AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Har foreløpig ett barn og kjenner at tiden går fort mtp søsken. På grunn av at jeg har vært syk og at det ikke ville være spesielt fornuftig å bli gravid oppi dette, vil det minimum bli 4,5 år mellom dem. Kjenner litt på dette da de fleste rundt meg får barn med 2-3 års aldersforskjell og dette har ikke vært mulig for meg. Noen som har erfaring med rundt fem års aldersforskjell mellom søsken? Anonymkode: 36e40...94d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Her er det 7 år i mellom og det går helt strålende! De leker fint sammen og eldstemann passer godt på lillesøsteren sin Anonymkode: 1ce90...7da
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #3 Skrevet 20. august 2019 Det er veldig avhengig av ungene selv også. Det er mange som har barn med bare et par år mellom som likevel ikke leker sammen. Min søster er 6 år eldre enn meg, og ja hun var mye barnepike, men noe veldig nært forhold har vi aldri fått. Har selv 3 gutter med et par år mellom hver, og de er veldig sammensveiset alle 3. Men de er også veldig like i interesser og personlighet, og det er jo ingen selvfølge. Har et par nieser med 3 år aldersforskjell, jeg har aldri sett de to leke sammen. De er veldig ulike. Så få de barna dere har lyst på når det passer. Det blir som det blir. Det er ikke alt man kan planlegge. Anonymkode: 478a1...24a 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #4 Skrevet 20. august 2019 Det er ingen automatikk i at søsken blir nære grunnet liten eller stor aldersforskjell. Tenker det handler mer om personlighet og interessert, samt hvor sammensveiset kjernefamilien er - hvordan barna opplever dette i barndommen sin. Kjenner til søsken med stor aldersforskjell som har en veldig tett og nær relasjoner, søsken som er tette i alder som har lite med hverandre å gjøre - og visa versa.. Det har fulgt dem gjennom barndommen. Anonymkode: f6a9c...a91 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #5 Skrevet 20. august 2019 Vi har tre barn. Er tre år mellom nr en og to, og 4,5 år (5 skoleår) mellom nr to og tre. Vi syntes at det var lettere å få nr 3 enn nr 2 fordi det var mindre sjalusi inne i bildet og søsknene forstod mer. lillebror har et godt og nært forhold til sine to søstre. Ville ikke vært noe bekymret mht aldersforskjell. Anonymkode: 3a3fb...376
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #6 Skrevet 20. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen automatikk i at søsken blir nære grunnet liten eller stor aldersforskjell. Tenker det handler mer om personlighet og interessert, samt hvor sammensveiset kjernefamilien er - hvordan barna opplever dette i barndommen sin. Kjenner til søsken med stor aldersforskjell som har en veldig tett og nær relasjoner, søsken som er tette i alder som har lite med hverandre å gjøre - og visa versa.. Det har fulgt dem gjennom barndommen. Anonymkode: f6a9c...a91 Jeg kjenner til tvillinger (toeggede) med så lite sans for hverandre at de knapt omgås. Søsken har genetikk og oppvekst felles, men det garanterer ikke at de faktisk liker hverandre (for den del er det selvsagt ingen garanti for at alle barna i en søskenflokk blir likandes mennesker. De mange ufjølge folka der ute er alle broren, søstra og sønnen til noen) Anonymkode: b1cca...7d4 1
Era Vulgaris Skrevet 20. august 2019 #7 Skrevet 20. august 2019 Jeg har barn med drøyt fire år mellom, og har opplevd det som veldig positivt. Eldstemann var ganske selvstendig da minsten kom, vi slapp unna sjalusi, og han elsket å hjelpe til! De har hatt stor glede av hverandre, men det har gått litt i perioder. I lange perioder var de mye sammen, hadde mange like interesser og var kjempevenner. I andre perioder var eldste mest opptatt av andre ting og egne interesser, og det var ikke så gromt med en lillebror. Nå er begge voksne, og har et godt søskenforhold.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #8 Skrevet 20. august 2019 Det er ingen fasit, og minimum 4,5 år mellom kan bli like bra som alt annet. Hos oss er det litt motsatt, vi får under 2 år mellom våre, og tenker ikke det er ideelt, men vi kunne ikke vente hvis vi skulle ha en til. Hvor nære eller lite nære barna blir handler om mange andre ting også. Det er 7 år mellom broren min og meg, og jeg syntes det var veldig stas med en lillebror som 7-åring. Vi er ikke nære som voksne, men tror ikke vi hadde blitt det uansett, da vi er så ulike. Anonymkode: c014b...988
mam4ma Skrevet 20. august 2019 #9 Skrevet 20. august 2019 Pyttsan 😊.... For det første får man ikke barn nr.2,3,4 for å lage lekekamerater... Barn velger venner, ikke familie 🤪 Selvsagt håper man på søsken som er nære, men virkeligheten blir ikke nødvendigvis slik.. Det er 2,5 år mellom meg og søsteren min, vi gjør aldri noe sammen og er vidt forskjellige som mennesker. Ene venninnen min er bestevenn med sin søster, og det er 11 år mellom dem. Jeg selv har 4 barn, de eldste var 16, 12 og 8 når yngste kom. De går alle godt overens. Yngste er 9 nå og er bestevenn med eldste på 25 😊 De gjør masse sammen! Nei, få barn om og når du føler for det ♥️
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #10 Skrevet 20. august 2019 Jeg har tre søsken, alderen mellom oss er fra 2-12 år. Jeg er eldst. Jeg har et like godt forhold til yngste som til eldste Alderen har ingenting å si, vi er voksne nå alle sammen (yngste er 20), og omgås like mye alle sammen. Anonymkode: 5b371...bdd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #11 Skrevet 20. august 2019 Det er 7, 9 og 11 år mellom meg og søsknene mine. Mamma og pappa syntes det er både ulemper og fordeler med tette barn og stor aldersforskjell. De syntes det var mindre stressende med meg siden de andre barna var såpass store og klarte så mye selv. Vi lekte sammen da jeg var liten, og det var veldig kjekt å ha så mye eldre søsken når jeg trengte hjelp med skolearbeid. Og siden jeg var den eneste på trinnet med søsken på videregående, så funka "broren min banker deg"-trusselen veeeldig bra. Anonymkode: 45085...d84
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #12 Skrevet 20. august 2019 Det er 5 år mellom meg og broren min, og vi har vært bestevenner siden han ble født. Han var forloveren min 😊 Anonymkode: 5cc5f...5e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå