb. Innsjekk, utsjekk, noe booking på kveldstid, sikkerhetsrutiner, og svare på spørsmål fra gjester om alt fra håndklær på rom, kjøreruter til ulike destinasjoner, anbefale restauranter, og slikt. 
Hvor mye ansvar man får kommer an på hvor stort hotellet er, og hvor mange som er på jobb. 

Jeg stortrivdes i resepsjonen, jeg likte godt at det var noen meget hektiske perioder, og noen rolige. Varierte, men rutinepreget oppgaver. Stort sett veldig positive og hyggelige gjester. 
Negative var at det var grytidlig start på dagene, og ikke alltid like lett med kollektiv spesielt i helger. 
Har jobbet steder hvor jeg måtte overnatte på hotellet om jeg jobbet kveld lørdag og dag søndag pga transport... 
Og lønna var elendig. 

Anonymkode: a60d5...b27

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i Choice, Thon og på frittstående hotell. 

På mindre hoteller så er man ofte mer potet, dvs man må trå til på flere områder enn kun resepsjonen. 
På de største hotellene var det lite annet enn ren resepsjonsjobb. Innsjekk, utsjekk, noe booking på kveldstid, sikkerhetsrutiner, og svare på spørsmål fra gjester om alt fra håndklær på rom, kjøreruter til ulike destinasjoner, anbefale restauranter, og slikt. 
Hvor mye ansvar man får kommer an på hvor stort hotellet er, og hvor mange som er på jobb. 

Jeg stortrivdes i resepsjonen, jeg likte godt at det var noen meget hektiske perioder, og noen rolige. Varierte, men rutinepreget oppgaver. Stort sett veldig positive og hyggelige gjester. 
Negative var at det var grytidlig start på dagene, og ikke alltid like lett med kollektiv spesielt i helger. 
Har jobbet steder hvor jeg måtte overnatte på hotellet om jeg jobbet kveld lørdag og dag søndag pga transport... 
Og lønna var elendig. 

Anonymkode: a60d5...b27

Takk ! Hvor mange år jobbet du ? 

Mer lønnen så ille ? 

Det medfølger jo en del ansvar. Mtp brannsikkerhet feks. Og med de nye systemene på booking er det sikkert mye å lære seg ! 

Anonymkode: eaf42...703

Skrevet

Min kamerat jobber som nattevakt på ett hotel. Han elsker det. Selvsagt er det mye anderledes å jobbe natt eller dag. Man må være en natt-person. Det er roligere på natten, selvsagt. De får inn noen kunder og må skjekke ut noen kunder. De må gå igjennom visse prosedyrer, som skjekke brannutsyr, at rømningsveier er frie, etc. Håndtere fulle gjester ( sjelden siden hotellet ligger ett stykke unna sentrum).  Litt vask og støvsugning, gjøre istand til frokost. Være tilgjengelig hvis noe skjer, hvis noen besøkende trenger noe. Lære førstehjelp og vite hvordan man opptrer i en krisesituasjon. 

Han elsker det, å jobbe på natt, fordi han da får tid til å studere, lese pensum, mens han jobber. Det er en del dødtid. 

Anonymkode: c1fec...11e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som resepsjonist i en større hotellkjede.

Mye av det som skrives ovenfor stemmer bra. Det kan være mye logistikk for å få rom og slikt til å gå opp i forhold til gjesteønsker, men det er god hjelp i hotellsystemet. Det er en del hektiske perioder, men bedre med litt hektiske perioder enn mye døditd etter min mening. Man må tåle å ha flere baller i luften, for du kan ikke be en gjest om å vente om du holder på med noe annet.  Jeg jobber dag/kveld ikke natt. Om jeg en sjelden gang tar ei nattevakt så foretrekker jeg at det er lite og gjøre og lite gjester, for da kan man sysle litt med egne ting. 

Det kan være  sure gjester om det har sviktet i et ledd, eller gjester som rett og slett bare er sure, men det er absolutt flertall av hyggelige gjestene. Man kommer ikke unna at hovedjobben er kundebehandling så det er en fordel å kunne takle forskjellige personer og være litt tålmodig. Det er også diverse systemer man må lære seg, og for de som har litt vanskeligheter med å lære seg slikt vil ha større problemer med å kunne håndtere jobben. 

Lønna er elendig, og etter frifagbevelse sin nettside så ligger snittlønna for en hotellresepsjonist på 324. plass i en oversikt over lønna for 335 yrker. Det mange ikke vet er at hoteller der renholdsmedarbeidere går på en annen tariffavtale enn de resterende arbeidstakere (renholdsoverenskomsten vs riksavtalen) så tjener renholdsmedarbeidere bedre enn resepsjonistene, kokkene og servitørene. Helgearbeid er også bedre lønnet for de på tariffavtalen renholdsoverenskomsten. 

Når alt kommer til alt synes jeg det er et ganske ok yrke. 

Anonymkode: 430dd...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...