Gå til innhold

Vannkopper og smittemøter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av ungene i barnehagen er hjemme med vannkopper. Jeg har selv fått mld av foreldre som har spurt om min sønn har lyst til å komme på besøk mens de er syke "for å bli ferdig med det". Er dette vanlig? Jeg har takket nei, men det virker som at det er uvanlig. Er jeg rar? 

Anonymkode: 018b8...33e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja uvanlig er det ikke, noen velger å gjøre det sånn. Men ofte får de det i barnehagen om det går der, for det er uhyre smittsomt. 

Anonymkode: 62875...8d6

Skrevet

Jeg hadde takket ja, for vannkopper blir verre og verre jo eldre du blir. Jeg hadde vannkopper da jeg var 12, og mannen min fikk da han var 15, og det var helt jævlig.

Anonymkode: fe2fb...039

• Liker 12
Skrevet

Det er ganske vanlig med smittemøter, men det er også veldig vanlig å si at det ikke passer så godt med vannkopper om ca 3 uker. Det er veldig lurt å bli ferdig med det mens barna er små, og det er mer praktisk å ha det i barnehage enn i skole (synes jeg), og barnet slipper å gå glipp av minst én uke skole eller få sykdommen mye kraftigere senere, for ikke å snakke om under graviditet. Men det kommer sannsynligvis mange nye muligheter, og barnet kan allerede ha blitt utsatt for smitte, så smittemøter er nok ikke avgjørende.

Anonymkode: ff4a3...3eb

• Liker 4
Skrevet

Ja du er rar. Foreldrene som spør deg om å ta med ungen på et smittemåte gjør deg en tjeneste. Dette er veldig vanlig.

Anonymkode: 355d6...bcc

• Liker 2
Skrevet

Ville absolutt takket ja, så lenge dere ikke skal noe viktig de nærmeste ukene. Det er like greit å bli ferdig med det. Jo eldre man blir jo sykere blir man. 

Anonymkode: 5c45a...31c

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av ungene i barnehagen er hjemme med vannkopper. Jeg har selv fått mld av foreldre som har spurt om min sønn har lyst til å komme på besøk mens de er syke "for å bli ferdig med det". Er dette vanlig? Jeg har takket nei, men det virker som at det er uvanlig. Er jeg rar? 

Meslinger skal begrenses ikke bevisst sprees. 

Tenk deg at barnet ditt etter ett smittemøte får alvorlige komplikasjoner og men for resten av livet, hva ville du ta tenke om måten du har håndtert barnet ditt på? Har du litt samvittighet, vett og forstand i behold, så holder du deg langt unna denne typen spredning av smittsomme sykdommer. 

Hadde folk holdt seg innedørs med vannkopper så hadde sykdommen raskt blitt utryddet. Det samme gjelder meslinger og de andre barnesykdommene.

Anonymkode: 24891...8bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville absolutt takket ja, så lenge dere ikke skal noe viktig de nærmeste ukene. Det er like greit å bli ferdig med det. Jo eldre man blir jo sykere blir man. 

Anonymkode: 5c45a...31c

Når man blir eldre og ikke har hatt vannkopper så vaksinerer man seg og er utenfor all fare både for å bli smittet og for å smitte andre. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg at barnet ditt etter ett smittemøte får alvorlige komplikasjoner og men for resten av livet, hva ville du ta tenke om måten du har håndtert barnet ditt på? Har du litt samvittighet, vett og forstand i behold, så holder du deg langt unna denne typen spredning av smittsomme sykdommer. 

Hadde folk holdt seg innedørs med vannkopper så hadde sykdommen raskt blitt utryddet. Det samme gjelder meslinger og de andre barnesykdommene.

Denne tråden handler ikke om meslinger. Meslinger er det vaksinert mot i barnevaksinasjonsprogrammet. Vannkopper og meslinger er to svært forskjellige ting. 

Anonymkode: c388f...697

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meslinger og vannkopper er ikke det samme. Meslinger var omtrent utryddet før folk plutselig sluttet å vaksinere seg. Vannkopper smitter også før det oppdages, og derfor får gjerne de fleste på en avdeling denne sykdommen selv om de ikke driver med smittemøter. 

Anonymkode: ff4a3...3eb

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har meslinger med vannkopper å gjøre?

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden handler ikke om meslinger. Meslinger er det vaksinert mot i barnevaksinasjonsprogrammet. Vannkopper og meslinger er to svært forskjellige ting. 

Nei, den handler om vannkopper og det samme gjelder for vannkopper. 

Du er ikke raus nok til å kunne se at der var en feilskriving? 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har meslinger med vannkopper å gjøre?

:opplyser:    :opplyser:     :opplyser:     Se svaret mitt over!

Skrevet

Helt normalt, mine har hatt vannkopper etter den metoden. Etter å ha sett et voksent menneske med vannkopper og hvor syk hun ble, er jeg ikke i tvil om at jeg tok riktig avgjørelse den gangen.

Anonymkode: fa27a...307

• Liker 2
Skrevet

Nei, det handler ikke om å være raus, fordi jeg kan ikke lese tankene dine og vite at du mener en helt annen sykdom enn det du skriver om. Innlegget ditt ellers hang også sammen med at du mente meslinger og ikke vannkopper da du omtalte det som en sykdom som gir alvorlige komplikasjoner og men resten av livet. Det er også tydelig at du ikke har forståelse for sykdomslære og smittemåter da du tror at sykdommen hadde vært utryddet dersom folk bare holdt seg innendørs fra den dagen de oppdaget sykdommen. Det har seg sånn at hadde vannkopper vært en alvorlig ting å få slik som for eksempel meslinger og kusma så hadde alle barn blitt vaksinert mot den. For ja, det finnes en vaksine. Men det er også slik at ingen vaksine beskytter mot en sykdom 100% og noen har lavere beskyttelsesevne enn andre. Når det kommer til vannkopper så er det sånn at små barn som får det har mye mindre risiko for at de blir ordentlig dårlige enn større barn og voksne. Jeg hadde selv vannkopper da jeg var 6 år og var frisk og rask og hadde et par prikker. Min bror som var 12 år ble smittet og var ganske dårlig noen dager med feber og mange flere prikker. 

• Liker 10
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den påstanden skulle jeg likt å lese begrunnelsen for og dokumentasjonen på. Gidder du?

Anonymkode: fa27a...307

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man blir eldre og ikke har hatt vannkopper så vaksinerer man seg og er utenfor all fare både for å bli smittet og for å smitte andre. 

Kan hvem som helst vaksinere seg, eller må msnhs en grunn? Hva koster det? 

TS

Skrevet

Hvilken mor er det som ønsker sykdommer på barna sine??? Helt utrolig hvor egoistisk det går an å være.

Anonymkode: d3ecc...8eb

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken mor er det som ønsker sykdommer på barna sine??? Helt utrolig hvor egoistisk det går an å være.

Egoistisk? Så de som gjør det, gjør det fordi de synes det er så innmari gøy å ha syke barn, ikke for at barna skal slippe å få det som ungdom eller voksen?

Anonymkode: 46fe3...2e4

• Liker 8
Skrevet

Kanskje «egoistisk» nok til å ønske barnet fravær av denne sykdommen som voksen?

«- Å gå på smittefester for å få vannkopper er uproblematisk, sier Karin Rønning, overlege og avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/21yma/Vi-ble-med-da-Emma-4-skulle-smitte-Eline-2

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...