Gå til innhold

Glemt minipille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte for første gang å glemme å ta minipillen idag. Kom på det etter jeg kom hjem fra jobb. Den har ett slingringsmonn på 3 timer. Pleier å ta den kl 8 om morgenen og fikk ikke tatt den før kl halv fem. Hvor stor sannsynlighet er det for å bli gravid nå i dag da om vi ikke bruker tilleggsprevensjon? Vurderer å dra å kjøpe kondomer, men er det så stor sjanse? 

Anonymkode: 7f54b...027

Skrevet

Ingen her som vet ca hvor stor sannsynlighet det er?

Skrevet

Har du googlet det?

Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Har du googlet det?

Ja det står at man ikke er sikker, men jeg lurer på ca hvor sansynlig det er. Regner jo med litt av minipillen fortsatt er i kroppen selvom den ble tatt over tiden. Tok idag igjen til vanlig tid. Vi hadde sex i går.

Skrevet

Du bør bruke kondomer til neste brett, så enkelt er det, hvis dere ikke vil bli gravide.

Skrevet

Sædceller lever inntil 7 dager inni kvinnen, så om dere bruker kondom kan du likevel bli gravid om du får eggløsning innen noen dager. Jeg ville tatt en angrepille og brukt kondom til det var trygt. 

Anonymkode: 0ea12...5ae

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det står at man ikke er sikker, men jeg lurer på ca hvor sansynlig det er. Regner jo med litt av minipillen fortsatt er i kroppen selvom den ble tatt over tiden. Tok idag igjen til vanlig tid. Vi hadde sex i går.

HVORFOR hadde dere sex i går når du visste at du hadde tatt den pilla for sent? Er det conludag du tar? For det er den eneste minipilla med maks 3 timer slingringsmonn. Hvis du har hatt sex 5 dager FØR du glemte pilla så kan du bli gravid fordi sæden ligger i deg, når du glemte pilla så er du utrygg i 2 dager om det er conludag, og bør bruke kondom. Mange leger kaller cerazette en minipille, det er den ikke og den har helt annet slingringsmonn. 

Anonymkode: 0c047...18c

Skrevet

Hvis du ikke ønsker å bli gravid så bruker du kondom. Hva noen tilfeldige på kvinneguiden sier om sannsynlighet kan jo ikke ha noe å si for den avgjørelsen. 

Anonymkode: ace0e...a96

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR hadde dere sex i går når du visste at du hadde tatt den pilla for sent? Er det conludag du tar? For det er den eneste minipilla med maks 3 timer slingringsmonn. Hvis du har hatt sex 5 dager FØR du glemte pilla så kan du bli gravid fordi sæden ligger i deg, når du glemte pilla så er du utrygg i 2 dager om det er conludag, og bør bruke kondom. Mange leger kaller cerazette en minipille, det er den ikke og den har helt annet slingringsmonn. 

Ja vi hadde sex også på fredag (det var siste gang før jeg glemte pilla i går) og så på kvelden i går igjen. Så da er det mest sannsynlig at fredagens sex kan gjøre meg gravid heller enn i går?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi hadde sex også på fredag (det var siste gang før jeg glemte pilla i går) og så på kvelden i går igjen. Så da er det mest sannsynlig at fredagens sex kan gjøre meg gravid heller enn i går?

Fredagens sex kan gjøre deg gravid OG gårsdagens sex kan gjøre deg gravid. Conludag fungerer veldig dårlig når det har gått 27 timer, på grensa til ikke i det hele tatt. Har du en kommende eggløsning den nestr uka så hadde jeg tatt den nødprevensjon som heter Ella one, den er kraftig, og utsetter eggløsning sånn at den ikke kommer.  Les her https://sexogsamfunn.no/prevensjon/nodprevensjon/

IKKE ta conludag før 5 dager ETTER at du har tatt Ella one, i tilfelle. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fredagens sex kan gjøre deg gravid OG gårsdagens sex kan gjøre deg gravid. Conludag fungerer veldig dårlig når det har gått 27 timer, på grensa til ikke i det hele tatt. Har du en kommende eggløsning den nestr uka så hadde jeg tatt den nødprevensjon som heter Ella one, den er kraftig, og utsetter eggløsning sånn at den ikke kommer.  Les her https://sexogsamfunn.no/prevensjon/nodprevensjon/

IKKE ta conludag før 5 dager ETTER at du har tatt Ella one, i tilfelle. 

Så det er trygt å kombinere nødprevensjon og minipille?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er trygt å kombinere nødprevensjon og minipille?

Nei, derfor skal du ikke ta minipille før 5 dager etter at du har tatt pilla, om du tar den Ella one feks på mandag så kan du ikke ta ppiller før lørdag igjen, de vil ikke fungere pga nødprevensjon så du må vente til den er ute av systemet. 

Skrevet

Men er det farlig da? Hvorfor ikke bare ta p piller som vanlig? Tenker ikke da på trygt i forhold til uønsket graviditet, men kroppslig. Tenker det er jo mye hormoner i nødprevensjon, og da ta minipille i tillegg.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det farlig da? Hvorfor ikke bare ta p piller som vanlig? Tenker ikke da på trygt i forhold til uønsket graviditet, men kroppslig. Tenker det er jo mye hormoner i nødprevensjon, og da ta minipille i tillegg.

Fordi nødprevensjon ødelegger virkningen til minipilla. Derfor skal du ikke ta de sammen, les litt i linken jeg postet. 

Skrevet

Fikk en eggløsningstest av ei venninne. Den var tydelig negativ, så da regner jeg med at jeg ikke har eggløsning nå og at den heller ikke er nært forstående. Så da trenger jeg vell ikke ta nødprevensjon?

AD6D9C54-24CD-4588-B064-0CE967BBF76A.jpeg

Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk en eggløsningstest av ei venninne. Den var tydelig negativ, så da regner jeg med at jeg ikke har eggløsning nå og at den heller ikke er nært forstående. Så da trenger jeg vell ikke ta nødprevensjon?

AD6D9C54-24CD-4588-B064-0CE967BBF76A.jpeg

Om du får eggløsning om et par dager eller noe så er ikke det bra. Vet ikke om denne testen viser om det nærmer seg eller bare om du har?

Skrevet

Tydeligvis ikke så krise om du blir gravid? Siden du har ubeskyttet sex etter glemt pille. Og heller ikke tar nødprensjon. Ta en graviditetstest om to til tre uker. 

Anonymkode: c31e7...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...