Gå til innhold

Male stue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å male stuen. Per nå er stuen i fargen «bomull». I prinsippet ville jeg male grå eller beige, men tenkte å male over i hvit. 

Så.. hvis jeg maler i en annen farge må jeg nok også male kjøkken, trappeoppgang og gang inn til soverom (halvt åpen løsning mellom stue og kjøkken, så ser for meg set blir rart med ulike blyanter hvit). 

Hva ville dere gjort? Da også med tanke på eventuelt salg i fremtiden. Hvilken farge «lønner seg»? Er det pent med en helt annen farge (da grå/beige), eller er det best å holde seg nøytralt med bomull eller annen hvit? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du at bomull blir for gul siden du vil ha en annen hvitfarge ?

Isåfall er klassisk hvit fin og uten gulskjær.

Hvis du er redd for fargeforskjeller så er det kanskje best å bryte helt med en annen farge. 

Skrevet

Vi har tre stuer. Den ene er mørk rød (den er ikke malt over siden 1901), den andre er lys grønn og den tredje har to grå vegger og to vegger med mønstret tapet. De andre rommene har andre farger. Jeg tror ikke jeg er riktig person til å svare her, for jeg hadde sagt at du burde velge noe som ligner mer på en farge fra regnbuen :) 

Anonymkode: 50be1...6af

• Liker 5
Skrevet

Jeg personlig ville malt i en helt annet farge enn hvit. Men nå har jeg bodd med hvite vegger i over ti år, og var lei, og i nye huset malte vi hele første etasje i  grønt - Jotun Treasure. Og er foreløpig kjempefornøyd. 

Siden andre veggene er i Bomull, og sikkert også dørene og dørkarmene, ville jeg valgt en farge som ikke er kald, og så passer til bomull. Sånn at du slipper jobben med å male om alt annet også. Se f.eks her for inspirasjon om farger: https://colours.jotun.no/

Apropos fremtidige salg.. Så tror jeg ærlig tatt det ikke har NOE å si. Jeg tror virkelig ikke at kjøpere er så naive at de betaler mer for vegger i klassisk hvit enn vegger i bomull, eller betaler mer for hvite vegger enn annen farge. Det er farge man ser etter, men standard og hvor mye jobb det er. Å male er jo den enkleste «oppussing». Så jeg ville slappet av og malt i fargen du luker selv. Så lenge det ikke er lakserosa, eller knall turkis, liksom. Velger du fra Jotuns fargekart anno 2018-2020, så er du safe.

Anonymkode: 04b89...607

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke fint med ulike hvitfarger mot hverandre, så om du ikke vil male alt må du velge en brytningsfarge som står fint til det hvite. Er alt det hvite «bomull» bør du male stua i en varm farge :) 

Anonymkode: ea135...613

• Liker 1
Skrevet
På 20.8.2019 den 13.43, undulat2018 skrev:

Jeg tenkte å male stuen. Per nå er stuen i fargen «bomull». I prinsippet ville jeg male grå eller beige, men tenkte å male over i hvit. 

Så.. hvis jeg maler i en annen farge må jeg nok også male kjøkken, trappeoppgang og gang inn til soverom (halvt åpen løsning mellom stue og kjøkken, så ser for meg set blir rart med ulike blyanter hvit). 

Hva ville dere gjort? Da også med tanke på eventuelt salg i fremtiden. Hvilken farge «lønner seg»? Er det pent med en helt annen farge (da grå/beige), eller er det best å holde seg nøytralt med bomull eller annen hvit? 

Jeg er 50 år og angrer på at jeg har levd 30 å med hvite/nøytrale farger der jeg har bodd nettopp fordi jeg alltid har fått "gode" råd om å male i farger som gjør det "enklere" å selge.

Det siste du skal tenke på er hvilken farge eventuelt fremdidige kjøpere liker! Da får du heller male over før du selger.

Anonymkode: 783cd...bd1

• Liker 3
Skrevet

Nå er det inn med farger. Bare sjekk ut nye hus eller stylede hus på finn i området ditt. Så ser du også hva du liker. Du kan til og med dra på visning for å se hvordan fargen blir i virkeligheten!! ;)

• Liker 1
Skrevet

Ikke mal hvitt. Det er umoderne.

Skrevet
8 timer siden, Maude skrev:

Ikke mal hvitt. Det er umoderne.

Om det er umoderne er nettopp hvitt ganske smart valg, da det vil skille seg ut fra leiligheter med farger. 

Anonymkode: ccda2...aed

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Om det er umoderne er nettopp hvitt ganske smart valg, da det vil skille seg ut fra leiligheter med farger. 

Anonymkode: ccda2...aed

I grunn ikke. Det kryr jo av hvite leiligheter og hus. 

Skrevet

Grønt er in! Sjekk ut jotun soft teal eller lignende farger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...