AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Hadde skolestarter i dag. Vi bor på en løkke i byen. På besøksdag i juni ble barna delt i to grupper, de tre andre barna i vår lille løkke havnet i en gruppe og vår i den andre. De kjenner hverandre ikke, da de går i ulike barnehager, men vi foreldre er på hils og jeg ser for meg at vi vil bytte på å følge til skolen etterhvert. Jeg mailet skolen og spurte om de hensyntok adresse ved inndeling i klasser, og unnskyldte bryet med at på besøksdagen var de fordelt 1+3 (tenkte to i hver eller alle i samme klasse). Fikk svar om joda, besøksdagen hadde kun vært helt tilfeldig. Men i dag da klassene ble lest opp, var det igjen slik - vår i den ene klassen og de tre andre i den andre. Alle de i klassen til vår, bor på andre siden av en ganske trafikkert vei. Barn får jo venner også etter interesser, ikke bosted, og jeg håper jo min også bonder litt med de nærmeste og i alle fall ikke havner utenfor - og kan erfare friheten med å løpe til venner på løkka fremfor å måtte følges over veien. Nå føler jeg at jeg må følge med fremover slik at det går seg til også med nabobarna, hadde de vært i samme klasse kunne jeg senket skuldrene litt. Men kjenner jeg ble negativ til sosiallærer som la ut i mailsvaret om alle hensyn de tok og at besøksdagen ikke hadde noe å du, for så å gjenta akkurat det jeg fryktet. Hvorfor ikke imøtekomme en veldig rimelig forespørsel? (skjønner at de ikke kan skreddersy klasser etter foreldres ønske, det gikk ikke på enkeltelever, kun det å få noen fra nabolag). Nå er første skoledag over, klasseinndelingen gjort og løpet kjørt, men har lyst til å si fra. Jeg har null tillit til sosiallæreren etter dette, en så enkel forespørsel og så ryddig svar og så var det bare svada. Bør jeg si fra? Hva er deres erfaring m klasseinndeling - blir det førende for hvem de er med, hvor de blir inkludert? Det er bare to klasser per trinn på denne skolen. (Det hører med at jeg selv var i en slik situasjon i min egen barneskole og var den ene av jentene som bodde i et annet område enn de andre jentene, mens de andre jentene i nabolaget gikk i en annen klasse og det var ganske kjipt, hadde annen skolevei og var aldri «innviet». Løste seg på ungdomsskolen da klassene ble mikset). Sorry langt innlegg for liten problemstilling, men er ofte kritikk når TS kommer med mer info og nyanser utover i tråden så best å ta med omstendighetene rundt). Anonymkode: 7ddd7...d05
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Vet ikke reglene rundt dette, men vi har det på samme måte. Vi bor på ett tettsted utenfor en by, og når datteren min begynte i 1.klasse, ble hun satt i en klasse med barn som ikke bor i nærheten av oss. I parallell-klassen går det 4-5 jenter som bor i gata vår. Så det har jo resultert i at hun hele veien har lekt mye med nabogutter og gutter fra klassen. Men nå har hun begynt i 3.klasse, og jeg kjenner at hun trenger å leke med jenter også, med det er ikke gåavstand til jentene i klassen. Synd, men vet ikke hva vi kan gjøre. Hun har det jo fint, og kjenner jo mange barn som ikke går i samme klasse, men jeg synes jo klasseinndelingen var merkelig. Anonymkode: 51dad...e82
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 Her har geografi veldig mye å si for klasseinndeling. Alle i gata her kom i samme klasse, men én byttet etter ønske fra foreldrene for å gå i klassen med bestevennen som bor et annet sted. Han bor rett over veien for oss, men mitt barn og de andre nabobarna som går i samme klasse leker nesten aldri med ham, men veldig mye med hverandre. De har vært sammen med ham av og til men han blir ofte glemt. Nå skal det sies at han har tatt lite initiativ selv også, og foreldrene har aldri invitert noen av de andre til å leke hos dem, så ting kunne nok vært veldig annerledes hvis de hadde vært interessert i det. Mulig han har nok med de vennene han har andre steder, at foreldrene henter og bringer. Samtidig leker jo barna her mye med barn som går i klassen over og under, men der går initiativet begge veier, så det blir nok mye hva man gjør det til. Jeg ville nok uansett spurt om å få bytte. Det er ikke lett å få bytte her heller, men geografi vektlegges sterkt, og spesielt i et slikt tilfelle der ett enkelt barn blir utenfor. Hadde det skjedd her måtte det vært ved en feil. Men tenker samtidig at det ikke er verdens undergang om du får nei, så lenge man tilrettelegger for å bli kjent med nabobarna likevel. Anonymkode: 2aa98...95a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 Nå har en kontaktlærer mye å gjøre og mange barn å ta hensyn til. Sendte du en oppfølgingsmail eller tok du en tlf for å være sikker på at dette blei gjennomført? Ikke altid lett å huske alt og ting kan forandre seg løpet av den tiden. Fiks nå et møte og prøv å bytt. Anonymkode: ba5a3...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Det er ikke sosiallærer som bestemmer klasseinndelingen. Hun svarte sikkert på generelt grunnlag. Jeg ville tatt kontakt med rektor. Anonymkode: 60b8a...5ee 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #6 Skrevet 19. august 2019 Takk for svar. Tilfeldigvis kom vår i klasse med en h*n har lekt med på SFO forrige uke og de var SÅ glade for å ha en kjent. Den andre virker mer innadvendt mens vår er ganske pratsom. Virket som de hadde god kjemi - men de bor i hver sin ende av skolekretsen, så ev samvær på fritiden må i så fall organiseres av foreldre. Men det føles så dumt å avbryte det gryende vennskapet som betydde mye for dem i dag. Foreldrene til det andre barnet virket glad for at de fant hverandre. Og har ikke lyst å være curlingmamma. Men det er liksom et problem som kunne vært løst uten noen tapere om sosiallærer bare hadde gjort det hun sa de gjorde. Anonymkode: 7ddd7...d05
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #7 Skrevet 19. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har en kontaktlærer mye å gjøre og mange barn å ta hensyn til. Sendte du en oppfølgingsmail eller tok du en tlf for å være sikker på at dette blei gjennomført? Ikke altid lett å huske alt og ting kan forandre seg løpet av den tiden. Fiks nå et møte og prøv å bytt. Anonymkode: ba5a3...5ac Jeg mailet få dager før de satte sammen klsssenr, og svarte også på mailen med et stort takk for raskt og betryggende svar. Det var sosiallærer som svarte, men forsto det slik at de sammen med SFO diskuterte seg frem til klassefordeling basert på adresse, barnehagevenner, SFO-venner og kjønn. Anonymkode: 7ddd7...d05
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #8 Skrevet 19. august 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke reglene rundt dette, men vi har det på samme måte. Vi bor på ett tettsted utenfor en by, og når datteren min begynte i 1.klasse, ble hun satt i en klasse med barn som ikke bor i nærheten av oss. I parallell-klassen går det 4-5 jenter som bor i gata vår. Så det har jo resultert i at hun hele veien har lekt mye med nabogutter og gutter fra klassen. Men nå har hun begynt i 3.klasse, og jeg kjenner at hun trenger å leke med jenter også, med det er ikke gåavstand til jentene i klassen. Synd, men vet ikke hva vi kan gjøre. Hun har det jo fint, og kjenner jo mange barn som ikke går i samme klasse, men jeg synes jo klasseinndelingen var merkelig. Anonymkode: 51dad...e82 17 minutter siden, AnonymBruker said: Her har geografi veldig mye å si for klasseinndeling. Alle i gata her kom i samme klasse, men én byttet etter ønske fra foreldrene for å gå i klassen med bestevennen som bor et annet sted. Han bor rett over veien for oss, men mitt barn og de andre nabobarna som går i samme klasse leker nesten aldri med ham, men veldig mye med hverandre. De har vært sammen med ham av og til men han blir ofte glemt. Nå skal det sies at han har tatt lite initiativ selv også, og foreldrene har aldri invitert noen av de andre til å leke hos dem, så ting kunne nok vært veldig annerledes hvis de hadde vært interessert i det. Mulig han har nok med de vennene han har andre steder, at foreldrene henter og bringer. Samtidig leker jo barna her mye med barn som går i klassen over og under, men der går initiativet begge veier, så det blir nok mye hva man gjør det til. Jeg ville nok uansett spurt om å få bytte. Det er ikke lett å få bytte her heller, men geografi vektlegges sterkt, og spesielt i et slikt tilfelle der ett enkelt barn blir utenfor. Hadde det skjedd her måtte det vært ved en feil. Men tenker samtidig at det ikke er verdens undergang om du får nei, så lenge man tilrettelegger for å bli kjent med nabobarna likevel. Anonymkode: 2aa98...95a Takk for deling, det bekrefter litt det vennene våre med større barn sier. Jeg tenker jo at fritidsinteresser som sport og spill vil hjelpe på til å danne vennskap også utenfor klassen, men det er jo lenge til.. Anonymkode: 7ddd7...d05
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #9 Skrevet 19. august 2019 Kan være en fordel også, at man kjenner nabobarna godt (de kan da ta følge osv, gjøre lekser sammen og alt?), og at de nettopp ikke går i samme klasse. Da har man litt flere å spille på, når det skjærer seg i en gruppe (eller man bare trenger noen å ta følge med, snakke litt med i et friminutt) kommer på gruppe med når de deler på tvers, får gå i andre bursdager osv. Fortsett å dyrk vennskap med nabojentene, og også de i klassen. Det kan bli veldig bra! Anonymkode: fced5...235 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #10 Skrevet 19. august 2019 (Ps. På vår skole er det et ekte mysterium hvordan klasseinndeling foregår. Det er ikke geografi/adresse, ikke alfabetisk, ikke hvilke barnehager man har gått i, ikke språk, ikke helse-eller sosiale forhold bhg og foreldre har meldt om, .... Et sant mysterium. Fire tvillingpar i en klasse, og det femte i en annen. Alle "med utfordringer" i en. Alle som heter William (4stk) i en, og i den klassen går de tre Almaene også. 7 jenter fra nærmeste barnehage i a, den 8. i b-klassen. Ingen fikk bytte, alle måtte leve med det, og det gikk seg greit til med vennskap på tvers). Anonymkode: fced5...235
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #11 Skrevet 20. august 2019 På vår skole er det trinnet som gjelder, elever blir delt inn, og så gjør lærerne de endringene som trengs for å sikre et godt læringsmiljø for alle. Anonymkode: 9fa36...106
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #12 Skrevet 20. august 2019 Nå kjenner ikke jeg hverken dere eller skolen. Men det er hensyn som skal tas, ikke bare mtp det geografiske. Barn deles i klasser mye mer ut fra det sosiale, adferd osv enn før. Mye informasjon fra barnehagen. Hvilke barn hadde passet godt med andre barn? Det høres ut som om det er en grunn til at barnet ditt havnet i akkurat den klassen. Jeg sier ikke at det er noe med ditt barn, det kan være andre grunner. Jeg vet ikke. Det er vel ganske sjeldent at lærerne gir ut grunnene til gruppedeling. De har jo taushetsplikt. Maser du nok, kan det hende du får byttet, da. Men barnet ditt får det nok fint uansett. Mange barn har venner i paralellklassen uten at det blir noe stort problem. Og dere klarer å kjøre og hente litt om barnet vil på besøk til de i klassen. En løsning er å bli med hverandre hjem, så slipper dere å kjøre både til og fra. Anonymkode: 775d7...d79
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #13 Skrevet 20. august 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Kan være en fordel også, at man kjenner nabobarna godt (de kan da ta følge osv, gjøre lekser sammen og alt?), og at de nettopp ikke går i samme klasse. Da har man litt flere å spille på, når det skjærer seg i en gruppe (eller man bare trenger noen å ta følge med, snakke litt med i et friminutt) kommer på gruppe med når de deler på tvers, får gå i andre bursdager osv. Fortsett å dyrk vennskap med nabojentene, og også de i klassen. Det kan bli veldig bra! Anonymkode: fced5...235 10 hours ago, AnonymBruker said: (Ps. På vår skole er det et ekte mysterium hvordan klasseinndeling foregår. Det er ikke geografi/adresse, ikke alfabetisk, ikke hvilke barnehager man har gått i, ikke språk, ikke helse-eller sosiale forhold bhg og foreldre har meldt om, .... Et sant mysterium. Fire tvillingpar i en klasse, og det femte i en annen. Alle "med utfordringer" i en. Alle som heter William (4stk) i en, og i den klassen går de tre Almaene også. 7 jenter fra nærmeste barnehage i a, den 8. i b-klassen. Ingen fikk bytte, alle måtte leve med det, og det gikk seg greit til med vennskap på tvers). Anonymkode: fced5...235 Helt utrolig, høres veldig upraktisk ut, men det viktigste er at barna trives. Tar med oppmuntring om å være proaktiv selv, både jeg og mannen er innstilt på å ta noen verv så det blir kanskje enda mer nyttig nå. 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå kjenner ikke jeg hverken dere eller skolen. Men det er hensyn som skal tas, ikke bare mtp det geografiske. Barn deles i klasser mye mer ut fra det sosiale, adferd osv enn før. Mye informasjon fra barnehagen. Hvilke barn hadde passet godt med andre barn? Det høres ut som om det er en grunn til at barnet ditt havnet i akkurat den klassen. Jeg sier ikke at det er noe med ditt barn, det kan være andre grunner. Jeg vet ikke. Det er vel ganske sjeldent at lærerne gir ut grunnene til gruppedeling. De har jo taushetsplikt. Maser du nok, kan det hende du får byttet, da. Men barnet ditt får det nok fint uansett. Mange barn har venner i paralellklassen uten at det blir noe stort problem. Og dere klarer å kjøre og hente litt om barnet vil på besøk til de i klassen. En løsning er å bli med hverandre hjem, så slipper dere å kjøre både til og fra. Anonymkode: 775d7...d79 Jeg håper du har rett i at det var en grunn, men siden vår ikke hadde noen bånd til noen fra bhg, og i beskrivelsen fra bhg fremgår som sosial og utadvendt, tenker jeg hun er en av de fleksible som de kan putte her og der. Men at vi skal måtte kjøre til venner for å gjøre lekser, besøke og feire bursdager, mens de andre bor i 300 m radius uten særlig biltrafikk og kan løpe frem og tilbake på egenhånd, er bare ikke er særlig godt alternativ. Jeg har mailet skolen for å høre hvordan de tenkte mht adresse og om de kjenner til barn i klassen fra vårt nærnabolag som ikke vi vet om (har ikke fått noen klasselister) og viser til hva sosiallærer skrev på forhånd. Men kjenner at jeg har null tillit til henne nå (jeg sendte mail til skolens mail, det var skolen selv som delegerte det tiø sosiallærer). Hvordan skal jeg ha tro på hva hun sier de gjør ved andre anledninger? Anonymkode: 7ddd7...d05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå