AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Hva skjer hvis noen melder meg til Forbrukerrådet? Gjelder privatsalg av vare verdi ca 4000, motpart ønsker heve kjøpet pga skade han ikke mente det var opplyst om. Men jeg har ikke de pengene og svarer ikke lenger. Redd hva Forbrukerrådet kan gjøre siden han sier det er meldt dit?? Anonymkode: c5c08...0c3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva skjer hvis noen melder meg til Forbrukerrådet? Gjelder privatsalg av vare verdi ca 4000, motpart ønsker heve kjøpet pga skade han ikke mente det var opplyst om. Men jeg har ikke de pengene og svarer ikke lenger. Redd hva Forbrukerrådet kan gjøre siden han sier det er meldt dit?? Anonymkode: c5c08...0c3 Å ikke svare og heller ikke ha pengene er det dummeste du kan gjøre. Forbrukerrådet bør du samarbeide med, og gi din versjon av saken til. Ellers kan Forbrukerrådet avsi bestemmelse i tråd med motpartens ønsker og fremstilling. Anonymkode: 1a23d...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å ikke svare og heller ikke ha pengene er det dummeste du kan gjøre. Forbrukerrådet bør du samarbeide med, og gi din versjon av saken til. Ellers kan Forbrukerrådet avsi bestemmelse i tråd med motpartens ønsker og fremstilling. Anonymkode: 1a23d...0c3 Kan Forbrukerrådet tvinge meg til å gi tilbake penger? Hva skjer hvis jeg ikke svarer dem?? Anonymkode: c5c08...0c3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 Forbrukerrådet (eg. forbrukertilsynet) kan ikke gjøre så mye med slike private transaksjoner, men kjøper kan inngi forliksklage. Da vil saken bli gjennomgått av en rettsinstans, og dersom du ikke har oppgitt riktige opplysninger, må du bære konsekvensene av det. Om du har ditt på det tørre, har ikke kjøper noen sak. Anonymkode: 25f1a...a13 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Jeg solgte fordi jeg trengte pengene til noe annet. Har ikke pengene Anonymkode: c5c08...0c3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #6 Skrevet 19. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg solgte fordi jeg trengte pengene til noe annet. Har ikke pengene Anonymkode: c5c08...0c3 Var det en skade på varen da, som ikke var opplyst om? Anonymkode: c5c68...064
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #7 Skrevet 19. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det en skade på varen da, som ikke var opplyst om? Anonymkode: c5c68...064 Han spurte ikke om det, så sa ikke noe heller. Anonymkode: c5c08...0c3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #8 Skrevet 19. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan Forbrukerrådet tvinge meg til å gi tilbake penger? Hva skjer hvis jeg ikke svarer dem?? Anonymkode: c5c08...0c3 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han spurte ikke om det, så sa ikke noe heller. Anonymkode: c5c08...0c3 Les på https://www.forbrukerradet.no Å ikke opplyse om feil eller problemer når du selger noe brukt er å be om trøbbel. Man gjør bare ganske enkelt ikke det. Å være ærlig er første bud når du er på bruktmarkedet enten du er kjøper eller selger. Anonymkode: 1a23d...0c3 11
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #9 Skrevet 19. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han spurte ikke om det, så sa ikke noe heller. Anonymkode: c5c08...0c3 Og hva tenkte du ville skje når kunden fikk varen? Anonymkode: b6009...611 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #10 Skrevet 19. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ikke svare og heller ikke ha pengene er det dummeste du kan gjøre. Forbrukerrådet bør du samarbeide med, og gi din versjon av saken til. Ellers kan Forbrukerrådet avsi bestemmelse i tråd med motpartens ønsker og fremstilling. Anonymkode: 1a23d...0c3 Min erfaring er at når den andre parten ikke gadd svare gjorde de nada med saken Anonymkode: 3cb7b...a5d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #11 Skrevet 19. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at når den andre parten ikke gadd svare gjorde de nada med saken Anonymkode: 3cb7b...a5d Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe i kjøpe mellom to private da det ikke er et forbrukerkjøp. Anonymkode: 45be7...239 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #12 Skrevet 19. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe i kjøpe mellom to private da det ikke er et forbrukerkjøp. Anonymkode: 45be7...239 Du vet lovverk gjelder kjøp på finn. No og lignende også. Anonymkode: b6009...611
nomore82 Skrevet 19. august 2019 #13 Skrevet 19. august 2019 Hva solgte du, hvor mye solgte du det for og hva var det du ikke opplyste om? Det er forskjell på å selge en to måneder gammel TV for høy pris uten å opplyse at høyttalerene er defekt, og å selge en 50 år gammel bil uten å nevne at det er slark å håndbrekket. Her er det uansett kjøpsloven som gjelder. Dersom du har holdt tilbake en opplysning som du vet ville ha påvirket prisen eller kjøpers interesse så vil kjøper ha rettigheter. For eks å heve kjøpet(du må betale tilbake) eller retting(dvs du må betale for å rette feilen).
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #14 Skrevet 20. august 2019 Hvor lenge etter ønsket han å heve kjøpet? Om det er innen 14 dager kan kjøper uansett bruke angrefristen. Det er samme hvilken grunn kjøper har, tross for at du ikke har unnlatt å undersøke produktet for feil og/eller utelatt å nevne dette i annonsen. Anonymkode: 7ce69...4d9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #15 Skrevet 20. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge etter ønsket han å heve kjøpet? Om det er innen 14 dager kan kjøper uansett bruke angrefristen. Det er samme hvilken grunn kjøper har, tross for at du ikke har unnlatt å undersøke produktet for feil og/eller utelatt å nevne dette i annonsen. Anonymkode: 7ce69...4d9 Man har da ikke 14 dagers angrerett når man kjøper noe fra en privatperson! Ved kjøp fra privatpersoner så er det kjøpsloven som gjelder. Anonymkode: e45b9...298 10
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #16 Skrevet 20. august 2019 Forbrukerrådet er en objektiv instans som kan mekle mellom parter i saker som din. Selv om noen «melder» deg, så er det ikke sånn at Forbrukerrådet er på den personen sin side. De jobber objektivt ut fra saken og forsøker å hjelpe dere med å komme til en løsning, sånn at saken kan unngå rettslig behandling for eksempel i forliksrådet eller Forbrukerklageutvalget. Forbrukerrådet kan si sin mening om saken ut fra lovverket og komme med forslag til løsning. De kan likevel ikke bestemme en løsning som blir bindende for partene. Kjøpsloven gjelder hos deg, siden det er to private personer. Du er pliktig å opplyse om skader og feil på varer du selger. Helt normal slitasje må forventes når man kjøper noe brukt, men alt utover det som du vet om må du fortelle. Meklingen er frivillig og du trenger ikke engang svare Forbrukerrådet hvis ikke du vil, men saken kan gå videre til Forbrukerklageutvalget hvis ikke mekling er vellykket. De kan fatte et vedtak i saken som blir bindende. Angrerett er ikke aktuelt her. Det er heller ingen fjorten dagers grense ellers for å si fra. Det må reklameres innen rimelig tid, men da har man gjerne et par måneder på seg fra man oppdaget (eller burde ha oppdaget..) feilen. Anonymkode: 90ed7...554
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #17 Skrevet 20. august 2019 Hvis det var en feil som du visste om, som du ikke opplyste om, å som gjør at varen egentlig har en lavere verdi så er jo det veldig dårlig gjort av deg. Man skal beskrive varen nøyaktig, samt fortelle om alle feil og mangler på eget initiativ. Så et det opp til kjøper om h*n vil kjøpe den. Men hvis du har skrevet i annonsen "solgt som den er", er det mulig saken stiller seg annerledes. Med av medmenneskelighet burde man alltid opplyse om feil/mangler når man selger noe. Du burde refundere hele eller deler av beløpet. Anonymkode: d33cb...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #18 Skrevet 20. august 2019 Jeg ville ikke hatt noe som helst problem å dukke opp hjemme hos deg. Ta deg sammen! Du har solgt defekt varer og det er DIN PLIKT til å opplyse skader/evt feil i varen. Folk som deg er grunnen jeg aldri kjøpe brukt mer uten å ha sett varene med min egne øyner. Anonymkode: c7e8c...360 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå