Gå til innhold

Oppdager at ting er borte etter overtakelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har overtatt hus forrige uke. Nå i ettertid ser vi at selger har tatt med seg garderobeskap som stod i kjelleren. Jeg vet at vi har skrevet under på overtakelsesprotokoll og godkjent huset sådan, men det var helst andre viktige ting vi kikket på under overtskelsen, enn garderobeskap. Kommer vi noen vei med dette? Selger har jo også på sin side skrevet under på og godkjent løsøreslisten i forbindelse med salget.

Anonymkode: 6da7d...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette kan dere ta videre, det hadde jeg gjort. Noen ting er lett å overse

Anonymkode: faf9b...048

• Liker 6
Skrevet

Garderobeskap er løsøre, og følger som regel ikke med salg. Da må det stå spesifikt på liste

Anonymkode: 4566e...37c

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garderobeskap er løsøre, og følger som regel ikke med salg. Da må det stå spesifikt på liste

Anonymkode: 4566e...37c

Det stemmer ikke. 

https://www.nef.no/losore-og-tilbehor/

Anonymkode: c93f5...2dc

• Liker 6
Skrevet

Ja vi også tenkte at dette kan vi gå videre med. Men hva med en panelovn som er så ødelagt at den regelrett faller fra hverandre da? Kan vi kreve ny? 😅

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi også tenkte at dette kan vi gå videre med. Men hva med en panelovn som er så ødelagt at den regelrett faller fra hverandre da? Kan vi kreve ny? 😅

Nei. Alt løsøre følger boligen som det er. Med mindre salgsoppgaven spesifikt beskriver panelovnen som helt ny, i utmerket stand også videre. 

Men må si jeg blir litt sjokka over hvor gjerrig du virker, TS. Prøver du å gå i pluss etter boligsalget eller noe? 😅

Anonymkode: 059be...72a

• Liker 23
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Alt løsøre følger boligen som det er. Med mindre salgsoppgaven spesifikt beskriver panelovnen som helt ny, i utmerket stand også videre. 

Men må si jeg blir litt sjokka over hvor gjerrig du virker, TS. Prøver du å gå i pluss etter boligsalget eller noe? 😅

Anonymkode: 059be...72a

Hvorfor er du sjokkert? Hi har faktisk kjøpt og betalt for det skapet, selvsagt skal hun ha det.

• Liker 4
Skrevet

Skapet kan jeg skjønne, men at panelovenen er gammel? Seriøst? Med mindre de bytta ut en ny ovn med en gammel en etter visning, så visste du selv at den var gammel da du kjøpte leiligheten. 

Anonymkode: f1bf7...ea8

• Liker 11
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skapet kan jeg skjønne, men at panelovenen er gammel? Seriøst? Med mindre de bytta ut en ny ovn med en gammel en etter visning, så visste du selv at den var gammel da du kjøpte leiligheten. 

Anonymkode: f1bf7...ea8

Skjønner det høres gjerrig ut ja, men ovnen er av nyeste modell man får kjøpt. Forøvrig er det beskrevet elektrisk oppvarming i prospektet, og den kan ikke brukes.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fjerna selv skoskap på soverom i dag. Riktignok før visning, men de er på bildene i prospektet. De var skrudd fast i vegg, bør de følge med? Garderobe følger med hos oss da, men tenkte ikke at alt som var skrudd fast måtte følge med 😩

Anonymkode: 5133e...a14

Skrevet

Skapet tenker jeg at dere kan kreve å få tilbake, eller erstattet. Men en panelovn som faller fra hverandre, kunne dere ha oppdaget på visning. Det er ingen mangel, hvis tingenes tilstand er slik de var da dere var på visning og la inn bud. Har det skjedd ting i etterkant av budet, f eks at denne ovnen er blitt ødelagt mellom budaksept og overtagelse, kan dere fremsette det som en mangel.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fjerna selv skoskap på soverom i dag. Riktignok før visning, men de er på bildene i prospektet. De var skrudd fast i vegg, bør de følge med? Garderobe følger med hos oss da, men tenkte ikke at alt som var skrudd fast måtte følge med 😩

Anonymkode: 5133e...a14

Er det ikke slik at det som er tilstede på visning følger med? 

Anonymkode: 7dd34...3e6

Skrevet

Jeg fjerner ikke løse garderobeskapene før visninger herregud.  Du virker veldig gjerrig og ta deg sammen.  Kjøp ny! 

Anonymkode: 9b80b...c9e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fjerner ikke løse garderobeskapene før visninger herregud.  Du virker veldig gjerrig og ta deg sammen.  Kjøp ny! 

Anonymkode: 9b80b...c9e

Fjerner du ikke garderobeskap før visning får du ikke ta de med deg. De er løsøre som følger med huset, uansett om de er løse eller skrudd fast. Koster fort 1500kr for et billig klesskap, det blir fort noen tusenlapper for nye. Jeg driter ikke penger.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke slik at man nødvendigvis har flust med penger å bruke på hva som helst, selv om man har kjøpt hus til flere millioner. Rett skal være rett, det handler ikke om å være gjerrig.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En panelovn som var i falleferdig stand under visningen, og ikke er byttet etter visning, kan du ikke kreve å få byttet. En panelovn koster noen 100-lapper og da får du en mye bedre ovn enn en gammel, men fungerende panelovn.

Det er sånt som kan skje. Jeg overtok leiligheten min, og hadde sjekket ut at det var ovner der det burde være ovner under visningen. Det var sommer, og alle støpslene til ovnene var dratt ut. Selger hadde allerede flyttet, så det var logisk at termostatstyrte ovner var frakoblet.

Så flytter jeg inn, og det blir vinter. Kobler til alle de andre ovnene, og så skal jeg koble til ovnen i stuen. Der var det ingen stikkontakt! :blink: 

Å klage ville koste mer i tid enn regningen fra elektrikeren kostet. Jeg bestilte elektriker og fikk lagt opp et dobbelt stikk.

Kunne ikke gjøre annet enn å le litt, og det gjorde elektrikeren også :fnise:

Anonymkode: 414e0...73e

• Liker 1
Skrevet

Med mindre garderobeskap er innbygd så er det vel ingen selvfølge at de følger med?  Et garderobeskap er et møbel, ikke nødvendigvis en innredning.

Dersom de sto på løsørelisten skal de selvfølgelig følge med, ellers er det vel opp til selger.

Anonymkode: e2259...d6c

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at det som er tilstede på visning følger med? 

Anonymkode: 7dd34...3e6

Nei

Noe ja men langt fra alt, med mindre det selges møblert noe som er uvanlig i Norge

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke slik at man nødvendigvis har flust med penger å bruke på hva som helst, selv om man har kjøpt hus til flere millioner. Rett skal være rett, det handler ikke om å være gjerrig.

Ikke sett deg i så høy gjeld, shit happends.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre garderobeskap er innbygd så er det vel ingen selvfølge at de følger med?  Et garderobeskap er et møbel, ikke nødvendigvis en innredning.

Dersom de sto på løsørelisten skal de selvfølgelig følge med, ellers er det vel opp til selger.

Anonymkode: e2259...d6c

Jo, det er en selvfølge at de følger med selv om de er løse, det står spesifikt i reglene. Les lenken i tråden. Det må avtales særskilt hvis de ikke skal følge med. 

Anonymkode: d1046...6df

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...