Gå til innhold

Lat ved bleieskift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 11år som stort sett er som alle andre 11åringer, men som har en del uhell på natten, og derfor bruker bleie. Det er selvsagt noe alle synes er uheldig, men han har slitt med det hele livet, så vi har lært oss å leve med det. For to tre år siden startet han å ta bleieskiftene selv, og i starten gikk dette veldig bra, men særlig i sommer har vi merket at han har blitt mye latere. Flere morgener har han stått opp og startet dagen uten å skifte ut av bleia, og gjerne ikke tatt den av før etter frokost. I tillegg har vi merket at han flere kvelder glemmer å gå på do før han tar på bleia. Vi har tenkt at dette sannsynligvis har vært på grunn av at han ikke har måttet tisse da, men dette ble motbevist i kveld. Bare et kvarter etter han hadde lagt seg kom jeg inn på rommet hans (vi har en avtale om at han får lese på sengen 30 minutt etter leggetid, så jeg visste han var våken ennå) for å spør om noe, og da oppdaget jeg at han allerede hadde tisset i bleia. Normalt sett har jeg en policy om å ikke kommentere uhell og andre flaue ting rundt det, men da klarte jeg ikke holde meg. Å glemme å gå på do når man ikke må tisse går fint, men han må vel ha kjent det før han tok på bleia? 

Hvordan tenker dere at jeg skal løse dette? Er det jeg som overreagerer, og at dette ikke er noe å tenke på? Eller bør jeg blande meg mer ved minne han på å gå på do hver kveld, og å skifte ut av bleia med en gang han står opp?

Anonymkode: 9bc7f...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde droppet å la ham ha bleie om natten. Ville latt ham tisse i sengen. Forhåpentligvis ville han syntes det er ekkelt og flaut, og slutte å tisse om natten. Han er 11 år, det er på tide!

Anonymkode: aefb8...5c4

• Liker 3
Skrevet

Har dere dialog med lege og psykolog om dette? I så fall ville jeg tatt opp problemstillingen med dem. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Frostrose skrev:

Har dere dialog med lege og psykolog om dette? I så fall ville jeg tatt opp problemstillingen med dem. 

Mener du bleiebruken eller at han bruker bleien mer enn nødvendig? At han trenger bleie er selvsagt noe vi er kommet frem til i samråd med ulike instanser innen helsevesenet. At han glemmer å gå på do og ikke tar av bleien rett etter han står opp har vi derimot ikke tatt opp. Hovedsaklig fordi vi ikke tenker at det har relevans til den medisinske/helsemessige tilstanden, men også fordi det er et problem som har blitt stadig større.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde droppet å la ham ha bleie om natten. Ville latt ham tisse i sengen. Forhåpentligvis ville han syntes det er ekkelt og flaut, og slutte å tisse om natten. Han er 11 år, det er på tide!

Anonymkode: aefb8...5c4

Merker du ikke har barn med slike problemer. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du bleiebruken eller at han bruker bleien mer enn nødvendig? At han trenger bleie er selvsagt noe vi er kommet frem til i samråd med ulike instanser innen helsevesenet. At han glemmer å gå på do og ikke tar av bleien rett etter han står opp har vi derimot ikke tatt opp. Hovedsaklig fordi vi ikke tenker at det har relevans til den medisinske/helsemessige tilstanden, men også fordi det er et problem som har blitt stadig større.

Merker du ikke har barn med slike problemer. 

Jeg tenkte på bleiebruken. Høres ut som at dere har tatt tak der det er nødvendig. Jeg ville tatt det opp med behandler (e). De kan kanskje svare på om dere bør forsiktig presse mer, eller om det kan skape værre situasjoner. Det kommer vel litt an på grunnen bak sengevætingen. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 11år som stort sett er som alle andre 11åringer, men som har en del uhell på natten, og derfor bruker bleie. Det er selvsagt noe alle synes er uheldig, men han har slitt med det hele livet, så vi har lært oss å leve med det. For to tre år siden startet han å ta bleieskiftene selv, og i starten gikk dette veldig bra, men særlig i sommer har vi merket at han har blitt mye latere. Flere morgener har han stått opp og startet dagen uten å skifte ut av bleia, og gjerne ikke tatt den av før etter frokost. I tillegg har vi merket at han flere kvelder glemmer å gå på do før han tar på bleia. Vi har tenkt at dette sannsynligvis har vært på grunn av at han ikke har måttet tisse da, men dette ble motbevist i kveld. Bare et kvarter etter han hadde lagt seg kom jeg inn på rommet hans (vi har en avtale om at han får lese på sengen 30 minutt etter leggetid, så jeg visste han var våken ennå) for å spør om noe, og da oppdaget jeg at han allerede hadde tisset i bleia. Normalt sett har jeg en policy om å ikke kommentere uhell og andre flaue ting rundt det, men da klarte jeg ikke holde meg. Å glemme å gå på do når man ikke må tisse går fint, men han må vel ha kjent det før han tok på bleia? 

Hvordan tenker dere at jeg skal løse dette? Er det jeg som overreagerer, og at dette ikke er noe å tenke på? Eller bør jeg blande meg mer ved minne han på å gå på do hver kveld, og å skifte ut av bleia med en gang han står opp?

Ja, jeg ville minnet han på og huske og tisse før han legger seg, selv om han ikke føler han må. Og jeg hadde sagt at han må ta av seg igjen når han står opp.. terpet på det til det gikk av seg selv.

Anonymkode: 00c99...d21

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Frostrose skrev:

Jeg tenkte på bleiebruken. Høres ut som at dere har tatt tak der det er nødvendig. Jeg ville tatt det opp med behandler (e). De kan kanskje svare på om dere bør forsiktig presse mer, eller om det kan skape værre situasjoner. Det kommer vel litt an på grunnen bak sengevætingen. 

Føler vi har gjort det vi kan ja. Men kan ta det opp neste gang.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville minnet han på og huske og tisse før han legger seg, selv om han ikke føler han må. Og jeg hadde sagt at han må ta av seg igjen når han står opp.. terpet på det til det gikk av seg selv.

Anonymkode: 00c99...d21

Vi gjorde det i starten, men etter hvert gikk det av seg selv. Eneste var at han iblant kunne vente litt med å ta av bleia dersom vi ikke hadde stått opp ennå og han hadde holdt seg tørr (ville stolt vise frem tørr bleie). Altså virket det den gang, men frykter det kan bli veldig nedtur for han dersom vi går tilbake til den rutinen. Fått tips om at beste medisinen for sengevæting er å la det gå sin gang og ikke presse for mye, eller gjøre en stor greie ut av det. Ved å gå tilbake til denne rutinen blir det plutselig en stor greie igjen, og opplevelsen blir nok helt annerledes. Den gang var det en slags hjelp for å bli mer selvstendig, mens nå blir det mer en "du har ennå ikke lært dette" opplevelse.

Skrevet

Gode rutiner. Alltid på do med en gsng han står opp og før  han legger seg. Gode rutiner må han innarbeide selv om han bruker nattbleia 

• Liker 1
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at han velger å tisse i bleia fremfor å gå på do når han er våken

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, Nina84 skrev:

Det jeg reagerer mest på er at han velger å tisse i bleia fremfor å gå på do når han er våken

Jeg også.. 

Anonymkode: b8f69...39d

• Liker 2
Skrevet

Hvor ofte tisser han på dagtid? Hver 2 time bør de gå på do og prøve i følge sykehuset vi tilhører. Reagerer også på at han velger å tisse seg ut fremfor å gå på do. 

Har dere vurdert 2 dyner og tisselaken i senga? Slik at om han blir våt er det fort gjort å sette på nye laken og en dyne som er tørr.

Anonymkode: fe971...714

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Gode rutiner. Alltid på do med en gsng han står opp og før  han legger seg. Gode rutiner må han innarbeide selv om han bruker nattbleia 

Helt enig! Har selvsagt ikke fasit, men vil jo tro det å gå på do rett før leggetid er en viktig faktor for å redusere våtenetter. Hvorvidt det hjelper å gå på do rett etter han står opp er jeg mer usikker på. Eneste er at det vil tvinge han til å ta av bleia også med en gang.

7 minutter siden, Nina84 skrev:

Han bruker bleier med teip, så vanskelig å fått gå på do. Prøvd buksebleier som drynites, men de tåler ingenting.

Skrevet

Ser flere reagerer på at han tisser i bleia fremfor å gå på do ettersom han var våken. Dette er noe vi har sagt at han skal gjøre dersom han våkner på natta og må tisse. Tidligere har han prøvd å lirke av bleia istedenfor, og da resulterte det i at ene teipen ble løs og åpna seg i løpet av natten, som igjen førte til lekkasje. At det skulle skje før han i det hele tatt hadde sovnet hadde vi derimot ikke tatt høyde for.

Før noen sier noe på det tar vi selvsagt høyde for slike bevisste tømminger når vi teller opp våtenetter. Iblant blir det usikkerhet, men som regel er det tydelig om det har vært noen uhell i tillegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere reagerer på at han tisser i bleia fremfor å gå på do ettersom han var våken. Dette er noe vi har sagt at han skal gjøre dersom han våkner på natta og må tisse. Tidligere har han prøvd å lirke av bleia istedenfor, og da resulterte det i at ene teipen ble løs og åpna seg i løpet av natten, som igjen førte til lekkasje. At det skulle skje før han i det hele tatt hadde sovnet hadde vi derimot ikke tatt høyde for.

Før noen sier noe på det tar vi selvsagt høyde for slike bevisste tømminger når vi teller opp våtenetter. Iblant blir det usikkerhet, men som regel er det tydelig om det har vært noen uhell i tillegg

For noe tull. Jeg jobber med voksne bleiebrukere og det er null problem å ta ei bleie av og på igjen. Ingen normale foreldre sier til sønnen sin på 11 år at han bare skal tisse i bleia i stedet for å gå på do dersom han våkner og må tisse på natta. Jeg har også selv hatt en som var sengevæter pga tung søvn og umoden blære helt til han vokste det av seg i puberteten, men han gikk selvfølgelig på do og tisset de gangene han faktisk våknet. 

Anonymkode: 4663d...b41

• Liker 11
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Hvis han våkner på natta og må tisse, så skal han selvsagt ikke tisse i bleia. Klarer han ikke med bleia selv, må han vekke dere ved disse tilfellene. 

Anonymkode: 43d46...3b3

• Liker 5
Skrevet

Enig med de to over meg. 

Og om teipen ikke vil sitte skikkelig på etter å ha vært løsnet pga dotur (jfr sidelekkasje) så tar man ny bleie på etter dobesøk!

Jeg skjønner hvordan dere tenker, men det må da være større sjanse for at kroppen forstår dette dersom han faktisk står opp og går på toalettet de gangene han våkner? Og å tisse i bleia før han i det hele tatt har sovnet? Ærlig talt! 

Anonymkode: b4fee...46f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...