AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #1 Skrevet 20. august 2019 Vi har besøk av en snekker for tiden, som skulle ta ut et vindu og sette inn verandadør. Han har levert feil dør, som han nå har satt inn (det var samboeren min som var hjemme da dette skjedde, og han reagerte ikke på at døren så annerledes ut...), og i prosessen kuttet han ved et uhell en strømledning som gjorde at vi mistet strømmen i stua. Han fikset dette midlertidig, men sa at det må repareres av en elektriker, og at dette er noe vi må betale selv. Hvilke rettigheter har jeg her? Kan jeg kreve at vi får riktig dør, og at han dekker kostnadene for å ha ødelagt strømledningen? Lurer også på om det er vanlig om fjerning av materialer og søpler etter slike arbeider vanligvis inngår i prisen? Anonymkode: af121...2db
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #2 Skrevet 20. august 2019 Skader og feilleveranser må snekkeren korrigere. Rydding og bortkjøring av søppel må avtales på forhånd hvis det skal være inkludert i prisen. Anonymkode: 90ca6...f01 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #3 Skrevet 20. august 2019 Er elektriker selv, og fucker man opp skal man fikse det/betale for dette. På samme måte som om vi borrer gjennom avløpet om vi skal ha en kabel gjennom en vegg må vi betale for feilen som er oppstått om ikke forsikringen vår tar det. Så det med strømledningen kan dere ta han på. Samme gjelder døren, har dere det skriftlig at dere har bestilt en type dør men fått en annen ville jeg tatt kontakt ang det. Hva gjelder søppel er det vel varierende hva de ulike firmaene opererer med. Det ville jeg hørt med de om de kan ordne, de tar garantert betalt for det, men det kan også hende at de ordner det for free mtp at de har tabbet seg litt ut der. Anonymkode: e0043...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #4 Skrevet 20. august 2019 Tusen takk for svar! Han sa til samboeren min at dette må betales av oss, og virket visst ganske bestemt, så jeg ser for meg at det kan bli en diskusjon/kamp ut av dette... slitsomt. 😐 Han ødela også kjøkkenbordet vårt, men forsøkte å lime den knekte biten på plass igjen. Vi har visst uflaks med han her.. Anonymkode: af121...2db 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #5 Skrevet 20. august 2019 Han dro forøvrig hjem i dag uten å fullføre arbeidet, fordi han sa han må få tak i en elektriker først, som er kvalifisert til å reparere ledningen. Finnes det en eller annen type bevist/kvittering jeg kan be om, på at denne elektrikteren har utført arbeidet? Aner ikke hva som er vanlig praksis, har aldri leid inn noen til å gjøre slike arbeider før. Anonymkode: af121...2db
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #6 Skrevet 20. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Han sa til samboeren min at dette må betales av oss, og virket visst ganske bestemt, så jeg ser for meg at det kan bli en diskusjon/kamp ut av dette... slitsomt. 😐 Han ødela også kjøkkenbordet vårt, men forsøkte å lime den knekte biten på plass igjen. Vi har visst uflaks med han her.. Anonymkode: af121...2db Her hadde jeg fått videre til selskapet han er ansatt av, å lagt ved bilder av både feil dør (og bilde av avtalen og avtalt dør), bilde av at han ødela ledningen, og bilde av bordet. Makan for ansvarsfraskrivelse! Anonymkode: 583f6...2f4 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #7 Skrevet 20. august 2019 Han er selv eier av selskapet, så han har ingen overordnede. Anonymkode: af121...2db
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #8 Skrevet 20. august 2019 Dere må jo bare dokumentere alle skader og feil. Hvis elektriker han ordner fikser dette uten kontakt med dere så er han nødt til å betale! I tillegg må dere trekke fra en sum for bordet deres. Dere skal heller ikke betale for døren før den er skiftet til riktig dør. Anonymkode: bb605...369 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 Elektrikeren kom og fikset ledningen, men i dag fikk vi en regning fra ham på litt over 2000 kroner. Da jeg ringte ham og sa at dette burde dekkes av snekkeren, lo han høyt (!) og sa at han i løpet av alle sine 30 år som elektriker aldri har hørt om at en håndverker dekker slike uforutsette hendelser... 🤨 Anonymkode: af121...2db
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Elektrikeren kom og fikset ledningen, men i dag fikk vi en regning fra ham på litt over 2000 kroner. Da jeg ringte ham og sa at dette burde dekkes av snekkeren, lo han høyt (!) og sa at han i løpet av alle sine 30 år som elektriker aldri har hørt om at en håndverker dekker slike uforutsette hendelser... 🤨 Anonymkode: af121...2db Da svarer du han ganske enkelt at du ikke har bestilt noen elektrikertjenester, så han har ikke noe hjemmel for å kreve betalt for noe som helst av deg, så evt. betaling får han ta med den som har bestilt tjenesten. Basta bom! Anonymkode: 92b3c...928 8
Morten1 Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Det er normalt at den som utfører skader skal dekke det. Når det kommer til døren kan det være alt fra missforståelser til at noen gir faen. Det er ikke alltid lett å forstå hva en kunde ønsker, så her kan jeg ikke si så mye når vi ikke vet hvordan dere har bestillt oppdraget. Når det kommer til søppel er dette faktisk kundens ansvar mindre annet er avtalt.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Elektrikeren kom og fikset ledningen, men i dag fikk vi en regning fra ham på litt over 2000 kroner. Da jeg ringte ham og sa at dette burde dekkes av snekkeren, lo han høyt (!) og sa at han i løpet av alle sine 30 år som elektriker aldri har hørt om at en håndverker dekker slike uforutsette hendelser... 🤨 Anonymkode: af121...2db Garantert en kompis av snekkeren! Anonymkode: a89c9...08d 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #14 Skrevet 7. september 2019 Takk for svar. De er kompiser, ja. Det fremgikk tydelig av samtalene med begge.. Siste "tilbud" fra snekkeren er at vi deler regningen i to, mellom ham og meg, fordi "røret til ledningen inni veggen var unormalt kort, så elektriker måtte du hatt uansett". Han mener ledningen var plassert på et unormalt sted inne i veggen, og at han derfor ikke hadde noen forutsetning for å vite at det ville blitt nødvendig med elektrikerhjelp enten ledningen hadde blitt skadet eller ei... Men avtalt pris er vel avtalt pris uansett?? Jeg har tatt kontakt med forsikringsselskapet mitt for å se om de kan bistå med litt juridisk hjelp, merker det hadde vært fint med noen hjemler å slenge i bordet nå. Fristen på fakturaen var satt til bare 1,5 uke så det begynner å bli dårlig med tid og... Anonymkode: af121...2db 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 På 7.9.2019 den 9.16, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt kontakt med forsikringsselskapet mitt for å se om de kan bistå med litt juridisk hjelp, merker det hadde vært fint med noen hjemler å slenge i bordet nå. Fristen på fakturaen var satt til bare 1,5 uke så det begynner å bli dårlig med tid og... Anonymkode: af121...2db Så lenge du melder fra til elektrikeren at du er uenig i fakturaen så spiller ikke forfallsfristen noen rolle. Anonymkode: 90ca6...f01 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #16 Skrevet 8. september 2019 On 8/20/2019 at 4:29 PM, AnonymBruker said: Skader og feilleveranser må snekkeren korrigere. Rydding og bortkjøring av søppel må avtales på forhånd hvis det skal være inkludert i prisen. Anonymkode: 90ca6...f01 Det første her er riktig, det andre ikke. Håndverkere skal rydde opp etter seg når de jobber, uten å ha tilleggsbetaling. Men jeg ser det er vanlig at det flyter skrot og rask etter dem, eller at miljøavfall kastes i søppeldunk/container for vanlig husholdningsavfall. Så det syndes mye dessverre. Anonymkode: 8b1af...070
Kragebein Skrevet 9. september 2019 #17 Skrevet 9. september 2019 Tråden er ryddet for diskriminerende innlegg og svar til dette. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #18 Skrevet 11. september 2019 På 20.8.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Han sa til samboeren min at dette må betales av oss, og virket visst ganske bestemt, så jeg ser for meg at det kan bli en diskusjon/kamp ut av dette... slitsomt. 😐 Han ødela også kjøkkenbordet vårt, men forsøkte å lime den knekte biten på plass igjen. Vi har visst uflaks med han her.. Anonymkode: af121...2db Dere har vel tatt kontakt med eieren av firmaet? Anonymkode: 22580...fd5
ekkoet Skrevet 12. september 2019 #19 Skrevet 12. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere har vel tatt kontakt med eieren av firmaet? Anonymkode: 22580...fd5 På 20.8.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev: Han er selv eier av selskapet, så han har ingen overordnede. Anonymkode: af121...2db 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #20 Skrevet 12. september 2019 På 7.9.2019 den 9.16, AnonymBruker skrev: Takk for svar. De er kompiser, ja. Det fremgikk tydelig av samtalene med begge.. Siste "tilbud" fra snekkeren er at vi deler regningen i to, mellom ham og meg, fordi "røret til ledningen inni veggen var unormalt kort, så elektriker måtte du hatt uansett". Han mener ledningen var plassert på et unormalt sted inne i veggen, og at han derfor ikke hadde noen forutsetning for å vite at det ville blitt nødvendig med elektrikerhjelp enten ledningen hadde blitt skadet eller ei... Men avtalt pris er vel avtalt pris uansett?? Jeg har tatt kontakt med forsikringsselskapet mitt for å se om de kan bistå med litt juridisk hjelp, merker det hadde vært fint med noen hjemler å slenge i bordet nå. Fristen på fakturaen var satt til bare 1,5 uke så det begynner å bli dårlig med tid og... Anonymkode: af121...2db Dette er to karer som driver enkeltmannsforetak? Er dere medlemmer hos Huseiernes landsforbund? Hvis du er det så ta raskt en telefon til dem. De har gratis juridisk rådgivning som en av de store fordelene ved å være medlem. Jo mer jeg leser av denne tråden jo mer begynner jeg å mistenke at dere har valgt en som driver i gråsonen her og gjør dette med flere kunder. Fastpriskontrakter har/bør ha/skal ha en klausul om eventuelle forhold som ikke er dekket av fastprisen. Anonymkode: c0d05...3fd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå