Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er det noen her som har jobbet som barnehagelærer og har begynt i andre yrker? 

Hva jobber dere som nå, og hvor lenge jobbet dere som barnehagelærere? 

Anonymkode: a1f2b...a8c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobba et år. Tok master og jobber nå som spesped i bhg. En helt annen hverdag selv om jeg fremdeles er i bhg.

Anonymkode: e39c5...9e1

• Liker 1
Skrevet

Er utdannet barnehagelærer, men har tatt master i spesialpedagogikk. Jobber nå i bup:)

Anonymkode: ec182...360

Skrevet

Hvorfor vil du bytte yrke, om jeg kan spørre? Jeg begynner på barnehagelærerutdannelsen nå :)

Anonymkode: 72bfd...e1e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er utdannet barnehagelærer, men har tatt master i spesialpedagogikk. Jobber nå i bup:)

Hva slags rolle/stilling har du i bup? Er det vanlig med barnehagelærere m/ spes.ped. der?

Hilsen barnehagelærer som ser etter veier videre. 

Anonymkode: 2556d...cf5

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobba et år. Tok master og jobber nå som spesped i bhg. En helt annen hverdag selv om jeg fremdeles er i bhg.

Anonymkode: e39c5...9e1

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til dere begge! 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du bytte yrke, om jeg kan spørre? Jeg begynner på barnehagelærerutdannelsen nå :)

Anonymkode: 72bfd...e1e

Jeg har innsett at yrket ikke er noe for meg. Man er ofte underbemannet, og det er mye som skjer på en gang. Er helt tom etter en arbeidsdag. Men for noen så kan yrket være fantastisk! Det er bare ikke noe for meg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til dere begge! 

Jeg har innsett at yrket ikke er noe for meg. Man er ofte underbemannet, og det er mye som skjer på en gang. Er helt tom etter en arbeidsdag. Men for noen så kan yrket være fantastisk! Det er bare ikke noe for meg.

Jeg vet om en som hoppet fra barnehage til bolig for psykisk utviklingshemmede. Mindre intensiv jobb. Noen barnehagelærere lander i skolen også. Mulig det er like intensivt, men mindre fysisk aktivt.

Skrevet
35 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg vet om en som hoppet fra barnehage til bolig for psykisk utviklingshemmede. Mindre intensiv jobb. Noen barnehagelærere lander i skolen også. Mulig det er like intensivt, men mindre fysisk aktivt.

Det er ikke det med å være i fysisk aktivitet som ikke er noe for meg, det syns jeg faktisk er en av de gode tingene. Det er alt bråket, alle menneskene og forholde seg til, og de tingene som blir for mye. Er ikke mye rom for å kunne trekke seg litt unna i løpet av dagen. 

Men takk for innspill! Vil gjerne høre fra flere. Og hvordan hverdagen er nå, forhold til hvordan det var i barnehagen 🤗

Skrevet

Jeg er også på jakt etter noe annet, men jeg vil ikke studere noe videre.  Hva kan jeg jobbe med, tror dere? 

Årsaken til at jeg vil gjøre noe annet er alltid underbemanning, høye krav fra ledelse og foreldre som er vanskelig å følge opp nettopp pga av at vi ofte er i undertall på jobb enten fordi noen er syke, på møter, kurs osv. 

Anonymkode: 6e181...091

• Liker 2
Skrevet

Vet om to barnehagelærer som jobber som miljøterapeut i bolig for utviklingshemmede. 

Anonymkode: d5325...91a

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også på jakt etter noe annet, men jeg vil ikke studere noe videre.  Hva kan jeg jobbe med, tror dere? 

Årsaken til at jeg vil gjøre noe annet er alltid underbemanning, høye krav fra ledelse og foreldre som er vanskelig å følge opp nettopp pga av at vi ofte er i undertall på jobb enten fordi noen er syke, på møter, kurs osv. 

Jeg har heller ikke særlig lyst til å studere videre.. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Går konstant rundt med dårlig samvittighet, for jeg føler ikke jeg strekker til i alle ender. Liker jobben godt når alle er på jobb, vi er mindre barn, og jeg føler vi får gjort det vi skal, men det er dessverre ikke ofte at det skjer.

Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet om to barnehagelærer som jobber som miljøterapeut i bolig for utviklingshemmede. 

Anonymkode: d5325...91a

Barnehagelærer regnes som god utdannings- og praksisbakgrunn for slikt arbeid. Det er enorm forskjell på å jobbe for 4 eller 5 utviklingshemmede og å jobbe med mange barn. Ikke minst med tanke på støy. Barnehage er mer action, mer ansvar, mer moro og mer utmattende. Det kan være mye moro i boliger også, men roligere. Skal man gå den veien å er det mest behagelig å unngå boliger med utagerende beboere.

Endret av I Grosny
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags rolle/stilling har du i bup? Er det vanlig med barnehagelærere m/ spes.ped. der?

Hilsen barnehagelærer som ser etter veier videre. 

Ja, jeg jobber jo med barn. Uansett, det har ingenting å si hvilken bachelor jeg har når jeg uansett har en master i spesped:) Du kan også ta ppu etter masteren slik at du kan være lærer, men da må du ta årsstudier i diverse fag du kan undervise i!

Skrevet
5 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg har jobbet i bolig før, og det er dårligere betalt.. Man må da i tillegg jobbe kveld og helg, noe som er tungt for mange.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg jobber jo med barn. Uansett, det har ingenting å si hvilken bachelor jeg har når jeg uansett har en master i spesped:) Du kan også ta ppu etter masteren slik at du kan være lærer, men da må du ta årsstudier i diverse fag du kan undervise i!

Takk for svar.

Er du ansatt i stilling som spesialpedagog? Vet du om det er mulig å bli ansatt i miljøterapeut-stilling som barnehagelærer i bup (uten master)? 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Er du ansatt i stilling som spesialpedagog? Vet du om det er mulig å bli ansatt i miljøterapeut-stilling som barnehagelærer i bup (uten master)? 

Ja, det er jeg:) med en master i spesialpedagogikk får man tittelen spesialpedagog.

Det tror jeg, ja. Jobber med folk i bup som ikke er spesialpedagoger, og som kun har en bachelor i noe annet

Skrevet

Flere? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke særlig lyst til å studere videre.. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Går konstant rundt med dårlig samvittighet, for jeg føler ikke jeg strekker til i alle ender. Liker jobben godt når alle er på jobb, vi er mindre barn, og jeg føler vi får gjort det vi skal, men det er dessverre ikke ofte at det skjer.

Helt enig at det er verdens beste jobb når alle er tilstede! Men det er vel ca bare 2 timer hver dag det egentlig. vi går ulike vakter, pauser skal avvikles, plan.tid, møter osv..  Vi Må få politikerne med på å løfte dette yrket og innse at hvis ikke noe blir gjort med bemanningen HELE dagen så vil jo (kanskje spesielt pedagogene) rømme dette yrket og finne seg noe annet. Og få ned sykefraværet pga slitasje,stress og alt som hører til konstant underbemanning. Jeg går heller ned i lønn i en annen jobb enn å slite meg ut som ansatt i barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig at det er verdens beste jobb når alle er tilstede! Men det er vel ca bare 2 timer hver dag det egentlig. vi går ulike vakter, pauser skal avvikles, plan.tid, møter osv..  Vi Må få politikerne med på å løfte dette yrket og innse at hvis ikke noe blir gjort med bemanningen HELE dagen så vil jo (kanskje spesielt pedagogene) rømme dette yrket og finne seg noe annet. Og få ned sykefraværet pga slitasje,stress og alt som hører til konstant underbemanning. Jeg går heller ned i lønn i en annen jobb enn å slite meg ut som ansatt i barnehagen. 

Helt enig med deg! 

Bryr meg ikke noe om jeg går ned i lønn, vil heller ha en jobb jeg kan leve med. Som jeg slipper dårlig samvittighet og være utkjørt når arbeidsdagen er endt. Ingen mulighet for å være syk, for da tenker en på de som sitter igjen uten vikar. Er synd at det er sånn i barnehagen, for barna trenger jo gode voksne til å ta vare på dem.. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Flere? 

Vel eg tok vidareutdanning i spesped (blant anna) sånn at eg har noke å falle tilbake på. Per dags dato er eg på mitt femte år som pedagogisk leiar og trivest eigentlig greitt med det. Einaste er at vi som alle andre barnehagar er kronisk underbemanna, det tærer på. Eg er rett og slett drittlei å læra opp mye assistentar som slutter etter 5-7 månader, ikkje er det bra for barna heller. Planen min er å arbeida som støttepedagog når eg ikkje orker alt ansvaret som pedleiar, er ikkje heilt utbrent endå. Men ser at det kjem til å skje på eit eller anna tidspunkt. Eg synest det er mindre tungt å fokusera på eit barn i gruppa framfor heile gruppa, samstudnes synest eg er det er skikkelig givade å arbeida med enkeltbarn, ser ofta kjapt resultater som er motiverande. Når eg arbeide med heile gruppa er det alltid eit eller fleire barn eg har dårlig samvittighet for, sjølv om eg har null sjukefråvær og prøver etter beste evne å væra ein av norges beste pedagogar XD

Man gjer så godt man kan.

Ser ikkje for meg at eg vil heilt ut av sektoren. Men om eg skulle det ville eg søkt på eit eller anna byrokratisk i kommunen.

Anonymkode: 32dad...c51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...