Gå til innhold

Lønn 8 dager på overtid, jobber i kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en kommune som tilkallingsvikar i en barnehage. I kontrakten står det at jeg skal ha utbetalt lønn den 12. Hver mnd.

nå har styrer hatt ferie og ikke fått sendt inn timene mine tidsnok slik at jeg fikk lønning den 12 august. Jeg har nå gått 8 dager på overtid uten lønn. Styrer i barnehagen sier hun har sendt inn timene, men at det er opp til kommunen om de tar en ekstra lønsskjøring bare på meg. Synes dette er uhørt! Jobber ikke for å sitte å være blakk. 

Er organisert, men vet ikke om jeg skal ta kontakt med arbeidstilsynet eller fagforeningen først. 

I verstefall må jeg vente til 12 september på lønn. Har jeg noen rettigheter i dette tilfellet?

har prøvd å lete på nett, men alt er så uoversiktlig..

Anonymkode: 0693c...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en kommune som tilkallingsvikar i en barnehage. I kontrakten står det at jeg skal ha utbetalt lønn den 12. Hver mnd.

nå har styrer hatt ferie og ikke fått sendt inn timene mine tidsnok slik at jeg fikk lønning den 12 august. Jeg har nå gått 8 dager på overtid uten lønn. Styrer i barnehagen sier hun har sendt inn timene, men at det er opp til kommunen om de tar en ekstra lønsskjøring bare på meg. Synes dette er uhørt! Jobber ikke for å sitte å være blakk. 

Er organisert, men vet ikke om jeg skal ta kontakt med arbeidstilsynet eller fagforeningen først. 

I verstefall må jeg vente til 12 september på lønn. Har jeg noen rettigheter i dette tilfellet?

har prøvd å lete på nett, men alt er så uoversiktlig..

Det er ikke noe i verste fall, du må vente til den 12. I neste måned fordi noe er galt her. Å kjøre ekstra lønnskjøringer i kommunen koster en hel liten formue. 

Er du fagorganisert, så er det fagorganisasjonen du kontakter om du vil ha hjelp fra dem. Begynner du å rote med arbeidstilsyn og andre ting, så sier fagforeningen at du får klare deg selv. 

Anonymkode: 03979...bfe

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd å ringe lønnskontoret i kommunen ? De kan kansje hjelpe deg 

• Liker 2
Skrevet

For meg høres det helt feil ut om du skal vente på lønn fordi din leder gjorde feil. Hadde det vært du som glemte timelistene ja, men her er det leder. Om du har mulighet til å ringe direkte til lønnskontoret så start med det - ellers tar du kontakt med fagforeningen din så tar de det videre. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Skravla skrev:

For meg høres det helt feil ut om du skal vente på lønn fordi din leder gjorde feil. Hadde det vært du som glemte timelistene ja, men her er det leder. Om du har mulighet til å ringe direkte til lønnskontoret så start med det - ellers tar du kontakt med fagforeningen din så tar de det videre. 

Ts her.

styrer sier at hun har snakket med lønnskontoret, og at de skulle gjøre så godt de kunne. Utover det måtte jeg bare vente🤦🏼‍♀️

Skrevet

Du kan be om å få lønna de utbetalt på forskuddsdatoen. Arbeidsgiver må betale en sum for det, men det burde være helt greit siden det i utgangspunktet er de som har gjort en feil.

Anonymkode: a4418...ebf

Skrevet

Det høres rart ut at du ikke skal kunne ha krav på lønn hver måned. Jeg føler også det går an å be om forskudd på lønn i noen tilfeller, så det burde jo ikke være umulig, men jeg kjenner ikke systemet. 

Ellers er det vanskelig for meg å sette meg inn i en situasjon der det har noe å si om utbetaling er noen måneder forsinket. Tør virkelig folk å leve så trangt økonomisk at de må kutte i utgifter om en lønning er forsinket? Jeg hadde virkelig droppet smarttelefon, nye klær, kjøpe mat eller kaffe andre steder enn i kolonialbutikk og mye annet før jeg hadde tørt å leve så trangt.

Anonymkode: 30ce5...39c

Skrevet

Du kan be om å få noe utbetalt på forskudd. Dette blir trukket fra lønnen din på neste lønnskjøring. Jeg har fått det ved et par anledninger når lønnskontoret og/eller leder har surra. 

Anonymkode: 1858c...142

• Liker 1
Skrevet

Men, DU har jo levert timene dine for sent.... Da må du nesten vente til neste lønning når du ikke klarer å levere i tide. 

Anonymkode: 4a365...0b8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, DU har jo levert timene dine for sent.... Da må du nesten vente til neste lønning når du ikke klarer å levere i tide. 

Anonymkode: 4a365...0b8

Nei leder har.

Anonymkode: 823b3...392

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei leder har.

Anonymkode: 823b3...392

Ts her.

jeg har levert timene. Leder har ikke sendt de inn til lønnskontoret i tide siden hun har hatt ferie.

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg selv tatt kontakt med lønningskontoret, så pleier det å løse seg.

Anonymkode: a50c1...7c5

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

styrer sier at hun har snakket med lønnskontoret, og at de skulle gjøre så godt de kunne. Utover det måtte jeg bare vente🤦🏼‍♀️

De må jo kunne gi et forskudd og kjøre det mot lønn 12.september. Hadde hvertfall vi gjort.

Skrevet

Mitt aller beste råd er å bygge opp 1 mnds lønn buffer så slikt ikke er krise...
Det er dårlig av arbeidsgiver etc, men det skjer innimellom.
Å rigge økonomien til å tåle en forsinket lønn er en veldig god ide :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...