AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #1 Skrevet 20. august 2019 Vi har ei jente på 9 år, bor i en rolig bydel like utenfor sentrum av en stor by i Norge. Synes det er veldig vanskelig å vite hvor mye hun kan forflytte seg rundt på egenhånd. Er så redd for at noe skal skje med henne... Hun sykler til/fra skolen enten sammen med venner eller alene (avhengig av om de skal hjem til samme tid etc) med avtale om å ringe når hun kommer hjem. Hun kan også sykle til venner som bor i nærheten og på trening. Jeg har sagt at jeg helst ønsker at hun sykler sammen m noen, men dersom det ikke går, sykler hun alene. Ser at det er stor forskjell på hva de andre i klassen får gjøre. Noen tar bussen alene til sentrum, noen får dra på kjøpesenter og gå der etter skolen, mens andre følges mye av foreldre. Hva får deres barn på samme alder lov til? Anonymkode: e6180...5db
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #2 Skrevet 20. august 2019 Min gutt på 8 får lov til det samme som jenta di. Vi bor omtrent likt som du beskriver, men byen er ikke så stor. Han får likevel ikke dra til sentrum alene, men tror ikke det blir så lenge til han får gjøre det sammen med venner, kanskje et år eller to avhengig av hvordan han modnes. (Ser flere i klassen over han gjør det, men det er gjerne de som virker mest fornuftige av dem.) Hadde nok blitt noen flere år til om det var snakk om Oslo f.eks. Anonymkode: 2aba7...e3f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #3 Skrevet 20. august 2019 Vi har ei på 9 (blir 10 om noen få mnd) som stort sett gjør det samme som di, TS. Men da vi i sommer måtte jobbe og hun er for stor for SFO og alle vennene var borte, fikk hun lov til å sykle ned til sentrum og gå på biblioteket alene. Det ble en kort tur, tror hun synes det er litt skummelt selv, men da gjorde hun i allefall noe annet enn å sitte hjemme og se på tv. Vi har begynt å trene henne til å ta bussen selv nå. For å klare tidsklemma med fritidsaktiviteter. Hun skal nå begynne å ta buss til en musikkøvelse selv. Men etter øvelsen rekker vi å hente henne. Da er det blitt kveld, og jeg har mindre lyst til å la henne ta buss alene. Hun drar også med venninner til butikken, eller alene, når hun finner flasker å pante, for å kjøpe is. Anonymkode: a8b0f...90b
CabinCruiser Skrevet 20. august 2019 #4 Skrevet 20. august 2019 Vi bor i en typisk norsk småby i ett typisk småbynabolag der ingenting farlig noensinne har skjedd. Gutta mine sykler til og fra fotballtrening i vårhalvåret (fra slutten av april til begynnelsen av oktober). De tar bussen til byen, sykler til kjøpesenteret som er 2 km herfra, og får stort sett ha frihet under eget ansvar da de vet hvor grensene går. Jeg gleder meg faktisk til å oppdage om/når de bryter tilliten for jeg har stort sett aldri måtte sette foten ned eller på annen måte fått tilbakemelding på at de ikke takler/ikke oppfører seg. De er skrekkelig lik faren og dvs at de ikke redd noe som helst. Barn må få prøve seg frem. Hvis dere ikke kan vise barnet tilliten, hvordan skal barnet da lære at tillit finnes og det skal respekteres? Jeg ville kanskje ikke sendt den 9 år gamle dattra mi alene på Tbanen klokka 21 i Oslo, så jeg forstår de stedsmessige forskjellene. Her hos oss er det ikke farlig å ta bussen klokka 21 eller gå alene ett sted. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #5 Skrevet 20. august 2019 Dette kommer nok mye an på hvor man bor i landet. Vi bor i et tettbebygd strøk med relativt kort avstand til de sentrale stedene for 9-åringen. Her kan 9-åringen komme seg til og fra skolen selv. Får ikke lov til å gå på senteret og "rangle" der. Vi har snakket om at barnet skal få lov til å gå til butikker snart for å kjøpe lørdagsgodteri, eller lignende, på egenhånd. Men ikke å gå på senteret bare for å være der. Vi kommer nok også i nærmeste fremtid til å la barnet få ta bussen selv alene. Vi har tatt bussen mye med barnet, og lærer opp barnet godt i forhold til hvordan man skal "takle" det. Jeg har en gyllen leveregel i forhold til dette, med at så lenge jeg vet hvor barnet er, så går det meste bra. Da er det meste ok. Så det er frihet innenfor visse grenser. Jeg synes for øvrig det er ett fett om barnet mitt kommer seg til og fra skolen alene, eller med venner, selv om det hyggeligste er jo å sosialisere seg. Skjønner at det for din del også er noe tryggere om barnet slår følge med andre barn, ser den, men man må slippe taket sakte men sikkert. Mye av dette synes jeg dog kommer an på hvordan trafikken er der dere bor, avstander mellom ting, fortau, og hvor lang tid foreldre bruker på opplæring i å komme seg fra a til å på egenhånd. Anonymkode: e2375...282
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #6 Skrevet 20. august 2019 Har også en niåring, og bor i et boligområde ca en mil utenfor sentrum av en av norges største byer. I nærområdet her er det skole, fritidsaktiviteter, dagligvare og venner. Han får lov til å sykle rundt alene til dette. I den grad han har lyst å bruke penger på noe, så kan han kjøpe godteri i dagligvarebutikken bare 200 meter unna. Han trenger ikke å ringe når han kommer hjem fra skolen, men han skal gi beskjed hvis han blir med noen andre hjem slik at jeg vet hvor han er. For å komme inn til byen må man ta buss eller bil. Det har aldri vært aktuelt at han tar buss alene noe sted, han har aldri spurt om det heller. Hvis han skal noe utenom nærområdet/sykkelavstand, så er vi jo alltid med uansett, så vi har ikke øvd på å ta buss alene (men det hender jo at vi tar buss sammen, altså). Han hadde aldri i verden funnet riktig buss for å komme seg hjem alene heller. Det store senteret er også en 20 minutt unna, med bussbytte ved en trafikkmaskin. Senteret er stort, og hver og en kan gå seg vill der. Det er ikke bare-bare å finne riktig buss hjem igjen heller. Han har da aldri ytret ønske om dra til senteret uten oss. Hva skal en ni-åring på shopping for? Skal han ha noe, så er vi jo med, både for å være med å velge, og betale. Tvert i mot protesterer han oftest på å være med på senteret, for det er så utrolig kjedelig. Skal han henge med venner, så skjer det hjemme hos hverandre eller rundt fotballbanen, ikke på senteret. Men dersom han blir invitert med til sentrum/senteret sammen med venners foreldre, har jeg ingen problem med det. Anonymkode: ed367...f1a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #7 Skrevet 20. august 2019 Hun sykler til og fra skolen, til venner og til fotballtrening. Hun får ikke dra alene til sentrum eller kjøpesenter. Nærbutikken er ok og hun får dra dit for å kjøpe lørdagsgotteri eller pante flasker ol. Hun har innetider og fast grense for hvor langt hun kan sykle Anonymkode: df796...81e
Arkana Skrevet 20. august 2019 #8 Skrevet 20. august 2019 Din er midt i mellom våre to eldste, så jeg svarer for begge. Her vil ikke skolen at elevene skal sykle til/fra før de har tatt sykkellappen i fjerde klasse så det forholder vi oss til. Både åtteåringen og tiåringen min går til eller fra skolen selv, også alene om de ikke slutter samtidig. Åtteåringen kan gå til venner som bor i nærheten selv mens tiåringen også får gå/sykle til venner som bor lenger unna. Vi bor rett utenfor Oslo så vi har både et lokalt bysentrum og selve Oslo tilgjengelig, det blir selvsagt annerledes enn for de som bor i mindre byer. Det ville vært helt uaktuelt at noen av dem skulle dratt inn til Oslo sentrum alene, men det er heller ikke noe de ønsker. Tiåringen kunne gjerne dratt på kjøpesenteret alene eller med venner om han ville kjøpe noe, sitte og spise is med venner eller lignende, men jeg synes ikke noe om at barneskolebarn bare skal henge på et senter og gjøre ingenting så de hadde ikke fått lov om de ikke hadde et konkret mål med turen.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #9 Skrevet 20. august 2019 Vi bor litt utenfor en mellomstor by. Han får ikke dra inn til byen alene (det går ikke buss heller, og han hadde ikke fått tatt den til byen uansett). Byen vår er desverre ikke trygg. Mye narkodealing på åpen gate. Utenlandske gjenger som braker sammen i sentrum. Mye fylliker. Han får heller ikke sykle til idrettsplassen. Det er for langt. (4km). Han får sykle til og fra skolen. Alene og sammen med venner. Han får farte rundt i nabolaget, men må si ifra når han går inn til noen. Anonymkode: de93a...ca7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #10 Skrevet 20. august 2019 Vi bor med absolutt ALT innen fem min gangavstand fra huset: skole, svømmehall, bibliotek, buss/tog, idrettshall og fotballbaner. ni år gammel jente: hun får gå/sykle til/fra alle sine fritidsaktiviteter. Hun får ta bussen til min jobb (dør til dør, 20 min) om hun vil etter skolen. hun får være hjemme alene om hun ikke vil være med oss på det vi skal, men hun før ikke bruke toastjern/micro alene. Da må hun spise kornblandinger/brød/knekkebrød. Hun får ta buss/tog til venner om noen andre møter henne på de stasjonene hun er ukjent med. hun får være ute å leke med venner, men har er område/radius de må holde seg innenfor. hun må ha med mobiltelefon. Anonymkode: 98443...c37
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #11 Skrevet 20. august 2019 Mye likt som hos dere, han sykler til skolen, kompiser, fotballtrening. Er hjemme alene uten problem dersom resten av familie har ærender/jobber overtid/trening el.l. Han finner seg mat i form av brødskiver, yoghurt eller frokostblanding. I sommer har han fått gå ned til biblioteket i sentrum (vi bor i en middels stor by, ganske sentralt med gangavstand til det meste). Han har telefon og visa-kort med vipps sånn at han kan sjekke hvor mye penger som er på kortet. Anonymkode: 553b9...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå